Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 22.2.2018

Vuosi sähköllä: sähköauto on kallis polttomoottoriautoihin verrattuna

Hyundai Ioniq Electric on hintansa (noin 39 000 euroa) puolesta hyvin kilpailukykyinen sähköauto, mutta vastaavan kokoisiin polttomoottoriautoihin verrattuna kallis hankinta.

Jaa artikkeli

Tavallisiin polttomoottoriautoihin verrattuna Hyundai Ioniq Electric asettuu hankalaan hintaluokkaan: Ioniq-sähköautoa 10 000 euroa edullisemmassa alle 30 000 euron hintaluokassa on saatavilla esimerkiksi tilava Škoda Octavia hyvin varustein joko automaattina tai manuaalina kolmella eri käyttövoimalla, 1.4 TSI bensiini, 1.4 TSI kaasu (maakaasu/biokaasu) tai 1.6 TDI diesel.

Biokaasulla tai biodieselillä ajettaessa Škoda Octavian hiilidioksidipäästöt ovat yhtä vähäiset tai jopa pienemmät kuin sähköauton, kun mukaan lasketaan energian tuotannon päästöt.

Kotimaisista jätteistä jalostetun biodieseliä käyttävän alemman keskiluokan auton hiilidioksidipäästö lähteestä pyöriin (Well-to-Wheel) on VTT:n laskelmien mukaan 17 g/km, puupohjaisella biodieselillä 5 g/km, biokaasuautolla 32 g/km, oljesta valmistetulla korkeaseosetanolilla 49 g/km.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Alemman keskiluokan sähköauton hiilidioksidipäästö on VTT:n mukaan 28 g/km Suomessa keskimääräisellä sähkön tuotantotavalla. Niin sanotulla marginaalisähköllä täyssähköauto päästelee 80 g/km. Marginaalisähköllä tarkoitetaan kulutushuippujen aikaan tuotettua sähköä.

Samalla hinnalla isompi

Vertailuja voi tehdä monenlaisia, monenlaisten autojen kesken. Hyundai Ioniq Electric hinnalla saisi esimerkiksi mersun C-sarjan perusmallin C 160:n (95 kW/129 hv) ja muutaman tonnin lisäsijoituksella C 200:n (135 kW / 184 hv) tai C 200 D:n (100 kW / 136 hv).

Alfa Romeo Giulia-perusmalli 2.2 D (110 kW/150 hv) on saman hintainen kuin Ioniq, muutaman tonnin lisäsijoituksella saa ärhäkän Giulia 2.0 -bensiinimallin (147 kW / 200 hv).

Verotuksessa hyötyä

Sähköauto hyötyy verotuksessa siitä, että sen hiilidioksidipäästöksi ilmoitetaan nolla niin poistuvan NEDC- kuin uuden WLTP-normin mukaan. Normi olettaa sähkön tulevan päästöttömästi töpselistä.

Näin ei kuitenkaan ole. Vaikka sähköauto ei tuota lähipäästöjä pakoputkesta, ei se kuitenkaan ole täysin puhdas pulmunen. Sähköauton renkaiden tiekosketus tuottaa hiukkaspäästöjä.

Kun sähkön tuotannon päästöt otetaan huomioon, Ioniq-kokoluokan sähköauton hiilidioksidipäästöt Suomessa keskimäärin käytössä olevalla sähkön tuotantotavalla ovat 20–30 g/km VTT:n laskelman mukaan.

Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Vuosi sähköllä: