10.1.2018 Pääkirjoitus: Porkkanoita ennen raippaa? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autovero jatkaa hidasta alenemistaan aikaisempien päätösten mukaan nyt kolmatta vuotta autoissa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km. Uusi vuosi alkoi autoilijan kannalta poikkeuksellisen lupaavasti. Tällä kertaa uutisia eivät hallinneet listaukset siitä, mitkä kaikki verot ja maksut nousevat vuoden vaihduttua. Päinvastoin. Uuden auton ostajia tuetaan yli 10 vuotta vanhoista autoista maksettavalla romutuspalkkiolla, sähköautonostajia hankintatuella ja bensiini- tai dieselauton muuttamista etanoli- tai kaasukäyttöön konversiotuella. Autovero jatkaa hidasta alenemistaan aikaisempien päätösten mukaan nyt kolmatta vuotta autoissa, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km. Edes polttoainevero ei nyt noussut. Lisäksi Trafi kertoi joulukuussa alentavansa lähinnä ajoneuvojen rekisteröintipalveluihin liittyviä maksujaan keskimäärin 15 prosenttia. Paljon hyvää autoilijan kukkaron näkökulmasta. Polttoaineveroa ja ehkä Trafin maksuja lukuun ottamatta uutiset kuitenkin koskettavat vain pientä osaa autoilijoista. Edelleenkään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon – ei edes maksimaalisen 2 500 euron tuen avulla. Alkaneeseen vuoteen liittyy paljon muutoksia autoilijoiden ja liikenteen kannalta. Konkreettisimmillaan muutokset koskettavat katsastusaikoja, kuljettajatutkinnon uudistumista tai vaikkapa taksikilpailun vapautumista. Liikenteen uutta ajattelua ovat erilaiset liikkumispalvelut ja matkojen yhdistämiseen tähtäävät hankkeet. Lisääntyvän digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta nyt niiden käytännön toteutumia alkaa vähitellen olla meidän jokaisen arjessa. Tämän lehden sivuilla perehdytään uusien liikkumispalveluiden sisältöön ja yritetään auttaa lukijaa alkuun siinä, miten eri palveluiden hyödyllisyyttä omasta näkökulmasta voisi arvioida. Todellisuudessa digitaalisuuden kääntöpuolena on se, että mahdollistaessaan hyvin yksilöllisetkin ratkaisut, digitaalisten palvelujen vertaileminen on yllättävän vaikeaa. Palvelua ostavan asiakkaan näkökulmasta nyt korostuukin selvästi se, että aivan ensimmäinen asia, mikä itselle kannattaa selvittää, on todellinen liikkumisen tarve. Sen jälkeen vaihtoehtoja tämän tarpeen täyttämiseen voi vertailla omien laatu- ja hintatoiveiden rajoissa. Digitaalisuuden lisääntymiseen liittyy myös mahdollisuus nopeisiinkin muutoksiin esimerkiksi liikenteen verojen ja maksujen keräämisessä. Jo viime keväänä EU-komissio julkaisi ohjelman, jonka tavoitteena on päästä eroon EU:n alueella käytössä olevista aikaperusteisista tienkäyttömaksuista, erilaisista vinjeteistä, ja siirtyä ajosuoritteisiin perustuviin käyttömaksuihin. EU:n jäsenmaana tämä koskettaa luonnollisesti Suomeakin. Tarkoitus on saada aikaan koko EU:n alueella yhteen toimiva järjestelmä. Vaikka päätösvalta järjestelmän käyttöönotosta jäisikin jäsenmaille itselleen, merkitsee tällaisen yhteisen järjestelmän olemassaolo helppoa väylää uusien verojen tai veronluonteisten maksujen perintään. Yhteistä järjestelmää ei vielä ole, mutta sen suuntaan meitäkin johdattelee esimerkiksi Liikenne- ja viestintäministeriön joulukuussa julkaisema toimenpideohjelma satelliittinavigointijärjestelmien tehokkaasta hyödyntämisestä Suomessa. Varmaa on, että myös tänä vuonna riittää keskusteltavaa tieliikenteen tulevaisuudesta ja yksittäisen kuluttajan asemasta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?