5.12.2018 Pääkirjoitus: Ensin muovikassit, nyt autot Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvihuonekaasujen aiheuttamaksi arvioitu ilmaston lämpeneminen on ilmiö, jonka hidastamiseksi ja mieluiten estämiseksi etsitään kuumeisesti keinoja. Kasvihuonekaasujen aiheuttamaksi arvioitu ilmaston lämpeneminen on ilmiö, jonka hidastamiseksi ja mieluiten estämiseksi etsitään kuumeisesti keinoja. Autoilijalle useimmat ehdotetut ja osin toteutetutkin keinot merkitsevät kustannusten nousua tai jonkinlaista rangaistusta. Uusin avaus tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi lupaa autoilijalle myös tietoa ja tukea ympäristön kannalta järkevien autovalintojen tekoon. Marraskuussa autoala, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö solmivat vapaaehtoisen ympäristösopimuksen. Sopimus tähtää liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sopimuksen osapuolina autoalalta ovat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus, jotka kannustavat jäsenyrityksiään sitoutumaan sopimukseen. Järjestöt lupaavat viestiä asiakkailleen vähäpäästöisistä autovalinnoista ja vaihtoehtoisista käyttövoimista. Tällaisia ajoneuvoja valitaan myös esittelyautoiksi ja huollon sijaisautoiksi. Lisäksi luvassa on sähköautojen latauspaikkoja autoliikkeiden tiloihin. Valtio puolestaan lupaa edistää vähäpäästöisten autojen yleistymistä muun muassa taloudellisilla ohjauskeinoilla, kuten täyssähköautojen hankintatuella ja julkisilla hankinnoilla, kampanjoilla sekä neuvontapalveluita ja -aineistoja kehittämällä. Valtion tavoitteena on myös uudistaa liikenteen verotusta niin, että se kannustaa nolla- ja vähäpäästöisten autojen hankintaan. Solmittua sopimusta ei toivottavasti tuomita viherpesuksi tai muutenkaan teilata merkityksettömänä. Se on vähintäänkin vahva viesti autoalalta halusta tehdä oma osansa ilmastotalkoissa. Toki kyseessä on myös omasta liiketoiminnasta ja sen jatkuvuudesta huolehtiminen. Sopimuksen kautta saavutettavat vapaaehtoiset pyrkimykset ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi voivat parhaimmillaan säästää kuluttajan kovimmilta ja pakottavilta ohjauskeinoilta, joihin valtiovallalla on mahdollisuus halutessaan ryhtyä. Sopijapuolena hallitus nyt toivottavasti valitsee ’keppi tai porkkana’ -keinovalikoimasta enemmän niitä porkkanoita myös joulukuussa, kun laaja-alaisen liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän loppuraportti julkaistaan. Autoala on ympäristötavoitteita edistävän sopimuksen tekijänä edelläkävijä. Ennen tätä on tehty vain yksi vastaava vapaaehtoinen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävä sopimus. Kaupanalan kanssa vuonna 2016 solmittu sopimus muovikassien vähentämisestä on alkanut näkyä kuluttajille todenteolla vasta viimeisen vuoden aikana. Ilmaisia muovikasseja ei enää saa juuri mistään, vaan vaatekauppoja myöten jokaisesta muovipussista joutuu maksamaan, jos sellaisen katsoo tarvitsevansa. Muovikassien osalta toimenpiteet tulivat näkyviksi kovin hitaasti, konkretisoituuko sopimus autoalalla nopeammin? Autoalan ja valtion ilmastosopimus, Green Deal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku