20.10.2016

Yamaha X-Max -skootteri kasvaa 300-kuutioiseksi

Yamaha X-Max

Yamaha X-MAX 250 -maxiskootteri uudistuu täysin. 300-kuutioiseksi kasvava moottori on sekä tehokkaampi että taloudellisempi. Lisäksi runko, jousitus ja ulkonäkö saavat vaikutteita supersport-luokan moottoripyöristä.

Yamaha X-MAX 250 -maxiskootteria on myyty yli 130 000 kappaletta viimeisten 11 vuoden aikana. Uusi X-MAX 300 saa mm. ilman virta-avainta toimivan virtalukkojärjestelmän, pidonhallintajärjestelmän, monikäyttöisemmän tavaratilan ja modernimman muotoilun.

Uuden 300-kuutioisen X-MAX-moottorin suunnittelussa on hyödynnetty Yamahan uutta Blue Core -tekniikaa. Sen peruslähtökohta on mahdollisimman tehokas energian talteenotto, eli suorituskyvystä tinkimättä parempi polttoainetalous. Nestejäähdytteisen, 300-kuutioisen, yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustetun, 4-venttilisen X-MAX-nelitahtimoottorin Blue Core -tekniikkaa edustavat muun muassa optimoitu venttiilien muoto ja ajoitus, sekä korkeapuristeinen, puolipallon muotoinen palotila. Sylinterin offset-asettelu minimoi mekaanisen vastuksen ja jäähdytystä tehostavat sylinteriputken DiASil-pinnotus ja männän alapuolella oleva öljysuutin. Uusi 300 cc:n moottori täyttää EU4-vaatimukset.

Yamaha X-Max

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Optimoitu polttoainejärjestelmä

X-MAX 300 -moottorissa on uudenlainen polttoaineen suihkutusjärjestelmä, jossa suihkutusjärjestelmän 12-reikäisen suuttimen suuntauksen ja sijoittelun ansiosta polttoainesumu osuu tarkasti venttiilien taakse. Imukanavan ja palotilan muotoilu puolestaan varmistaa, että polttoaineseospyörre kulkee sujuvasti palotilaan. Näin seoksen palaminen on tehokasta ja sen myötä moottorin vääntökäytös voimakasta kierrosrekisterin ala- ja keskivaiheilla. 3D-moottoriohjaus säätää reaaliajassa polttoaineseoksen ja sytytyksen optimaaliseksi erilaissa ajotilanteessa.

Muotoilussa piirteitä Supersport-moottoripyöristä

X-MAX 300:n etukatteen kaksi vinoa LED-lähivaloa ja niiden välissä oleva LED-kaukovalo korostavat sporttisen suoraviivaista olemusta. Takaosan terävästi yläviisto muoto muistuttaa Yamahan Supersport-moottoripyörien muotoilua. Pyöreät, analogiset nopeus- ja kierroslukumittarit sekä monitoiminen näyttöruutu korostavat uuden X-MAX 300:n sporttisuutta. Näytön valikkojen selaus hoituu ohjaustangossa olevan monitoimipainikkeen avulla myös ajon aikana. Kännykän ja vastaavien käyttöä varten on vasemmassa hansikaslokerossa 12 V:n virranulosotto.

Elektroniikalla lisää mukavuutta ja turvallisuutta

Vakiovarusteluun kuuluu rengaspidon TCS-pidonhallintajärjestelmä (Traction Control System). TCS-järjestelmän tunnistimet tunnistavat jos etu- tai takarengas lähtee luistoon, tai takarengas alkaa sutimaan. Kun näin tapahtuu, järjestelmä palauttaa rengaspidon. Käyttömukavuutta lisää ilman virta-avainta toimiva Smart Key -virtalukkojärjestelmä. Käytännössä liikkeelle lähtiessä ei siis tarvitse kaivella taskuja virta-avaimen löytämiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi kypärää ja läppäri piiloon

Kaksipaikkaisen istuimen alla sijaitsevaan tavaratilaan mahtuu esimerkiksi kaksi kokokypärää ja lisäksi pikkutavaraa. Leveän muotonsa ansiosta tavaratilaan mahtuu helposti myös läppäri ja vastaavia isompia esineitä.

Yamaha X-Max

Isot pyörät ja lukkiutumattomat jarrut

Alusta - runko, jousitus ja pyörät - ovat täysin uudet. Etupyörä on kooltaan 15-tuumainen ja takapyörä 14-tuumainen.  Edessä on 267 mm:n jarrulevy ja takajarrulevy on kooltaan 240-millinen. X-MAX 300 -malliin kuuluu ABS-järjestelmä vakiona.

Värivaihtoehdot ovat Lunar Grey (harmaa), Milky White (valkoinen) sekä kuvissa esiintyvä Quasar Bronze (pronssi).

Lähde: Konekesko Kuvat: Yamaha

Luetuimmat