13.9.2018

Vuosi sähköllä: Sähköautoilijalta vaaditaan kehittäjän asennetta

Alkuaskeliaan ottava sähköautoilu asettaa myös latausverkoston rakentajat uuden eteen. Virheiltä ei voi välttyä, mutta niistä opitaan. Autoilijan rooli tuotekehityksessä on avainasemassa.

Toimituksemme vuosi sähköautoilijana Hyundai Ioniq Electricin ratissa on kohta päättymässä. Vuoteen mahtuu kokemuksia laidasta laittaan, mutta ilahduttavinta tässä vaiheessa on huomata, miten nopeasti kehitys kulkee eteenpäin.

Esimerkiksi latauspisteissä on tapahtunut jo tässä lyhyessä ajassa paljon. Latauspaikkojen määrä kasvaa koko ajan, nopeiden latauspaikkojen verkosto täydentyy, latauspisteiden ulkonäkökin kehittyy modernimmaksi ja viimeistellymmäksi.

Käytettävyyden kannalta moni asia vaatii silti vielä työtä myös jo olemassa olevissa latauspaikoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

U-käännöksellä perille

Uudenkarhea latauspiste Pälkäneen Aapiskukon pihalla oli välietappina, kun työmatka vei Tampereelle. Menomatka oli aikataulutettu niin, että latauspysähdykseen olisi aikaa riittävästi eli noin 20 minuuttia.

Latauspaikka löytyi liikenneaseman pihalta tutulla kaavalla: yksi u-käännös pihalla vaadittiin, kun ensikertalainen ei havainnut latauspisteen sijaintia sisäänajon hetkellä. Koska siis saamme liikenneasemien alueelle selkeät opasteet latauspaikalle? Entä teiden varsille merkit, jotka kertovat lähestyvästä latauspaikasta?

Vinoparkki ei toimi, mutta Twitter toimii

Pälkäneen pikalatauspiste on rakennettu vinopysäköintialueelle. Entisestä vinoparkista on varattu latauspisteelle muutama ruutu. Hyvin helppo ratkaisu rakentamisen kannalta, mutta viimeistelemätön sähköautoilijan kannalta. Tämä kävi ilmi, kun tuskastuneena yritin saada autoa peruutettua ruutuun niin, että latausjohto ulottuisi kiinni.

Peruutustutkan ulvoessa hädissään tiedostin, kuinka lähellä latauspisteen suojaksi pystytetyt metallitolpat olivat. Tässä vaiheessa apuun riensi kiinteistönhoitaja, joka avuliaasti viittoi kädellään ja kehotti vain peruuttamaan lisää. Auto saatiin parkkiin vinoruudun viivojen päälle ja auton perä pukattuna reilusti metallitolppien väliin. Ei ihan sellainen latauspysäköinti kuin rakentaja oli ehkä ajatellut.

– Et ole ensimmäinen sähköautoilija, jota avustan. Aina kun huomaan, että joku tulee latauspisteelle, tulen auttamaan, kiinteistönhoitaja naurahtaa.

Ongelma on siis asemalla tiedossa.

Ylläpitäjä kuuntelee

Sähköautoilijana parahdin tuskastuttavasta tilanteesta oitis Twitterissä. Viesti oli julkinen, mutta osoitettu myös Fortumille, joka kyseistä latauspistettä operoi. Ilahduttavasti vastaus tuli varsin pian.

Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava johtaja Tero Era kiitteli palautteesta.

– Vanhat ruutumerkinnät taitaa tosiaan tässä osua turhan heikosti yhteen laturikatoksen kanssa. Hankalaa etenkin autoissa, joissa latausluukku takana sivulla. Katsotaan, miten voitaisiin korjata.

Paluumatkalla latasin samalla asemalla, mutta tällä kertaa en piitannut lainkaan ruutumerkinnöistä vaan peruutin Hyundai Ioniqin reilusti kohtisuoraan latauspisteelle. Näin toimien lataus sujui vaivattomasti.

Keskustelu Tero Eran kanssa jatkui Twitterissä pidempäänkin, osin yksityisviestein. Mielenkiintoista on nyt seurata, miten nopeasti latauspisteillä havaittuihin käytännön hankaluuksiin saadaan parannuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tolppa ei ole lataajan kaveri

Uusien latauspisteiden ympärille pystytetyillä tolpilla on tarkoitus suojata latureita ajoneuvojen tai vaikkapa kunnossapitokoneiden kolhuilta. Tarkoitus on ymmärrettävä, mutta toteutuksessa paistaa jälleen kokemattomuus.

Lukuisilla eri latauspaikoilla vierailleena on tullut nähtyä, että latureita suojaamaan asetetut tolpat on sijoitettu milloin mitenkin.

Hartolan pikalatauspiste Jari-Pekan rekkaparkissa osoittaa käytännössä sen, miten käy, kun ajatus ei kulje ehjänä suunnittelusta toteutukseen.

Laturikatoksen luo on tällä kertaa helppo ajaa, kun pysäköinti siihen on selkeästi ohjattu tapahtuvaksi kyljittäin. Lataustöpselin sen sijaan joutuu kaivamaan hankalasti tolpan takaa. Erityisen lähellä metallitolppa on juuri Hyundai Ioniqin käyttämää pikalataustöpseliä. Lataus toki onnistuu, mutta metallitolpan tarkoitus ei tietenkään ole vaikeuttaa latausta.

Tästäkin aiheesta annettuun palautteeseen tuli Fortumilta nopea vastaus.

Kokemukset vahvistavat jo aiemmin havaitsemamme asian: sähköautoilun alkutaipaleella ensimmäiset sähköautoilijat ovat tärkeässä roolissa. Havaituista puutteista kannattaa ilmoittaa, toiveita kannattaa esittää. Kun uutta luodaan, ei kenelläkään ole vanhoja toimivia ratkaisuja, joita kopioida. Ensimmäisissä latauspisteissä voi olla toivomisen varaa, mutta latauspaikkojen kysynnän kasvaessa myös niiden tarjonta kasvaa ja siten lisää myös kilpailua latausasemien kesken, joten on syytä olettaa, että operaattorit myös kuuntelevat saamiaan palautteita herkästi. Parannusten toteutuminen on siis hyvin todennäköistä.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Luetuimmat