1.4.2018 Ajoneuvot Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Wolfsburgissa järjestetty Volkswagenin vuosituloksen julkistus esitteli automerkin, joka on löytämässä itsensä uudelleen. Maaliskuun puolivälin tienoilla Volkswagen-ryhmä ja sen merkit pitivät vuositulosjulkistuksensa vuorotellen. Wolfsburgissa tutustuttiin luonnollisesti Volkswagenin merkkikohtaisiin kuulumisiin. Vuosituloksen lisäksi sijoittajille ja medialle kerrottiin erityisesti kuluvasta vuodesta, mutta myös seuraavien vuosien suunnitelmista. Sanalla sanoen Volkswagenilla menee hyvin. Imagotutkimusten mukaan merkin sinivalkoinen VW-logo loistaa jälleen kirkkaammin ja keulamerkki koristi 6,23 miljoonaa uutta autoa 2017, ollen uusi ennätys. Liikevaihto kasvoi 8 prosentilla 80 miljardiin euroon ja liikevoittoa ennen satunnaiseriä kertyi 3,3 miljardia euroa. Toimintaa on tehostettu tuotekehityksen, valmistuskustannusten ja ammattiliittojen kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen avulla. Tänä vuonna yhtiö aikoo vyöryttää markkinoille yhteensä 22 uutta mallia, joista yhdeksän nähdään Kiinan kasvavilla markkinoilla. Viime vuonna Kiina yksin vastasi 3,2 miljoonalla toimitetulla autolla yli puolesta Volkswagenin vuosituotannosta. Vastineeksi Volkswagenin yhteistyöyritysten markkinosuus maailman suurimmasta autokauppa-alueesta oli 13%. Volkswagenin tarkoituksena on uudistaa käytännössä koko mallisto vuosien 2017–2020 aikana. Katumaasturit ovat merkittävässä roolissa, sillä jo joka seitsemäs myyty VW on katumaasturi. Yhdysvalloissa luku on peräti joka toinen, sillä suurehko ja edullinen Atlas on ollut sikäläisten ostajien mieleen. Myös Atlaksen kiinalainen sisar Teramont on käynyt kaupaksi. Vuonna 2020 saksalaismerkin mallistossa tuleekin olemaan peräti 19 erilaista tulkintaa katumaasturiteemasta. Euroopan markkinoiden kannalta tärkeimmät uutuudet tänä vuonna ovat Passat, Touareg, lippulaivamalli Arteonin Shooting Brake -farkku sekä loppukesästä saapuva T-Cross. Suositun T-Rocin avomalli saapuu puolestaan vuonna 2020. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taistelupari MQB ja MEB Volkswagenin menestyksen merkittävänä osana on sen modulaarinen MQB-arkkitehtuuri. Vuonna 2017 noin 40% Volkswagenin omista malleista pohjasi MQB:hen. Tänä vuonna osuutta pyritään kasvattamaan 60 prosenttiin ja 2020 tähtäimessä on jo 80 prosenttia Volkswagen-malleista. Luonnollisesti yhteisen alustarakenteen tuomat edut tuntuvat alihankkija- ja komponenttikustannusten lisäksi myös valmistuksen synergiassa. Esimerkiksi vuonna 2017 Golfin valmistuskuluja saatiin pudotettua 100 eurolla per auto nousevasta teräksen hinnasta huolimatta. MQB:n ohella Volkswagenin tulevaisuutta määrittää täyssähköisille autoille suunniteltu MEB-alustarakenne. Vaikka esimerkiksi nykyinen mainiosti myyvä e-Golf on toteutettu joustavaan MQB:hen pohjautuen, on VW:n mukaan parempi, että tuleva sähköautovyöyrytys tapahtuu erillisen pohjarakenteen tavalla. MEB antaa paremmat mahdollisuudet sähköautomalliston kehittämiseen Volkwagenin ohella myös muille konsernin merkeille, eikä autoissa tarvitse tehdä muista voimalinjaratkaisuista johtuvia kompromissejä esimerkiksi akuston sijoittamisen suhteen. Niinpä ensimmäisiin MEB-malleihin kuuluva I.D. lupaileekin kiitettävän toimintamatkan lisäksi Passatin sisätilat Golfin ulkomitoissa. Vaihtuva alustarakenne määrittää jatkossa myös valmistamista. Käynnissä olevien muutostöiden myötä Zwickaun tehtaasta tulee vuoden 2020 loppuun mennessä täysin sähköautoihin keskittyvä tuotantolaitos, tuottaen päivässä 1 500 I.D. ja I.D. Crozz -mallia muiden VW-ryhmän sähköautojen lisäksi. Samassa tuotantolaitoksessa ei tulla siis näkemään polttomoottoriajoneuvoja ja täyssähköautoja. Zwickaun tehtaasta tulee Volkswagenin sähkövalmistamisen ensimmäinen keskus. Kaikkiaan MEB-rakenne tullaan näkemään lähivuosina 27 automallissa neljän eri automerkin väreissä. Rakennuspalikoista onkin helppo koota erilaisia automalleja eri tarpeisiin, joten MEB:hen panostettu kehitystyö hyödyttää koko VW-ryhmää. Pidemmällä tähtäimellä Volkswagenin suunnitelmissa siintää siirtyminen autonvalmistuksesta liikkuvuuspalveluiden tuottajaksi. Unohtaa ei sovi myöskään autonomian ilosanomaa, joka siintää vahvana erityisesti I.D.-tuoteperheen tulevaisuusvisioissa. Kehitettävää löytyy myös autonvalmistuksessa, jossa 3D-tulostaminen, algoritmipohjainen suunnittelu ja siirtyminen skenaariotyöskentelyyn määrittävät jatkossa sitä, mitä liukuhihnan ympärillä oikein tapahtuu. Dieselin oppirahat On tietysti mahdotonta puhua Volkswagenin viime vuosista viittaamatta dieselhuijausskandaaliin, jonka käsittely näkyy edelleen miljardien eurojen satunnaiserinä. Yhtiön pääjohtaja Herbert Diess esimerkiksi puhui avoimesti ja tottuneesti skandaalin vaikutuksista Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Skandaalin jälkivaiheissa kehitetty pitkän linjan TRANSFORM 2025+ -suunnitelma on kuitenkin puremassa ja yhtiö on pysynyt asettamissaan askelmerkeissä. Täytyy kuitenkin muistaa, että Volkswagen ei ole luopumassa dieselistä, vaan merkki näkee matalapäästöisen nykydieselin olevan tärkeä osa tulevia hiilidioksiditavoitteita. Dieselin rooli korostuu erityisesti pitkiä matkoja ajavien voimalinjavalinnoissa. Toisaalta dieselkohu on pakottanut autojätin pohtimaan tekemisiään aina varovaisen salailevasta yrityskulttuurista sähköautostrategiaan saakka. Nyt esittäytynyt uusi Volkswagen on aiempaa avoimempi automerkki, jonka valtaisa panostus MEB-sähköautoarkkitehtuuriin on kantamassa hedelmää lähivuosina. Autoteollisuus on kaikesta tietoteknistymisestä huolimatta ala, jossa siirrot tapahtuvat 3–5 vuoden tähtäimellä. Se antaa hyvät edellytykset pitkien perinteiden ja uusimman uuden yhdistämiselle. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Volkswagen Lue myös: Päivän kuva: Autokaupungin aarteita – valkoinen Scirocco Kolmannen kerran premiumiksi: uusi Volkswagen Touareg Vihdoinkin alkaa tapahtua: Volkswagen osallistuu Pikes Peak -mäkikilpailuun täyssähköautolla Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Tulevaisuuden tunnelmissa – Audi ja Volkswagen sähkövisioidensa parissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta