20.11.2015 Ajoneuvot Yllätyskäänne: Volkswagen vedättää asiakasta – Sopimus juridisesti mitätön! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin ympärillä vellova päästöjupakka saa hätävarjelun piirteitä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostajalta vaaditaan allekirjoitus paperiin, jonka vaikutusta edes myyjä ei tiedä. Uuden Volkswagenin ja Seatin ostaja joutuu myös Suomessa allekirjoittamaan lomakkeen, jonka mukaan hän on tietoinen siitä, että auton ilmoitetut hiilidioksidin (CO2) päästöarvot ja polttoaineen kulutuslukemat eivät välttämättä pidä paikkaansa. Audin ostajan ei tarvitse allekirjoittaa lomaketta. Asiasta uutisoivat Suomessa ensin Helsingin Sanomat ja Kauppalehti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ŠKODALLA ERI LINJA Škodan ostajalle tällaista lomaketta ei tarjota. – Meillä epäilyksen alaisista malleista tehtävään tarjoukseen lisätään maininta siitä, että ilmoitettu CO2-arvo voi muuttua. Samalla kerrotaan, että Škoda vastaa mahdollisesta ylimääräisestä autoverosta, kertoo markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen Škodaa maahantuovasta Helkama-Autosta. – Asiakkaan on tärkeä tietää, jos CO2-arvo voi muuttua. Yrityksissä on periaatteita, joiden mukaan yrityksen autokaluston on täytettävä tietyt päästöehdot ja yksityisasiakkaalla vuotuinen ajoneuvovero lasketaan hiilidioksidipäästöjen mukaan. Jos CO2-arvo nousee, myös vuotuinen ajoneuvovero nousee, Kostiainen perustelee. Kauppalehden mukaan Volkswagenia, Seatia ja Audia maahantuovan VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen ei osaa vastata, vapauttaako allekirjoitus Volkswagenin mahdollisista seuraamuksista. – Tämä on tiedonanto asiakkaalle, enkä pysty ottamaan kantaa lakitekniseen asiaan. Myös autojen tekninen tutkiminen on vielä kesken ja tilanne voi muuttua nopeasti, kertoo Karjalainen Kauppalehdessä. JURIDISESTI MITÄTÖN PAPERI Autoliittoa maahantuojan lomake ihmetyttää. – Tämä paperi ja vaatimus allekirjoituksesta on kuluttaja-asiakkaiden kohdalla juridisesti mitätön, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. – Yritysasiakkaiden osalta sillä saattaisi ehkä olla jotain merkitystä. Toisaalta tuntuu mahdottomalta, että yritysasiakastakaan voitaisiin sitoa asiaan, jonka lopputulosta VW ei itsekään vielä tiedä, Nieminen kummastelee. EURO PER GRAMMA Vaikka maahantuoja maksaisikin autoveron korotuksen niin vuotuiseen ajoneuvoveroon tuleva korotus jää autonkäyttäjän lisäkustannukseksi. Gramma hiilidioksidia maksaa reilun euron vuodessa. Trafin sivuilla olevasta taulukosta voi itse arvioida, millaisia euromääräisiä vaikutuksia CO2-arvon korotuksella olisi vuotuiseen ajoneuvoveroon. Toistaiseksi ei tiedetä, miten isoja muutoksia virallisiin hiilidioksipäästöihin on tulossa. Näin ollen tarkkaa kustannusvaikutusta vuotuisen veron osalta ei myöskään tiedetä. Helkama-Auton Jussi Kostiainen kuitenkin arvioi, että autonostajan kannalta vaikutus voisi olla enimmillään 10–20 euroa vuodessa. Korkeamman hiilidioksidipäästön vaikutus vuotuiseen ajoneuvoveroon on kuitenkin pieni raha verrattuna siihen, mitä autonkäyttäjä voi joutua maksamaan isompina polttoainekustannuksina. – Kuluttajan on voitava luottaa valmistajan ilmoitukseen. Kun valmistaja on ilmoittanut väärän normikulutuksen ja ilmoittaa myöhemmin uuden, suuremman normikulutuksen, silloin kuluttajaa on alkuperäisessä ilmoituksessa harhautettu. Tämä on erittäin mielenkiintoinen juridinen kysymys, Autoliiton Pasi Nieminen pohtii. – Ei ole kysymys siitä, mikä on todellinen kulutus. Kysymys on siitä, että asiakas on valinnut autonsa valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella. Tällöin asiakas on tehnyt esimerkiksi vertailun kilpailevaan merkkiin väärän tiedon pohjalta. Oikeilla tiedoilla asiakas olisi saattanut päätyä ostamaan jonkun muun merkin auton, Nieminen selittää. – Isommasta polttoaineenkulutuksesta aiheutuu kuluttajalle paljon suurempi lasku kuin vuotuisesta ajoneuvoverosta. Vuotuisen ajoneuvoveron määrä hiilidioksidipäästöjen mukaan ratkeaa Trafin verkkosivuilta. Teksti: Eila Parviainen Kuva: Shutterstock Lue myös: Viranomaiset tutkivat Boschin osallisuutta dieselgateen Yhdysvalloissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku