2.6.2016

Pääkirjoitus: Säädös, joka oli piilossa

Puoliperävaunua saa vetää, jos BE-kortti on myönnetty ennen 19.1.2013. Tuoreempia BE-kortteja koskee tuo 3 500 kg kokonaismassaraja.

5/2016 Moottorissa julkaistu koeajo puoliperävaunusta, jota voi kuljettaa BE-ajokortilla, herätti vilkkaan keskustelun Moottorin verkkosivulla ja sosiaalisessa mediassa. Moni asiantuntija oli sitä mieltä, että BE-kortti ei riitä, koska puoliperävaunun kokonaismassa ylittää 3 500 kg.

Sosiaalinen media ja verkon keskustelut toimivat tässä tapauksessa parhaalla mahdollisella tavalla. Ne nostivat esiin erittäin epäselväksi osoittautuneen ajokorttisäännöksen ja sen tulkinnan vaikeuden. Selvitystyön lopputuloksena oli, että puoliperävaunua saa vetää, jos BE-kortti on myönnetty ennen 19.1.2013. Tuoreempia BE-kortteja koskee tuo 3 500 kg kokonaismassaraja.

Toimittajan sinnikäs selvitystyö tuotti siis vastauksen, mutta erikoista asiassa on se, että vastauksen saaminen kesti lähes kolme viikkoa, vaikka kannustamassa oli vielä sosiaalisen median kautta asiaa kohtaan osoitettu suuri kiinnostus.

Millainen olisi ollut tilanne, jos kysyjänä olisi ollut yksittäinen autoilija? Millaisen vastauksen hän olisi saanut?

Pelkäänpä, että yksityishenkilön epätietoisuus ei olisi riittänyt patistamaan virkamiehiä selvitystyöhön, vaan vastaus olisi ollut Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin nettisivuiltakin edelleen tätä kirjoitettaessa löytyvä toteamus: ”BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg”. Nettisivulla ei ole mitään mainintaa ajokorttilain muutospäivämäärästä 19.1.2013, joka vaikuttaa BE-kortin ajo-oikeuteen oleellisesti.

Virkamiehiä ei käy kateeksi. Trafin nettisivulta löytyy tällä hetkellä 17 ajokorttiluokkaa ja niille näennäisen selkeät selitykset. Kun keitokseen lisätään vielä ajoneuvoluokkia koskevat säädökset ja kytkentäsäännöt, löytyy käytännössä lukuisia tilanteita, joissa yksittäinen autoilija ei voi itse luotettavasti päätellä ajo-oikeutensa riittävyyttä. Vanhan ja uuden BE-kortin ero ei varmasti ole ainoa vaikeaselkoinen kohta. Nyt tehdyn selvitystyön toivoisi ainakin kannustavan virkamiehiä jatkossakin etsimään vastauksen haastaviinkin tapauksiin, olipa kysyjänä yksittäinen kansalainen tai laajalevikkinen media.

Moottorin jutun myötä julki tullut uusien ja vanhojen BE-korttien eriarvoisuus saattaa poistua, kunhan EU-maiden ajokorttikomitea kokoontuu. Trafin mukaan asia kun on herättänyt keskustelua muuallakin Euroopassa. Esimerkiksi Hollannissa puoliperävaunun vetäminen on tälläkin hetkellä sallittua myös uusilla BE-korteilla. Kenties meilläkin ajokorttikomitean seuraavan kokouksen jälkeen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luitko jo?

Miljoona suomalaista omistaa raskaan BE-kortin

Trafilta päätös puoliperävaunujen suhteen: sallittu BE-kortilla, muttei tuoreimmilla

Puoliperävaunu BE-kortilla

Luetuimmat