30.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen sportti – Yamaha YZF-R1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 200-hevosvoimainen sportti Yamaha YZF-R1 yllättää monipuolisilla ajo-ominaisuuksillaan. Hyvää: monipuoliset elektroniset avustimet, ajo-asento, teho korkeilla kierroksilla. Huonoa: hengettömyys keskikierroksilla. Yamaha YZF-R1:n sähköisesti säätyvästä ohjausiskunvaimentimesta huolimatta moottoripyörän etupää muuttuu kovissa kiihdytyksissä levottomaksi. Se onkin käytännössä ainoa moite ajo-ominaisuuksista. Erityisen vakaa Yamaha on nopeissa mutkissa ja kovissa jarrutuksissa. Tiukemmissa mutkissa Yamaha ei ole aivan luokkansa ketterin. Peräti 855 millin istuinkorkeus ja leveä satula saavat pyörän tuntumaan isolta ja korkealta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksijakoinen moottori Moottori on alle 8 000 kierroksella luokassaan vähän hengetön, tuon rajan yläpuolella taas äärimmäisen tehokas. Katuajossa tasaisempi vääntökäyrä ja suoraviivaisemmin nouseva teho tekisivät ajamisesta miellyttävämpää. Vakiovarusteisiin kuuluu kattava katras elektronisia avustimia: valittavat tehokartat, pituus- ja sivuttaissuuntainen luistonesto, keulimisenesto sekä kaarre-ABS-jarrut. Epätasaisen sytytysjärjestyksen tarjoavan crossplane-kampiakselin ansiosta äänet muistuttavat V-moottoria. Matalan murinan seurauksena Yamahaa tulee korvakuulolta ajettua normaalia pienemmillä vaihteilla. Ylipitkät välitykset Ykkösvaihde riittää 167 mittarinopeuteen ja kuutosvaihde teoriassa noin 340 mittarinopeuteen. Sivupaneelien karhennuksista saa jaloilla hyvin tukea jarrutuksissa. Vaihteiston toiminta vaihdeavustimineen on kevyttä, mutta ykkösvaihde kolahtaa selvästi ja vapaan löytyminen on kankeaa. Kuljettaja voi valita mittaristoon katu- tai ratanäytön. Katunäytössä on enemmän informaatiota, mutta pienikokoisena. Rata-asetuksessa kierroslukunäyttö alkaa vasta 8 000 kierroksesta, nopeus-, vaihde- ja kierrosaikanäytöt ovat mahdollisimman isot. Ajon aikana voi vaihtaa moottorin tehoasetusta ja luistoneston asetuksia. Alle 200 kilon märkäpainoon on päästy käyttämällä muun muassa magnesiumvanteita ja alumiinitankkia. Kalliit materiaalit näkyvät hinnassa, joka asettuu arvokkaana pidetyn Ducati 1299 Panigalen ja suositun BMW S1000RR:n puoliväliin. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Yamaha YZF-R1 Hinta alkaen 26 528 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147,1 kW (200 hv), 13500 r/min Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Vääntö 112,4 Nm (11500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 855 mm, paino tankattuna 199 kg, akseliväli 1 405 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17. Huoltoväli 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta