1.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleeko pakettiautosta edustusauto lastaamalla se täyteen varusteita? Hyvää: Hulppeat tilat, viimeistely, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: Rengasmelu, kova alusta, kallis varustelu. Mercedeksen malliston runsaus ulottuu myös tila-autoihin ja pikkubusseihin. Vaihtoehtoja löytyy niin hyötyajoneuvo- kuin henkilöautomallistostakin. Tavallisimmin vastaan tulee Vito-pakettiauton bussimalleja niin tehtaalla kuin kotimaassakin tehtynä. Edustavampaan käyttöön on tarkoitettu Vianon korvannut V-sarja, joka perustuu Vitoon sekä koriltaan että tekniikaltaan. Ulkoisesti eroavaisuudet ovat isompi ikkuna takaluukussa, menevämmät muodot puskureissa ja enemmän kromia maskissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain dieselmoottorilla Mercedes-Benz V-sarja on kaupan kolmella koripituudella: pisimpään malliin akseliväliä on jatkettu. Vitosta poiketen V-sarjaa ei saa etuvetoisena, vaan auto vetää joko takaa tai sitten kaikilla neljällä pyörällä. Tällöin moottori on aina Mersun oma tuttu 2,1-litrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, 136, 163 tai 190 hevosvoimaa. Vaihteisto on joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen automaatti. Koeajetun tehokkaimman version saa vain automaattina. Yhdistelmä ilahdutti suorituskykynsä lisäksi alle seitsemään litraan jääneellä kulutuksellaan. V-sarja on vakiona kuusipaikkainen – kaikille on varattu erillisistuin omilla säädöillään. Halutessaan kakkos- ja kolmosriville saa kolmen istuttavat penkit, jolloin paikkaluku nousee kahdeksaan. Perusmallissa liukuovi on vain oikealla puolella. Takana on aina iso luukku, pariovia ei siis ole tarjolla. Runsaat varustelumahdollisuudet Mercedes-Benz V-sarjan perusvarustelu ei juuri eroa Viton vastaavista bussimalleista. Vakionopeudensäädin ja naftalämmitin kuuluvat oleellisiin varusteisiin. V-sarja on kuitenkin varusteltavissa huomattavasti Vitoa runsaammin. Perustason lisäksi myynnissä ovat Avantgarde ja Exclusive -tasot. Vaikka varsinkin jälkimmäiseen kuuluu uuvuttava lista niin toiminnallisia kuin tyylillisiäkin varusteita, hinnat tuntuvat tyyriiltä. Avantgarden lisähinta, 11 000 euroa, menee vielä nieleskellen, mutta Exclusiven 44 000 euroa salpaa jo hengen. Sillä luulisi saavan drinkkibaarin ja poreammeen, mutta kauppaan kuuluvat vain ilmastoidut nahkaistuimet kaikille paikoille, avattava lasikatto sekä tuhdimmat stereot. Sähköiset turvajärjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, on vielä ostettava lisäksi. Niinpä esimerkiksi Avantgarde-tason koeajoauton hinta on karannut yli 130 000 euron. Hulppeat tilat Ylellisellä varustelulla, kromilla ja nahalla kuorrutettuna V-sarja lähestyy edustusautotasoa. Suuret ulkomitat tuovat mukanaan hulppeat tilat, ja korkeaan autoon on helppo käydä isoista ovista. Mutta vaikka Vito on ajettavuudeltaan pakettiautojen parhaimmistoa, sen perimä ei aivan riitä tämän tasoiseen ja hintaiseen autoon. Eniten on tingittävä mukavuudesta. Moottorin raksutus kuuluu sisälle – niissä tilanteissa, kun se ei peity rengasjyminään. Koeajoauton AMG-pakettiin kuuluneet sporttijousitus ja matalaprofiilirenkaat vielä pahensivat epämukavuutta mukulakivetyksellä ja nimismiehenkiharoissa. Siinä missä V-sarjan perusmalli tuntuu asialliselta työkalulta kilpailijoiden kanssa linjassa olevalla 70 000 hinnallaan, lähes tuplasti kalliimpi koeajoauto ei ihan täytä odotuksia matkustajien mukavuuden suhteen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Hinta alkaen 69 766 € Koeajetun auton hinta varusteineen 133 476 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?