10.10.2018 Pääkirjoitus: Renkaat ratkaisevat pidon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas. Syksy on talvirengastestien aikaa. Moottori julkaisi viime numerossa ensimmäisen rengastestinsä. Siinä arvioitiin nastarenkaiden keskinäistä paremmuutta. Tässä numerossa vuorossa ovat nastattomat talvirenkaat. Rengasvalinnoissa on kaksi kuumaa keskustelunaihetta: nastarenkaissa mitellään valmistajien kesken nastojen määrästä, mutta tiukimmat ideologiset väittelyt käydään siitä, onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas. Kumpaankin keskusteluun on annettu vastauksia Moottorin jutuissa. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole, vaan kummassakin ta-pauksessa paras vastaus riippuu tilanteesta eli ennen kaikkea niistä olosuhteista, missä autoa käytetään. Renkaiden ominaisuudet eri keleillä korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla, tai lumella paras rengas voi olla muissa olosuhteissa keskikastia. Renkaita valitessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse tarvitsee parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat. Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin. Jokainen autoilija voi nii-den perusteella itse harkita, mikä on omaan käyttöön se paras valinta. Testituloksia lukiessa on hyvä muistaa, että tulokset koskevat vain uusia renkaita. Kaikki renkaat kuluvat ja niiden ominaisuudet muuttuvat samaa tahtia kulumisen kanssa. Mitä kuluneempi rengas, sitä suurempi riski, että pito katoaa juuri silloin, kun sitä tarvittaisiin. Testeihin valittiin harkitusti vain pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Niin sanotut Keski-Euroopan kitkat ovat toki laillisia Suomessakin, mutta se ei tee niistä talveemme sopivia. Lämpimämpiin olosuhteisiin suunniteltuina ne eivät toimi kylmässä talvessa toivotulla tavalla. Vastaavasti talvisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita ei tulisi käyttää kesän helteillä, vaikka ne laillisia olisivatkin. Renkaat on arvioitu riskitekijäksi joka seitsemännessä kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti joka kolmannessa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuden syntyyn. Rengas koskettaa tienpintaa noin kämmenen kokoisella alueella, joten käytännössä koko ajettavuus on neljän kämmenenkokoisen läiskän varassa. Näiden läiskien laatu kannattaa tiedostaa, sillä paraskaan turvajärjestelmä ei auta, jos kitka menetetään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku