1.2.2018

Vuosi sähköllä: sukkasillaan hiipien ja keinoääntä kytkimestä

Vuosi sähköllä

Ajomukavuutta jos mitä on se, ettei ajoneuvo ole melutoosa. Äänettömyys ajossa – ja myös ruuhkassa seisoessa – on yksi sähköauton eittämättömistä valteista.

Sähköauton matkustamossa on helppo keskustella matkakumppanien kanssa tai antaa lempimusiikin hersytellä fiiliksiä. Sähköautolla ajettaessa matkaseuralaisena ei ole renkaiden rallatusta ja tuulen suhinoita kummempia hälyääniä.

Äänettömyydellä on myös toinenkin puoli. Joissakin liikennetilanteissa äänettömyys voi olla kanssaliikkujille jopa turvallisuusuhka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keinoääntä kytkimestä

Koska sähköauton moottorin ääni on erittäin hiljaista vinkunaa, on Hyundai Ioniqissa kytkin, jota käyttämällä saa ilmoille keinotekoisen moottorin äänen.

Vuosi sähköllä

Kytkin on hieman piilossa kojelaudan alla vasemmalla, mutta kytkimen VESS-lyhenne paljastaa sanahirviön, joka on Virtual Engine Sound System.

Keinoäänen avulla auto siis elämöi sen verran, että auton vierellä tai sen editse kulkevat jalankulkijat tai pyöräilijät havaitsevat auton olemassaolon.

Tarpeellinen ratkaisu

Keinoääni on tarpeellinen ratkaisu, sillä ajoviikon aikana käy ainakin kolmesti niin, että jalankulkija hoksaa takaviistosta tai kulman takaa tulevan sähköauton vasta viime tingassa. Erityisen hankalia ovat liityntäpysäköintipaikoilta poistumiset, jolloin autolla joutuu ylittämään kevyen liikenteen väylän.

Keinotekoinen moottorin ääni toimii myös alhaisella nopeudella ajettaessa. Sähköautoilijan itsensä vastuulla on huolehtia, ettei turhaan aiheuta vaaraa muille kulkijoille, joten VESS-kytkin tulee pidettyä kytkettynä aina, eikä luotu äänimaailma toisaalta ole niin äänekäs, että se kantaisi häiritsevästi auton sisälle asti.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Roman Razinkov

Luetuimmat