Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 8.3.2018

Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf

Vuosi sähköllä -sarjassa perehdymme tällä kertaa vierailevan tähden, Volkswagen e-Golfin, ominaisuuksiin ja selvitämme, ovatko kaikki sähköautot samanlaisia talvessa.

Jaa artikkeli

Vaikka Vuosi sähköllä -juttusarjassa tarkastelemmekin elämää sähköauton kanssa Hyundai Ioniq Electricin kautta, otamme tällä viikolla pienen sivuhypyn Volkswagen e-Golfiin rattiin. Viime viikolla raportoimme Hyndain talvikelpoisuudesta -20 celciusasteen pakkassäässä, ja koska e-Golf sattui olemaan samaan aikaan toimituksessa koeajossa, kertyi Moottorille arvokasta tietoa myös Volkswagenin sähköauton talviominaisuuksista.

Alkuun tehtäköön selväksi, ettei kyse ollut parivertailusta. Molemmat autot olivat eri ihmisillä ajossa samanlaisessa säässä. Vertailukelpoisuuden parantamiseksi vaihdoin e-Golfin yhdeksi päiväksi Ioniqiin varmistaakseni omia havaintojani.

Erot autojen välillä ovat tietyissä seikoissa yllättävän suuria. Palaamme e-Golfiin tarkemmin myöhemmin julkaistavassa varsinaisessa koeajossa, nyt riittäköön kun toteamme auton olevan pääosin onnistunut yhdistelmä tavallisen Golfin ja sähköauton vahvuuksia.

Tästä voit lukea Volkswagen e-Golfin koeajon.

Pitkä matka pakkasessa

E-Golfin koeajo vei auton varsin suuren haasteen eteen: lämpömittari näytti noin -12 astetta, ja autolla piti päästä Espoosta Kuusankoskelle ja takaisin. Kiire ei ollut, vaan matkanteko rytmitettiin ABC-huoltoasemien yhteydessä olevien Charge & Drive -pikalatauspisteiden mukaisesti. Volkswagen e-Golfin, kuten myös hieman edullisemman Hyundai Ioniq Electricin hintaisten sähköautojen kohdalla on parempi vain hyväksyä, ettei polttomoottorille arkisia matkoja ajeta kovalla pakkasella yhdellä latauksella. Kun matkaan lähtee useamman pysähdyksen taktiikalla, ei mieli pety pikalatauksissa.

Volkswagen e-Golf

Kuninkaantien ABC:lle mitoitetulle lounastauolle e-Golf saapui vaivatta. Luvattu toimintamatka pyörii noin 120 kilometrin tuntumassa. Ajossa lämmennyt akku latautuu lounastauolla CCS-pikalatauksella sen verran piripintaan, ettei loppumatkassa Kuusankoskelle ole onglemia.

Olisiko akunlämmitys auttanut?

Pakkanen kiristyy illan myötä lähelle pariakymmentä miinusastetta. Paluumatka alkaa ajamalla kolmisen tuntia pakkasessa kylmettynyt e-Golf kymmenisen kilometrin päähän Korian ABC:lle, jossa autoa on tarkoitus pikaladata sen verran, että matka riittää turvallisesti 60 kilometrin päähän Kuninkaantien ABC:lle pikalataukseen.

Nyt tuli vastaan matkan ensimmäinen takaisku: ilmeisesti jo kolmen tunnin seisotus oli jäähdyttänyt Volkswagenin akkua niin paljon, ettei ensimmäisen puolen tunnin aikana akkuun siirtynyt kuin 11 kilowattituntia. Se on noin puolet tehosta, jolla e-Golfin pitäisi latautua. Kostautuuko nyt Volkswagenin päätös jättää ajoakkujen lämmitys pois e-Golfista? Ehkäpä, sillä akkujen lämmetessä latausnopeus kohoaa, ja seuraavalla puolituntisella latausteho nousee jo lähelle 40 kilowattia.

Talvikulutus korkea

Kuutostiellä Korialta Koskenkylää kohti ajellessa auton mittariston arvot kertoivat muutaman mielenkiintoisen seikan. Ensinnäkin noin -20°C kelissä 90 km/h nopeudessa ilmastointi automaattisena 22 asteen lämpötilassa ja penkinlämmitin kytkettynä auton energiankulutus pyöri noin 25 kilowattitunnissa sataa kilometriä kohden. Se kuvastaa ennen kaikkea hyisen kelin vaatimaa lämmitystehoa, mutta pieni osa on kylmän ilman suuremman tiheyden tuomalla ilmanvastuksen kasvullakin.

Volkswagen e-Golf

Digitaalimittariston voi muokata näyttämään hetkellinen kulutus ja kulutus matkan alusta asti. Suoraa mittaria käytettävälle sähköteholle e-Golf ei tarjoa.

 

Ajovastusten kasvua lukuun ottamatta pakkanen ei sinänsä sähköauton etenemiseen vaikuta. Sen huomaa lämmityslaitteen sammuttamalla, kun energiankulutus tipahtaa noin kolmanneksella. Sähköauto sinänsä siis on hyvinkin talvikelpoinen. Polttomoottorin ylettömään hukkalämpöön tottunut ihminen taas ei ole. Ioniqista tuttu lämpiävä ohjauspyörä olisikin hyvä vakiovaruste myös e-Golfiin, koska kosketuspintojen lämmittäminen on huomattavasti puhaltavaa lämmitystä energiatehokkaampaa ja nopeampaa.

Kylmän kelin tuoma kulutuslisä vaikuttaa paljon auton käytettävyyteen. Koko e-Golfin akku on 35,8 kilowattituntia, eli realistiseksi toimintamatkaksi saadaan hyvin lähelle Hyundai Ioniq Electricille viime viikolla mitattu 130 kilometriä. Matka suunnilleen sama, mitä e-Golfin ajotietokonekin alussa lupaa – tarkkaa lukemaa emme selvittäneet matkan varrella tehtyjen pikalatausten johdosta.

Vähän tulee vilu

Mielenkiintoisin ero kaksikon välillä liittyy matkustamon mukavuuteen. Jos viime viikolla totesimme Hyundain lämpiävän nopeasti ja pysyvän miellyttävän lämpöisenä kovallakin kelillä, alkaa Volkswagenin ohjaksissa oikeasti kaipaamaan lämmitettävää ohjauspyörää. Ei ajaessa uhkaa vilu tulla, mutta pyydettyyn 22 asteeseen lämpötila ei nouse. Puhallus on varsin heikkoa, eikä lämpötila nouse merkittävästi, vaikka ilmastoinnin hallinnan ottaisi automatiikalta omiin käsiin. Erikoista, kun huomioi vielä e-Golfin Ioniqia suuremman energiankulutuksen.

Loppumatka Kuninkaantien ABC:lle sujuu yksinkertaisesti hansikkaat kädessä ja pipo päässä. E-Golfilla tarkenee, mutta polttomoottoriautoon tottuneelle kyse on erikoisesta mukavuuskysymyksestä – etenkin kun Hyundai todistaa sähköauton voivan lämmetä erittäin miellyttäväksi ja taittaa yhtä pitkän matkan.

Volkswagen e-Golf

Lämmityslaitteen vaikutus auton energinakulutukseen on hurja – ei ole vaikea arvata, missä kohtaa lämmityslaite kytkettiin pois päältä.

ABC:llä matkantekoa kampitetaan hieman, kun Charge&Drive -latauspalvelun ja saksalaisen ajoneuvotekniikan välillä sattuva viestintäongelma kaataa latauksen ja jumittaa kaapelin autoon. Erinomainen asiakaspalvelu ja ohjekirjan pakkoirroitus-ohjeet ratkaisevat tilanteen, ja seuraava lataus täyttää e-Golfin loppumatkaa varten.

On kuitenkin tunnustettava, että yksin hyisessä yössä kiitävän e-Golfin ohjaksissa ajatukset pyörivät lähinnä viileydessä ja akun varaustilassa. Arkisissa rutiineissa auto on Hyundai Ioniq Electricin tapaan mitä mainion, mutta pidempi matka ”äärioloissa” rampauttaa Volkswagenia enemmän, kuin olisi uskonutkaan. On omista tarpeista kiinni, miten paljon siitä on haittaa.

Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Vuosi sähköllä: