26.10.2016 Ajoneuvot X merkkaa avolavaa – Mercedes-Benz X-sarja tuo tyyliä roudaukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusia ulottuvuuksia tavoitteleva Mercedes-Benz X-sarja innosti saksalaisvalmistajaa peräti kahden konseptin verran. Mercedes-Benz esitteli tulevaa X-sarjan avolavaa Tukholmassa melko valmiilta näyttävän Concept X-Classin muodossa. Tarkemmin ottaen konseptista nähtiin kaksi versiota: Concept X-Class Powerful adventurer esittelee seikkailuauton kovia piirteitä ja yhtä kammottavasti nimetty Concept X-Class Stylish explorer demonstroi puolestaan pickupin salonkikelpoista puolta. Mercedeksen tavoitteena onkin olla vaatimattomasti ensimmäisenä premium-valmistajana kasvavassa avolavasegmentissä, tuoden tyyliä, turvallisuutta ja ajettavuutta viehkeän kaupunkiauton muodossa. Valmistaja haluaa jättää taakse vanhan ajatusmallin, että avolava on vain vakavaan työntekoon, double cabien yleistyessä nykyisin myös siviilikäytössä. Viidelle hengelle suunnattu "perheauto" perustuu Mercedeksen yhteistyöhön Nissanin kanssa, joten sulavien muotojen alta löytyy Navarasta lainattu alustarakenne. Samalla kyseessä on Mercedes-Benzin pakettiauto-osaston uusi aluevaltaus. – Avaamme keskikokoisten avolavojen uuden segmentin maailman ensimmäisellä premium pickupilla, joka on suunnattu kaupunkielämään, linjaa Mercedes-Benz Vansin keulamies Volker Mornhinweg. – Tuleva X-sarjamme on avolava, joka ei tunne kompromissejä. Tikapuurakenne, vääntävä kuusisylinterinen moottori ja jatkuva neliveto ovat meille pakollisia piirteitä. Lisäksi tuomme mukaan turvallisuutta, mukavuutta ja ilmeikkään muotoilun – eli kaiken, mistä erottaa Mercedeksen tähteä kantavat ajoneuvot. – Concept X-Class -muotoiluversiot tulkitsevat brändimme katumaastureiden muotoiluidiomeja ja edustavat muotoilufilosofiamme dikotomiaa: ne ovat hot ja cool, lausahti runollisesti puolestaan Daimlerin muotoilupäällikkö Gorden Wagener. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Concept X-Class stylish explorer Valkoisessa metallivärissä esiintyvä Stylish explorer demonstroi X-sarjan salonkikelpoisuutta ja sen soveltuvuutta kaupunkiympäristöön. Muotoilukieli henkii valmistajan mukaan atleettista suorituskykyä ja sukulaisuutta Mercedeksen katumaastureiden kanssa: esimerkiksi leveät lokasuojat korostavat auton leveyttä, antaen sille tukevamman olemuksen. Keulamaskina on puolestaan valmistajan coupéista tuttu yksipuolainen keulamaski. Näyttävyyttä on haettu komeilla 22-tuumaisilla vanteilla. Lisäksi uskottavuutta on haettu koriin sisäänrakennetuilla astinlaudoilla, jotka Mercedeksen mukaan korostavat korin atleettisia linjoja. Ajettavuutta korostetaan puolestaan lyhyellä etuylityksellä, pitkällä takaylityksellä ja voimakkailla kylkilinjoilla. Konseptiautot vihjailevat myös tulevasta erikoisella perälaudan muotoilulla. Concept X-Class powerful adventurer Sitruunankeltainen seikkailukonsepti esittelee puolestaan X-sarjan seikkailullisia puolia. 35-tuumaiset renkaat tuovat reilusti maavaraa ja Mercedeksen mukaan auto on edelleen urheilullisen lihaksikas. Keulamaski on puolestaan saanut katumaastureista lainatun kaksipalkkisen käsittelyn. Seikkailulava on saanut myös pohjapanssarit, sähkövinssin ja koko nipun hiilikuitutyylisiä yksityiskohtia sisä- ja ulkopuolelle. Tarkoituksena on ollut korostaa X-sarjan maastopätevyyttä, joten lupaukset ovat kovat. Luokkansa parhaat sisätilat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eräs X-sarjan erottavista tekijöistä muihin avolavoihin verrattuna on Mercedeksen pyrkimys tuoda premium-tason ylellisyyttä työkaluna pidettyyn avolavasegmenttiin. Samalla merkki hyödyntää C- ja V-sarjan osavalikoimaa tehdäkseen sisustasta välittömästi tutun oloisen. Konsepteista Stylish explorer tekeekin iloisen yllätyksen: nupukkinahka ja avosyinen puu luovat miellyttävän ilmapiirin. Powerful adventurer taas luottaa sitruunalakritsityyliin, mustaan nappanahkaan ja voimakkaammin sivuttaistukeviin penkkeihin. Kojelaudan muotoilussa huomiota on annettu viihdejärjestelmän näytölle yhdessä hallintaohjaimen ja kosketuslaudan kanssa. Älypuhelimista ja monista Mercedeksenkin autoista tuttuun tyyliin X-sarjan konseptit luottavat kosketuslautaan, johon piirretään eleitä tai kirjaimia. Mercedeksen mukaan moderneista piirteistä huolimatta myös avolavojen tutut piirteet, kuten keskitunnelista löytyvä käsijarru, on säilytetty. Neliveto ja V6-diesel Voimalinjan yksityiskohdista Mercedes paljasti konseptien yhteydessä vain, että malliston huipulta löytyy vääntävä V6-dieselmoottori, joka on yhdistetty jatkuvaan 4Matic-nelivetoon. Tyhmäksi nurmikkokuningattareksi X-sarja ei halua jäädä, joten autosta löytyy jakolaatikko alennusvaihteistolla. Sähköinen vetojärjestelmä siirtää moottorilta tulevan voiman automaattisesti sinne, missä pitoa on eniten. Maastoajossa taka-akselin ja keskitasauspyörästöt lukot voidaankin lukita, jotta vaikeiden esteiden selvittäminen onnistuu paremmin. X-sarjan pitäisi olla sangen kyvykäs muiltakin osin. Rungon tikapuurakenne mahdollistaa yli 1,1 tonnin kuorman ja 3,5 tonnin hinauskapasiteetin. Mercedes havainnollistaa kantokykyä esimerkillä, jossa lavalla on neljä kuutiota polttopuuta ja peräkärryssä vedetään purjevenettä. Ajettavuudeltaan uutuuden pitäisi olla täsmällinen ja samoin iskunvaimennuksen pitäisi olla hallinnassa, sillä valmistaja kertoo käyttäneensä aikaa taka-akselin monipistetuennan ja jousituksen kalibroimiseen. Lisäksi luvassa on koko arsenaali nykyaikaisia turvatoimintoja erilaisista kuljettajan avustimista aina ajoneuvon tilan tarkasteluun älypuhelinsovelluksella. Tuotantoon 2017 Renault-Nissanin kanssa yhteistyössä rakennettava X-sarja saapuu Eurooppaan 2017 loppuvuodesta. Vaikka nyt esitellyt X-sarjat olivat pelkkiä konsepteja, tuskin lopullinen tuote poikkeaa nähdystä kovin merkittävästi – joskin villit perälaudat saattavat jäädä suunnittelijan työhuoneeseen. X-sarjan eurooppalaiset yksilöt rakennetaan Nissanin tehtaalla Espanjan Barcelonassa. Mercedes kiitteleekin kumppanivalintaansa, sillä Nissanilla on yli 80 vuoden kokemus tämäntyyppisten ajoneuvojen valmistamisesta. Lähde ja kuvat: Mercedes Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku