30.3.2016

Koeajo: Monipuolinen sportti – Yamaha YZF-R1

Yamaha R1

200-hevosvoimainen sportti Yamaha YZF-R1 yllättää monipuolisilla ajo-ominaisuuksillaan. Hyvää: monipuoliset elektroniset avustimet, ajo-asento, teho korkeilla kierroksilla. Huonoa: hengettömyys keskikierroksilla.

Yamaha YZF-R1:n sähköisesti säätyvästä ohjausiskunvaimentimesta huolimatta moottoripyörän etupää muuttuu kovissa kiihdytyksissä levottomaksi. Se onkin käytännössä ainoa moite ajo-ominaisuuksista. Erityisen vakaa Yamaha on nopeissa mutkissa ja kovissa jarrutuksissa. Tiukemmissa mutkissa Yamaha ei ole aivan luokkansa ketterin. Peräti 855 millin istuinkorkeus ja leveä satula saavat pyörän tuntumaan isolta ja korkealta.

Yamaha R1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksijakoinen moottori

Moottori on alle 8 000 kierroksella luokassaan vähän hengetön, tuon rajan yläpuolella taas äärimmäisen tehokas. Katuajossa tasaisempi vääntökäyrä ja suoraviivaisemmin nouseva teho tekisivät ajamisesta miellyttävämpää.

Vakiovarusteisiin kuuluu kattava katras elektronisia avustimia: valittavat tehokartat, pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut. Epätasaisen sytytysjärjestyksen tarjoavan crossplane-kampiakselin ansiosta äänet muistuttavat V-moottoria. Matalan murinan seurauksena Yamahaa tulee korvakuulolta ajettua normaalia pienemmillä vaihteilla.

Yamaha R1

Ylipitkät välitykset

Ykkösvaihde riittää 167 mittarinopeuteen ja kuutosvaihde teoriassa noin 340 mittarinopeuteen. Sivupaneelien karhennuksista saa jaloilla hyvin tukea jarrutuksissa. Vaihteiston toiminta vaihdeavustimineen on kevyttä, mutta ykkösvaihde kolahtaa selvästi ja vapaan löytyminen on kankeaa.

Kuljettaja voi valita mittaristoon katu- tai ratanäytön. Katunäytössä on enemmän informaatiota, mutta pienikokoisena. Rata-asetuksessa kierroslukunäyttö alkaa vasta 8 000 kierroksesta, nopeus-, vaihde- ja kierrosaikanäytöt ovat mahdollisimman isot. Ajon aikana voi vaihtaa moottorin tehoasetusta ja luistoneston asetuksia.

Yamaha R1

Alle 200 kilon märkäpainoon on päästy käyttämällä muun muassa magnesiumvanteita ja alumiinitankkia. Kalliit materiaalit näkyvät hinnassa, joka asettuu arvokkaana pidetyn Ducati 1299 Panigalen ja suositun BMW S1000RR:n puoliväliin.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Yamaha YZF-R1

Hinta alkaen

26 528 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

147,1 kW (200 hv), 13500 r/min

Vääntö

112,4 Nm (11500 r/min)

Vääntö

112,4 Nm (11500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 855 mm, paino tankattuna 199 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat