1.12.2016 Pääkirjoitus: Jalat maahan ja vauhtia kasvuun Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne tai edes autoilu ei mullistu hetkessä. Marraskuinen Auto 2016 -tapahtuma Helsingin Messukeskuksessa oli nykyaikaistettu versio perinteisestä autonäyttelystä. Poissa olivat pörheät messurakenteet ja varustelukilpa. Pääosassa olivat autot, joita oli paikalla erittäin edustava kattaus. Mukaan oli varta vasten saatu useampi suomalaisille ennennäkemätönkin malli. Etukäteen järjestäjien sykettä nosti eniten uusi tapahtumaosuus: yleisölle nimittäin tarjottiin mahdollisuus koeajaa autoja. Pelko valtaisan koeajoponnistuksen epäonnistumisesta oli turha. Koeajojärjestelyt toimivat ja yhden viikonlopun aikana ajettiin yhteensä 2 521 koeajoa. Suosituimmille merkeille koeajoja kertyi jopa yli 90 yhden päivän aikana. Kauppojakin tehtiin. Aika poikkeuksellinen viikonloppu paitsi autokauppiaille, niin myös messuvieraille, joita tapahtuma keräsi kolmen päivän aikana lähes 30 000. Tapahtuman käynnisti seminaari, jossa maalailtiin autoilun tulevaisuutta. Tässäkään maalailussa ei sorruttu unelmiin vaan päinvastoin varoiteltiin luomasta liian optimistisia käsityksiä autoilun ja liikenteen tulevasta kehityksestä. Tänään ostetut henkilöautot ovat liikenteessä keskimäärin seuraavat 20 vuotta. Kun autojen keskimääräistä ikää vertaa teknisen kehityksen mukanaan tuomiin uusiin käyttövoimiin, on selvää että liikenne tai edes autoilu ei mullistu hetkessä. Uudistuksia ja mullistuksia liikkumiseen on tulossa, mutta toteutuakseen ne vaativat aikaa ja myös kannustimia. Uudistumisen vauhdittamiseen on kuitenkin kaikki mahdollisuudet. Esimerkiksi alkuvuodesta järjestetty romutuspalkkiokampanja onnistui uudistamaan autokantaa, vähentämään päästöjä ja lisäämään verotuloja. Vastaavilla kannusteilla voidaan jatkossakin rohkaista ja auttaa kuluttajia uudempien ja entistä vähemmän ympäristöä kuormittavien autojen käyttäjiksi. Romutuspalkkion lisäksi tällaiseen suuntaan veisivät kannusteet vähäpäästöisten autojen käyttöön. Näin voitaisiin rohkaista kuluttajia esimerkiksi kotimaisten biopolttoaineiden käyttöön. Kannusteiden käyttö olisi hyvinkin perusteltua, koska samalla tuettaisiin kotimaisen biopolttoainetuotannon kasvua. Se taas kiihdyttää omaa kansantalouttamme ja sitä kautta sataa kaikkien suomalaisten laariin. Autoala on tällä hetkellä muutenkin hyvässä nosteessa yhteisen taloutemme kiihdyttäjänä. Sen varmisti juuri Auto 2016 -tapahtuman alla julkistettu Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla käynnistyvä Mercedes-Benz GLC-katumaasturin tuotanto. Koskaan ennen ei Suomessa ole rekrytoitu yhdellä kertaa yli 1 000 työntekijää autonvalmistukseen. Tämä uutinen antaa ison positiivisen sykäyksen Varsinais-Suomen kautta meille kaikille. Nyt on aika työntää lisää vauhtia pyöriin ja rohkaista yksityisiä kuluttajiakin mukaan kehitykseen. Keinoja on, mutta onko päättäjillä tahtoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku