23.12.2017 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: tahmaista ja rivakkaa kyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton akkujen lataaminen on aika ajoin työlästä ja ikävää. Tässä suhteessa sähköautoilun arki ei tee poikkeusta edes nykyaikaisen Hyundai Ioniq Electricin kohdalla. Joulukuun pakkasilla latausjohto kohmettuu hankalasti käsiteltäväksi. Likaisen latausjohtohässäkän kanssa vänkääminen turhauttaa. Ikäväkseni mittaristo kertoo, ettei auto ole öisen lataussession jälkeen ehtinyt latautua täyteen. Oma moka: unohdin ajoissa kytkeä latausjohdon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivä ja mieli valkenevat Mutta sitten päivä valkenee – konkreettisesti ja kuvaannollisesti. Sähköauto käynnistyy äkäisen pakkasyön jäljiltä ongelmitta. Auton sisätilat ovat miellyttävät ja tuulilasi valmiiksi kirkas kiitos ajastetun lämmityksen. Ajastus onnistuu, kun auto on johdon päässä eli latauksessa. Latauksen vaivalloisuus unohtuu, kun ehdin ensimmäisiin taajaman liikennevaloihin. Muuta liikennevirtaa ennakoimalla auton voi seisauttaa näppärästi niin sanotulla hyötyjarrutuksella, jossa ratin takaisilla vivuilla voi valita mieleisensä jarrutustehon – jarrupolkimella ei jalkaa tarvitse juuri käyttää. Auton mittaristosta voi seurata kuinka sähköajon toimintamatka ei hupene: mittaristo ennustaa peräti lisäkilometrejä. Rivakkaa menoa Ja kun aamuinen työmatka vie moottoritielle, tulevat esiin uusia ilonaiheita ja sähköauton eittämättömiä vahvuuksia. Hyundai Ioniq Electricillä ajaminen on parhaimmillaan erittäin nautinnollista: vaivatonta, äänetöntä ja rivakkaa. Vaihdan ajoasetuksen ecolta normalin yli sportille kun odotan viimeisissä liikennevaloissa ennen moottoritien ramppia. Muuhun liikennevirtaan yhtyminen käy helposti, sillä auto ampaisee seisoviltaan rivakasti vauhtiin. Alkukiihdytys sujuu niin kerkeästi, että takaa tulleen taksiautoilijan on ihan pakko myöhemmin moottoritiellä liimautua konttiin kiinni vain nähdäkseen mistä automerkistä ja -mallista on kyse – ja kuten arvata saattaa, ohittaa korskeasti heti tilaisuuden tullen. Jätetään taksiautoilijan oma automerkki kertomatta. Peltipoliiseja ennakoiden Vaikka Ioniq Eletricin huippunopeus on vain 165 kilometriä tunnissa, ovat sen arkiajossa tarpeelliset kiihtyvyysominaisuudet riittävät ja vakuuttavat. Sähkömoottorissa on tehoa 88 kilowatin eli 120 hevosvoiman verran. Sport-asetus tuo kuskin käyttöön 30 newtonmetrin verran lisävääntöä. Tällöin maksimaalinen vääntö on 295 newtonmetriä. Sähköautolla vauhdin kiihtyminen käy portaattomasti ja niin huomaamattomasti, että mittaristoa on tarkkailtava, jottei vahingossa tule ylitettyä sallittua nopeutta ja ikuistetuksi peltipoliisin välähdyksellä. Ilman mittariston kertomaa nopeuden aistii suurpiirteisesti toki auton värinöistä ja rengasäänistä. Mutta siihen on sähköautoilijan tyytyminen, että polttomoottoriajamisen sydänalaa sykähdyttävät ja ajofiilistä luovat pakoäänet ja käyntimurinat ovat toista maailmaa. Vuosi Sähköllä – tästä pääset lukemaan muut pitkän sähköautokoeajon raportit. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?