29.5.2019 Ajoneuvot Yli 40 km sähköllä, syksyllä Suomeen: lataushybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kankean nimen takana piilee ensimmäinen Audin uuden aallon lataushybrideistä. Q5:n tuttuun silhuettiin on kätketty koko joukko uutta tekniikkaa. Audin uusista lataushybrideistä ensimmäisenä paikalle ennättää Q5. Lataushybridivoimalinja lausutaan audiksi TFSI e, joka vähemmän yllätyksellisesti yhdistää nykyisen TFSI-bensiinimoottorin ja lataushybridin sähkömoottorin. Koko nimi mallille on Audi Q5 55 TFSI e quattro, jossa 55 merkitsee merkin naapurikateu moottoritehoindeksiä ja quattro on luonnollisesti neliveto. Lataushybridinä Q5 jaksaa parhaimmillaan noin 45 kilometrin matkan pelkän sähkön voimin WLTP-syklillä mitattuna. Suomen vakiovarustelulla mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 litraa 100 kilometrillä (CO2 50 g/km). Pinnan alla Q5 55 TFSI e koostuu 2,0-litraisesta nelisylinterisestä ahdetusta bensiinimoottorista, joka tuottaa 252 hv (185 kW) huipputehon ja 370 Nm huippuväännön. Sähkömoottori avittaa etenemistä 105 kW (141 hv) voimalla ja tuo yhtälöön 350 Nm huippuväännön. Järjestelmän yhteisteho on 270 kW (362 hv) ja huippuvääntö on 500 newtonmetriä. Sähkömoottorin voima välitetään erillisen kytkimen kautta seitsemänvaihteiseen S tronic -automaattivaihteistoon, josta se siirtyy quattro ultra -nelivedolle, merkiten samalla quattro ultran ja sähkömoottorin ensiesiintymistä yhdessä. Nelivetojärjestelmä pyrkii ennakoimaan taka-akselin mahdollisen voimantarpeen auton sensoreiden, ajotilojen ja kuljettajan tekemien säätöjen perusteella. Q5 55 TFSI e kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 239 km/h. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h. Hybridijärjestelmän 14,1 kWh akusto perustuu litiumionitekniikkaan ja se on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on yhdistetty ilmastointijärjestelmään ja jäähdytystä saavat myös sähkömoottori ja järjestelmän tehoelektroniikka. Ilmastointijärjestelmä hyödyntää korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä käyttämällä toiminnassaan taloudellista lämpöpumppua. Lataushybridi vaatii myös lataamista, joka tapahtuu Audi Q5 55 TFSI e quattrossa parhaimmillaan 7,4 kW teholla. Voimavirtapistorasiasta (400 V/16A) ladattaessa Q5:n hybridiakku täyttyy kahdessa ja puolessa tunnissa. Schuko-tyyppisestä kotipistokkeesta ladattaessa täyslataus kestää noin kuusi tuntia. Julkisia latauspisteitä varten auton mukana tulee Mode 3 -latauskaapeli. Käytettävissä on myös Audi e-tron -latauspalvelu, jonka avulla auton voi ladata ulkomailla ilman erillisiä lisämaksuja ja kuljettajalla on yhdellä kortilla käytössään peräti 100 000 latauspistettä Euroopassa. Q5 TFSI e:n kuljettajalla on käytettävissään lisäksi myAudi-sovellus, jolla voi tarkistaa auton tilan ja säätää esimerkiksi latauksen ja ilmastoinnin toimintaa ennen liikkeellelähtöä. Sovellus kertoo myös latauspisteiden sijainnista ja sen avulla voi suunnitella ajoreittinsä valmiiksi. Q5 55 TFSI e säätää jarrutusenergian talteenottoa ajotilanteen mukaan, tarkkaillen navigoinnin reittitiedon lisäksi välimatkaa edellä ajavaan etukameran avulla. Tietojen pohjalta taloudellisuusavustin valitsee joko rullauksen polttomoottori sammutettuna tai jarrutusenergian talteenoton välillä. Järjestelmä toimii myös yhteistyössä lisävarusteisen mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa. Taloudellisuusavustin myös kertoo kuljettajalle tuulilasinäytön merkillä ja kaasupolkimen koputuksella, milloin poljin kannattaa nostaa parhaan mahdollisen energian talteenoton saavuttamiseksi. Mikäli autosta löytyy MMI Navigointi plus -navigointipaketti, osaa Q5 jakaa sähköenergian käytön reitin varrelle hybridijärjestelmän Auto-ajotilassa. Tuolloin järjestelmä suosii sähkömoottoria esimerkiksi kaupunkialueilla ja ruuhkaliikenteessä sekä säätää energian talteenottoa tarpeen mukaan. Taloudellisuusavustin suunnittelee energiankäytön siten, että navigointikohteeseen saavuttaisiin akku tyhjänä. Järjestelmällä on käytössään tieto esimerkiksi nopeusrajoituksista, mäistä ja liikennetilanteesta. Lisäksi käytettävissä ovat monista hybrideistä tutut ajotilat EV ja Hold. EV-ajotilassa Q5 TFSI e liikkuu pelkän sähkön avulla, ellei kuljettaja paina kaasupoljinta kynnyksen yli. EV-ajotila on myös auton oletustila käynnistyksen yhteydessä. Hold-ajotila puolestaan säilyttää akun varauksen myöhemmäksi, esimerkiksi moottoritietä pitkin keskustaan saavuttaessa. Audi Q5 55 TFSI e on varusteltu muun muassa led-ajovaloilla, urheiluistuimilla, kolmialueisella ilmastoinnilla, pituus- ja kallistussäädettävillä takaistuimilla. Suomessa vakiovarustelua on terästetty vielä mukautuvalla ilmajousituksella, vetokoukulla (vetomassat 750 kg jarruton, 1 750 kg jarrullinen), sähkötoimisella takaluukulla ja äänieristetyillä etusivulaseilla. Audi Q5 55 TFSI e quattrot saapuvat Suomeen syksyllä, ennakkomyynnin alkaessa Audi-jälleenmyyjillä kesäkuun aikana. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku