Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 4.12.2017

Yli 5000 hevosvoiman järjettömyys: Devel Sixteen

Täysin ennennäkemättömiä suoritusarvoja väittävä Devel Sixteen esiteltiin virallisesti Dubai International Motor Show’ssa. Yhdysvaltalainen startup ei todellakaan ole tuomassa autoa markkinoille häviämään.

Jaa artikkeli

Devel Sixteen näyttää pyöreine muotoineen, viiruajovaloineen ja lokinsiipiovineen aivan supersankarisarjakuvien autoilta, tai scifi-elokuvien avaruusaluksilta. Ohjaamo on yhtä futuristinen ja ohjauspyörä on kuin Formula 1 -autosta – tosin hienompi. Kovin paljon auton tekniikasta ei vielä kerrota, mutta alkuun toki päästään.

Miltei puolta machia

Uudet Bugatti Chiron sekä vastikään katuautojen nopeusennätykset uusiksi laittanut Koenigsegg Agera RS saavat niellä pölyä, ainakin jos Devel pääsee autolla tavoittelemaansa huippunopeuteen – tai edes lähelle peräti 560 kilometrin tuntinopeutta! Devel Sixteen kulkisi tuolloin kovempaa kuin esimerkiksi Suomenkin kotimaanliikenteessä käytettävä ATR 72 -potkuriturbiinikone, jonka matkalentonopeus on noin 510 km/h. Äänen nopeus ilmassa, eli yksi mach on noin 1230 kilometriä tunnissa. Auto ei siis jää kauaksi puolen machin rajasta, noin 615 km/h, mitä ei autolla ole voinut aiemmin kuvitellakaan. Helsingistä Ouluun pääsisi autolla teoriassa huippunopeutta ajaen tunnissa.

Entäpä kiihtyvyys? Sekin puoli on kunnossa, sillä valmistajan ilmoittaman mukaan nollasta sataan ampaistaan 1,8 sekunnissa, joka sekin on ennätysmateriaalia. Ostoa harkitseville varoitus: Kannattaa todella miettiä kaksi kertaa, missä kaasupolkimeen edes koskee, ainakin talvinopeusrajoitusten vallitessa.

Devel Sixteen

Mäntiä ja turboja

Suuret suorituskykylukemat vaativat tietysti suuren voimanlähteen. Devel on lähtenyt tutulle ja turvalliselle polttomoottorilinjalle, vaikka itse moottori tosin ei tunnu tutulta eikä turvalliselta. Devel Motors on valinnut hyperautoonsa 12,3-litraisen V16:den, josta irroitetaan, uskokaa pois, 5 007 hevosvoimaa, eli peräti 3 680 kilowattia! Vääntöäkin riittää 5 093 newtonmetriä! V16 on viritetty tähän uskomattomalta kuulostavaan huipputehoonsa neljän, 81-millisen turboahtimen avustamana. Moottorilohko ja muita komponentteja on toteutettu upeasti yksiosaisena billettinä, moottorin rakenteen lainatessa valmistajalle tutuista LS-suvun koneista.

Tuollaisia lukemia alkaa olla jo hankala käsittää, mutta vertailukohteita täytyy melkein etsiä henkilöautojen ulkopuolelta. Otetaan esimerkiksi raskaamman sarjan kuorma-autopuolelta Scania R500, jonka 13-litraisesta rivikuutosesta otetaan irti 500 hevosvoimaa. Sixteenin moottorin teho vastaa siis kymmenen tällaisen raskaan kaukoliikennerekan teholukemaa. Väännön kohdalla täytyy muistaa, että kuorma-autossa on dieselmoottori, jossa on luontaisesti enemmän vääntöä. Silti tämän hyperauton bensakone vääntää puolet enemmän, kuin R500, jossa on vain ”vaatimattomat” 2 550 newtonmetriä.

Mistään varsinaisesta ekoautosta ei siis ole kysymys, joten tehdäänköhän mahdollisesti kulutuslukemissakin uusi polttomoottoriautojen maailmanennätys?

Devel Sixteen siis todella nostaa kaikki polttomoottoriautojen mittapuut astetta tai paria korkeammalle.

Haasteita tehon kanssa

Ainahan sitä voi suunnitella ja haaveilla, mutta kun on näin suurten suunnitelmien toteutuksen aika, voi olla hyvä saada osaavia yhteistyökumppaneita. Niitä Devel Motors on saanut Englannista moottorivalmistajan- ja Italiasta tuotantolinjan muodossa. Hyperauton hypermoottorin valmistaa Steve Morris Engines ja tuotannosta vastaa Italiassa kuuluisa superautoräätäli Manifattura Automobili Torino, joka on tunnettu vastaavista projekteista jo aiemmin.

Järjettömältä kangastukselta vaikuttavan auton takaa löytyy myös pääinsinööri Paolo Garella, joka on nähty aiemmin muun muassa Pininfarinan mittatilauspuolella, Jim Glickenhausin autoprojekteissa ja lähes Develin hulluuteen yltävän Apollo IE:n parissa. Kokemusta löytyy juuri sen verran, että Devel saattaa onnistua, sittenkin.

Toinen haaste tehon kanssa on nimenomaan teho. Kaasupolkimen hipaisut tuollaisella 5 000-heppaisella ”katuautolla” voisivat koitua liian kalliiksi vakuutusyhtiöille. Moottorista tosin luvataan ”vain” noin 3 000 hevosvoimaa normaalilla bensiinillä.

Develillä on kuitenkin ratkaisu mielessä. On nimittäin suunnitelmissa tehdä tästä 2 000–3 000 hevosen katulaillinen versio, huippumallin jäädessä puhtaasti ratakäyttöön. Puheita on myös 1 500 hevosvoiman ”hinnat alkaen” -mallista V8-moottorilla, jonka hintalapussa lukisi noin 1,4 miljoonaa euroa, täyden rähinän kustantaessa osapuilleen 1,7 miljoonaa euroa.

Karvalakkimallikin tosin riittänee sunnuntaiajeluihin enemmän kuin riittävästi.

Devel Sixteenin kehitykseen ja rinnakkaiseen 6×6-katumaasturi Devel Sixtyyn voi tutustua kotisivuilla www.develmotors.com tai yhtiön Instagram-sivulta @devel_sixteen.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander 

Edit 5.12.2017: Aiempi versio jutusta väitti virheellisesti, että Develin moottori olisi Chironin tavoin W16-rakenteella. Samalla juttua on täsmennetty moottoria koskevin osin.

Jaa artikkeli

Keskustelu