Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 19.4.2018

Vuosi sähköllä: sähköautolla taloudellisuusajokilpailussa – voitokkaasti

Olen satunnaisesti osallistunut Autoliiton järjestämiin taloudellisuusajokilpailuihin niin diesel-, bensiini- kuin hybridiautoillakin. Sähköautoille kilpailuluokkaa ei ole tähän asti ollut, mutta nyt sellainen järjestettiin EcoRun Cup -kisan ulkopuolisena luokkana.

Jaa artikkeli

Pakkohan sänköautoluokkaan oli ilmoittautua – ja onneksi kolme muutakin sähköautoa liittyi kisaan. Taloudellisuusajokilpailun eri sarjoissa oli mukana yhteensä 18 autokuntaa.

Ripeätahtinen kilpailu

Polttomoottoriautot tankataan kisan aluksi ja lopuksi tarkasti piripintaan, kulutuksen lisäksi tulokseen vaikuttaa reitillä ja aikataulussa pysymisestä tulleet virhepisteet.

Aikataulu on tiukka, tientukkona kilpailijat ovat harvoin. Päinvastoin tahti on ripeä ja reitti on laadittu välttäen vilkasta liikennettä. Nopeusrajoituksien mukaisesti toki liikutaan. Kilpailureitit ovat pituudeltaan tavallisimmin noin 200 kilometriä.

Ecorun

Juha Tammisto, kilpailun johtaja, tankkaa sinistä Toyota Priusta. Taustalla kilpailuun osallistunut Jenni Rossin iloisen vihreä Seat Leon.

Oman ajotietokoneen varassa

Sähköautoilla lataus kestää niin kauan, että latausmittauksiin ei ryhdytty. Sähköautojen kulutusmittaukseen käytettiin autojen omaa ajotietokonetta.

Oman haasteensa asettaa jo kilpailuun saapuminen, kun Hyundai Ioniq Electricin toimintamatka näyttää normaaliajossa 190 kilometrin toimintamatkaa täydellä akulla. Onneksi lähtöpaikan naapurissa Vantaan Koivuhaassa ALD-autoliike tarjosi lisäampeereita omista lataustolpistaan ja akut saatiin täyteen lähtöä varten.

Kilpailun lähtöpaikkana oli Koivuhaan Toyota Airport.

Kuin sukkasillaan

Taloudellisesti ajaminen vaatii ennakointia ja kevyttä kaasujalkaa, moni ajaakin sukkasillaan. Puhtaat sukat ovat kivat, sillä harva raaskii pitää puhallinta päällä, sekin vie oman desinsä. Tasanopeus on valttia, alamäet vapaalla ja ylämäkiin vauhtia etukäteen.

Polkupyörällä jokainen osaa ajaa taloudellisesti, koska voima tulee lihaksista – jarrun käyttöä on vältettävä viimeiseen asti.

Sähköautolla ja hybrideillä siitä saa osan anteeksi, koska alamäistä ja jarrutuksista saa energiaa talteen. Sähköauton vääntö on omiaan ylämäissä. Myös hidasvauhtiset osuudet sopivat sähköautolle paremmin.

Ecorun

Palkintojenjaossa EcoRun Cup -kisan ulkopuolisen sähköautoluokan voittajat Petri Munukka ja Kalle Toivola, jotka ajoivat Hyundai Ioniq Electricillä.

Erinomainen hyötysuhde

Hyundai Ioniq Electric selvisi kisasta upeasti 9,1 kWh/100 km, tehtaan oma normikulutuslukemakin 10 kWh/100 km alittui.

Kisareitin 191 kilometrin jälkeen 28 kWh-akun kapasiteetista oli jäljellä 40 prosenttia, joten samaa tahtia jatkamalla 300 kilometrin taivalkin olisi onnistunut.

Vaikka sähkömoottorin erinomainen hyötysuhde polttomoottoreihin verrattuna oli tiedossa, lopputuloksia katsellessa se vasta oikeastaan avasi silmäni. Tuloksissa on polttomoottoreiden kuluttaman bensiinin ja dieselin energiasisällöt muutettu myöskin kWh-arvoihin.

Kilpailun voittanut Prius PHEV -lataushybridi kulutti 23 kWh/100 km ja tavalliset bensiini- ja dieselautot osuivat 30–40 kWh/100 km -alueelle.

Vaikka sähköautoja ei vielä kelpuutettu mukaan lopputuloksiin, uskoni sähköautojen tuloon nousi kertaheitolla monta pykälää. Energiatehokkuus on ylivoimainen, nyt on enää löydettävä lisää innovaatioita akkuteknologiaan ja latausinfraan.

Pihistelevää autourheilua

EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen.

Autoliiton Helsingin Seudun osasto järjesti yhdessä Toyota Airportin kanssa Auton Kevätpäivän lauantaina 14.4. Ohjelmassa oli AL-Sport EcoRun Cup -kilpailun lisäksi muuta oheisohjelmaa kuten renkaidenvaihtoa.

Lue lisää:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Vuosi sähköllä: