
Ajoneuvot | Tekniikka | Vuosi Sähköllä | 17.12.2017
Vuosi sähköllä: tilaa muullekin kuin latausjohdolle
Moottorin pitkässä koeajossa oleva Hyundai Ioniq Electric -sähköauto on kaikkea muuta kuin pelkkä kauppakassi.
Samalla kun analysoimme, miten pitkälle Ioniqilla pääsee ja missä sitä kannattaa ladata, kerromme nyt alkavassa juttusarjassa, millainen auto sähkötekniikan taakse piiloutuu. Ensimmäisenä tarkastelun kohteena ovat sisä- ja tavaratilat.
Säätö- ja säilytysvaraa
Etumatkustajille varattujen tilojen ja ajoasennon puolesta Ioniq Electric tarjoaisi hyvät eväät vähän pidemmällekin tauottomalle istumarupeamalle – jos sellaisia lataamatta autolla voisi suorittaa.
Penkissä riittää pitkittäissäätövaraa vaikka yli kaksimetriselle kuskille, ja sähkösäätöinen – kuinkas muutenkaan – istuin tukee kehoa aivan kohtuullisesti. Kun ergonomiassa ja selkeydessä ei juuri moitteen sijaa ole, viihtyvyys on taattu.
Aivan erityisen kiitoksen saavat säilytystilat pikkutavaroille. Vaihteenvalitsimen virkaa tekevien P-, R-, N- ja D-nappuloiden edestä löytyy tilava ja kumipohjainen laari, kännykälle on varattu oma kolonsa, samoin kahdelle juomamukille, ja keskikyynärnojan alta löytyy vielä syvä ja suuri lokero.
Kun tähän yhdistetään normaalit ovi- ja hansikaslokerot, kaikki mahdollinen sälä mahtuu aivan varmasti mukaan.

Ioniqissa vaihteenvalitsin on korvattu painonapeilla. Hetken tottumisen jälkeen systeemi toimii hienosti. Oikea lokero on varustettu älypuhelimen langattomalla latauksella. Taustalla näkyy suurempi lokero, jossa on kätevä säilyttää ajopäiväkirjaa ja koeajon kommenttivihkoa.
Pitkää ja matalaa tilaa
Takatiloissa pyrkimys parhaaseen mahdolliseen aerodynamiikkaan sen sijaan tuntuu mataluutena. Tilaa on silti täälläkin riittävästi.
Oviaukko kaartuu perää kohti alaspäin, joten sisään mentäessä pitää hieman kumartaa, ja 190-senttisen takamatkustajan kupoli on katossa kiinni – etenkin kun koettaa nojata pääntukeen.
Ryhdikkäästi istuttaessa tilaa järjestyy ylöspäinkin juuri ja juuri, ja jaloilla on itse asiassa varsin väljät oltavat: etuistuimen kovamuoviset taustalevyt eivät ihan heti ota kontaktia polvien kanssa.
Keskipaikka on useimpien nykyautojen tapaan ahdas ja epämukava, mutta tuo edellä mainittu mökkireissu onnistuu siis neljän hujopin voimin kivuttomasti.
Talvella mieltä lämmittävät niin ikään Ioniqista löytyvät istuinlämmittimet myös takaistuimen reunapaikoilla.
Johto aina kontissa
Sähköauton rajallinen toimintamatka tarkoittaa luonnollisesti sitä, ettei kertalatauksella pääse kovin kauas. Silti esimerkiksi sopivan pituiset mökkireissut onnistuvat hyvin, ja tällaisille keikoille tulee tavaraakin otettua mukaan hieman reilummin.

Arkipäivää sähköautossa: ellei päivämatkan kummassakin päässä ole kiinteää latauspistettä, kulkee schuko-latausjohto yleensä pitkin konttia.
Näin ollen sähköautonkin kuljetuskapasiteetilla on merkitystä. Ioniqin tapauksessa kontti on selkeä, suorakulmainen laatikko, jota ei tosin voi kehua kovin korkeaksi. Välipohjan alle mahtuu silti jonkin verran mukana tarvittavaa pikkutavaraa.
Muunneltavuuttakin löytyy, sillä takaselkänoja kaatuu eteenpäin kahdessa erisuuruisessa osassa. Nojat jäävät hieman vinoon, mutta isojenkin kollien kuljettaminen siis luonnistuu. Korin madaltuminen perää kohti pitää tosin tässäkin ottaa huomioon.
Sähköautossa tilaa vie luonnollisesti latausjohto, joka on syytä pitää aina autossa mukana. Johdolle on varattu oma laukkunsa, jonka saa ajon ajaksi paikalleen tavaratilan lattian kiinnitysverkon alle.
Sinänsä siistiä, mutta jos johtoa tarvitaan päivittäin, sitä ei käytännössä tule sullottua laukkuun, vaan sykkyrä saa lepäillä milloin missäkin kohtaa autoa. Tämä ei luonnollisesti ole pelkästään Ioniqin piirre, vaan ladattavien autojen yleinen ominaisuus.
Käynnissä katon alla
Loppuun on vielä pakko mainita eräs huomio, joka syntyi tämän jutun tekovaiheessa.
Ajoimme Ioniqin sisätilojen tarkastelua varten toimituksen autotalliin kirpeästä pakkasilmasta, jossa muutaman tunnin seisomisen jälkeen auto oli tietenkin sisältä kylmä kuin jääkaappi.
Tiloja ei silti tarvinnut tutkailla hampaat kalisten, sillä tallin ovien sulkemisen jälkeen auton pystyi jättämään käyntiin ja lämmityslaitteen puhaltamaan täysillä – niitä pakokaasuja kun ei ilmoille tule! Polttomoottoriautolla sama toimenpide olisi johtanut jonkin sortin myrkytykseen.
Nämä ovat juuri niitä sähköauton yllättäviä mukavuuksia, mitkä ilmenevät vasta pidemmän käyttörupeaman myötä. Ja lisää on epäilemättä luvassa, kunhan Ioniqimme saa enemmän talvikilometrejä alleen.
Vuosi sähköllä:
-
Vuosi Sähköllä: mitä jäi mieleen?
-
Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset
-
Vuosi sähköllä: Nopea latausverkosto tarvitaan – kotilatausta ei
-
Vuosi sähköllä: Kaunis miljöö ja makoisat pullat ei riitä
-
Vuosi sähköllä: Sähköautoilijalta vaaditaan kehittäjän asennetta
-
Vuosi sähköllä: Voisin harkita sähköautoa vastoinkäymisistä huolimatta
-
Vuosi sähköllä: Hakusessa sama palvelutaso käyttövoimasta riippumatta
-
Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea
-
Vuosi sähköllä: räikeä maalaus on paras opaste
-
Vuosi sähköllä: Kaatosade koettelee sähköauton lataajan uskoa
-
Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä
-
Vuosi sähköllä: kisa toimintamatkasta
-
Vuosi sähköllä: kisa ladattavan hybridin kanssa alkaa
-
Vuosi sähköllä: 0–100 km/h 9 sekuntia!
-
Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä?
-
Vuosi sähköllä: maistuu mutkissa, menee mökkitielläkin
-
Vuosi sähköllä: Kuopioon ja takaisin kompastellen
-
Päivän kuva: sähköautoilu lihottaa
-
Vuosi sähköllä: ensitestissä Motonetin Motolataus
-
Vuosi sähköllä: sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa
-
Vuosi sähköllä: kätevä kaupungissa, maantiellä iskee toimintamatka-ahdistus
-
Vuosi sähköllä: sähköautolla taloudellisuusajokilpailussa – voitokkaasti
-
Vuosi sähköllä: kuinka kuluttaa?
-
Vuosi sähköllä: pitkän matkan pistokerumbaa
-
Vuosi sähköllä: kWh, CHAdeMO, CCS… – mitä ihmettä sähköautoilun termit tarkoittavat?
-
Vuosi sähköllä: sähkö tulee nyt seinästä
-
Vuosi sähköllä: laturit kartalle vai kännykkään?
-
Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu