Ajoneuvot | Esittely | Moottoripyörät | Uutinen | 13.6.2016

Yamaha YZ250F on merkin suurin Off Road -uutuus kaudelle 2017

Tehokkaampi moottori, sujuvampi vaihteisto ja uudistettu runko sekä jousitus tarjoavat paremmat edellytykset nousta palkintopallin korkeimmalle korokkeelle.

Jaa artikkeli

Yamahan resepti YZ250F -crossipyörän uudistuksiin on yksinkertainen: parannetaan kaikkea. Moottorin kohdalla toteutuu vanha totuus, kun muutat yhtä asiaa, vaikuttaa se kaikkeen muuhunkin. Kun imuventtiilin kokoa on korkeamman tehon saavuttamiseksi kasvatettu, on samalla myös nokka-akselit vaihdettu korkeanostoisemmiksi, venttiilinjouset jäykemmiksi, imuaukon sijaintia muutettu ja imukanavaa lyhennetty.

2017_YAM_YZ250F_EU_DPBSE_STU_001

Yamaha on päätynyt käyttämään samalla tavallista suurempaa imukurkkua ruiskutussuuttimen ja imuaukon välissä. Parempaa hengitystä on tarvittu myös pakopuolelle, ja pakoputken etuosan halkaisijan on siksi kasvatettu. Kierrosrajoitin sallii entistä korkeammat kierrosluvut.

Moottorin erikoisuus on käännetty sylinterikansi, jossa imupuoli on suunnattu eteenpäin ja pakopuoli taaksepäin. Sen etuja ovat mm. parempi mahdollisuus massan keskitykseen, sillä mm. polttoainetankki on ratkaisun ansiosta voitu sijoittaa satulan alle.

2017_YAM_YZ250F_EU_DPBSE_DET_003

Lopputuloksena on moottorin selvä tehonlisäys keskisuurilla ja suurilla käyntinopeuksilla. Alarekisterin toimintaa on puolestaan tehostettu kaventamalla imunokka-akselin työkulmaa. Lisääntyneen voiman takia kiertokanki on vaihdettu vahvemmaksi.

Lisävoima asettaa uudet vaatimukset voimansiirrolle, rungolle ja jousitukselle

Muutokset eivät rajoitu pelkästään moottoriin, vaan parantuneen suorituskyvyn hyödyntäminen edellyttää muitakin muutoksia. Vaihteistoa on päivitetty tukevammilla hammasrattailla ja vaihteensiirtäjillä. Entistä paremmin toimivan kytkimen ansiosta vaihtaminen on nyt sujuvampaa ja tarkempaa.

2017_YAM_YZ250F_EU_DPBSE_ACT_007

Rungon uudistuksia ovat mm. rungon jäykkyyden tasapainotus, alennettu painopiste ja hienosäädetty jousitus. Runko on 12 milliä leveämpi takahaarukan kiinnityspisteen takana olevassa kohdassa, mikä lisää vääntöjäykkyyttä ja parantaa vakautta. Jalkatappeja on samalla siirretty viisi milliä alaspäin, mikä sekin vaikuttaa painopistettä alentavasti.

Jousituksessa uutta on KY B-etuhaarukan entistä jäykempi ulkoputken rakenne ja hieman aiempaa pienempi öljytilavuus. Muutosten luvataan parantavan ajotuntumaa.

2017_YAM_YZ250F_EU_DPBSE_STU_002

Muissa Yamaha Off Road -malleissa vain pieniä muutoksia

YZ450F- sekä pienempien YZ250/YZ125/YZ85 -mallien muutokset rajoittuvat uudenlaisiin jarrulevyihin sekä uusiin grafiikoihin. Enduromalleissa WR250F ja WR450F on niinikään uusittu jarrulevyt ja grafiikat.

Teksti: Yamaha Motor -tiedote Kuvat: Yamaha

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Yamaha