Ajoneuvot | Uutinen | 1.4.2018

Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

Wolfsburgissa järjestetty Volkswagenin vuosituloksen julkistus esitteli automerkin, joka on löytämässä itsensä uudelleen.

Jaa artikkeli

Maaliskuun puolivälin tienoilla Volkswagen-ryhmä ja sen merkit pitivät vuositulosjulkistuksensa vuorotellen. Wolfsburgissa tutustuttiin luonnollisesti Volkswagenin merkkikohtaisiin kuulumisiin. Vuosituloksen lisäksi sijoittajille ja medialle kerrottiin erityisesti kuluvasta vuodesta, mutta myös seuraavien vuosien suunnitelmista.

Sanalla sanoen Volkswagenilla menee hyvin. Imagotutkimusten mukaan merkin sinivalkoinen VW-logo loistaa jälleen kirkkaammin ja keulamerkki koristi 6,23 miljoonaa uutta autoa 2017, ollen uusi ennätys. Liikevaihto kasvoi 8 prosentilla 80 miljardiin euroon ja liikevoittoa ennen satunnaiseriä kertyi 3,3 miljardia euroa. Toimintaa on tehostettu tuotekehityksen, valmistuskustannusten ja ammattiliittojen kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen avulla.

kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

Tänä vuonna yhtiö aikoo vyöryttää markkinoille yhteensä 22 uutta mallia, joista yhdeksän nähdään Kiinan kasvavilla markkinoilla. Viime vuonna Kiina yksin vastasi 3,2 miljoonalla toimitetulla autolla yli puolesta Volkswagenin vuosituotannosta. Vastineeksi Volkswagenin yhteistyöyritysten markkinosuus maailman suurimmasta autokauppa-alueesta oli 13%.

Volkswagenin tarkoituksena on uudistaa käytännössä koko mallisto vuosien 2017–2020 aikana. Katumaasturit ovat merkittävässä roolissa, sillä jo joka seitsemäs myyty VW on katumaasturi. Yhdysvalloissa luku on peräti joka toinen, sillä suurehko ja edullinen Atlas on ollut sikäläisten ostajien mieleen. Myös Atlaksen kiinalainen sisar Teramont on käynyt kaupaksi. Vuonna 2020 saksalaismerkin mallistossa tuleekin olemaan peräti 19 erilaista tulkintaa katumaasturiteemasta.

Euroopan markkinoiden kannalta tärkeimmät uutuudet tänä vuonna ovat Passat, Touareg, lippulaivamalli Arteonin Shooting Brake -farkku sekä loppukesästä saapuva T-Cross. Suositun T-Rocin avomalli saapuu puolestaan vuonna 2020.

kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

Taistelupari MQB ja MEB

Volkswagenin menestyksen merkittävänä osana on sen modulaarinen MQB-arkkitehtuuri. Vuonna 2017 noin 40% Volkswagenin omista malleista pohjasi MQB:hen. Tänä vuonna osuutta pyritään kasvattamaan 60 prosenttiin ja 2020 tähtäimessä on jo 80 prosenttia Volkswagen-malleista. Luonnollisesti yhteisen alustarakenteen tuomat edut tuntuvat alihankkija- ja komponenttikustannusten lisäksi myös valmistuksen synergiassa. Esimerkiksi vuonna 2017 Golfin valmistuskuluja saatiin pudotettua 100 eurolla per auto nousevasta teräksen hinnasta huolimatta.

MQB:n ohella Volkswagenin tulevaisuutta määrittää täyssähköisille autoille suunniteltu MEB-alustarakenne. Vaikka esimerkiksi nykyinen mainiosti myyvä e-Golf on toteutettu joustavaan MQB:hen pohjautuen, on VW:n mukaan parempi, että tuleva sähköautovyöyrytys tapahtuu erillisen pohjarakenteen tavalla.

kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

MEB antaa paremmat mahdollisuudet sähköautomalliston kehittämiseen Volkwagenin ohella myös muille konsernin merkeille, eikä autoissa tarvitse tehdä muista voimalinjaratkaisuista johtuvia kompromissejä esimerkiksi akuston sijoittamisen suhteen. Niinpä ensimmäisiin MEB-malleihin kuuluva I.D. lupaileekin kiitettävän toimintamatkan lisäksi Passatin sisätilat Golfin ulkomitoissa.

Vaihtuva alustarakenne määrittää jatkossa myös valmistamista. Käynnissä olevien muutostöiden myötä Zwickaun tehtaasta tulee vuoden 2020 loppuun mennessä täysin sähköautoihin keskittyvä tuotantolaitos, tuottaen päivässä 1 500 I.D. ja I.D. Crozz -mallia muiden VW-ryhmän sähköautojen lisäksi. Samassa tuotantolaitoksessa ei tulla siis näkemään polttomoottoriajoneuvoja ja täyssähköautoja.

kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

Zwickaun tehtaasta tulee Volkswagenin sähkövalmistamisen ensimmäinen keskus.

Kaikkiaan MEB-rakenne tullaan näkemään lähivuosina 27 automallissa neljän eri automerkin väreissä. Rakennuspalikoista onkin helppo koota erilaisia automalleja eri tarpeisiin, joten MEB:hen panostettu kehitystyö hyödyttää koko VW-ryhmää.

Pidemmällä tähtäimellä Volkswagenin suunnitelmissa siintää siirtyminen autonvalmistuksesta liikkuvuuspalveluiden tuottajaksi. Unohtaa ei sovi myöskään autonomian ilosanomaa, joka siintää vahvana erityisesti I.D.-tuoteperheen tulevaisuusvisioissa. Kehitettävää löytyy myös autonvalmistuksessa, jossa 3D-tulostaminen, algoritmipohjainen suunnittelu ja siirtyminen skenaariotyöskentelyyn määrittävät jatkossa sitä, mitä liukuhihnan ympärillä oikein tapahtuu.

Dieselin oppirahat

On tietysti mahdotonta puhua Volkswagenin viime vuosista viittaamatta dieselhuijausskandaaliin, jonka käsittely näkyy edelleen miljardien eurojen satunnaiserinä. Yhtiön pääjohtaja Herbert Diess esimerkiksi puhui avoimesti ja tottuneesti skandaalin vaikutuksista Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Skandaalin jälkivaiheissa kehitetty pitkän linjan TRANSFORM 2025+ -suunnitelma on kuitenkin puremassa ja yhtiö on pysynyt asettamissaan askelmerkeissä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Volkswagen ei ole luopumassa dieselistä, vaan merkki näkee matalapäästöisen nykydieselin olevan tärkeä osa tulevia hiilidioksiditavoitteita. Dieselin rooli korostuu erityisesti pitkiä matkoja ajavien voimalinjavalinnoissa.

kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen

Toisaalta dieselkohu on pakottanut autojätin pohtimaan tekemisiään aina varovaisen salailevasta yrityskulttuurista sähköautostrategiaan saakka. Nyt esittäytynyt uusi Volkswagen on aiempaa avoimempi automerkki, jonka valtaisa panostus MEB-sähköautoarkkitehtuuriin on kantamassa hedelmää lähivuosina.

Autoteollisuus on kaikesta tietoteknistymisestä huolimatta ala, jossa siirrot tapahtuvat 3–5 vuoden tähtäimellä. Se antaa hyvät edellytykset pitkien perinteiden ja uusimman uuden yhdistämiselle.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Volkswagen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu