22.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: sähkö tulee nyt seinästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotilatausasema helpottaa elämää sähköauton kanssa. Kun Moottori päätti aloittaa Vuosi Sähköllä -koeajon Hyundai Ioniq Electricillä, oli ensimmäisenä asiana tehtävälistalla kotilatausaseman hankinta toimitukseen. Sähköauto on kätevimmillään, kun auto odottaa akku ladattuna ja ajamaan pääsee ilman turhaa seikkailua johtojen kanssa. Latausasemat voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään: vaihtovirralla toimivat kotilatausasemat ja tasavirralla toimivat pikalatausasemat. Jälkimmäisiä näkee esimerkiksi huoltoasemilla, ja ne lataavat sähköauton akkua tyypillisesti 50 kilowatin teholla. Tällöin esimerkiksi Ioniqin 28 kilowatin akku täyttyy puolessa tunnissa lähes täyteen. Pikalatausasemat ohittavat auton omat latausjärjestelmät, ja ne kytkeytyvät suoraan auton akkuun. Tämä mahdollistaa huippunopean latauksen, mutta vastapainona asemat maksavat helposti henkilöauton verran. Sellaisen hankkiminen kotiin tai työpaikalle ei oikein onnistu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotilatausasema on yksinkertainen ja helppo Toimitukseen valittiinkin Type 2-tyyppinen kotilatausasema, joka syöttää sähköverkon kolmivaihevirtaa autoon. Asema siis käyttää samaa kolmivaihevirtaa kuin sähkökiuas. Type 2, joskus Mennekes-liittimenäkin tunnettu, tarkoittaa latausliitintä, joka muistuttaa kyljelleen käännettyä D-kirjainta. Kyseinen latausliitin on muodostunut Euroopassa standardiksi sähköautojen latauksessa. Asemaksi valikoitui saksalainen Webasto Pure. Kyseessä on kuluttajakäyttöön tehty edullinen (SVH 795 euroa) kotilatausasema, joten Vuosi Sähköllä -juttusarjassa kertyvät käyttökokemukset voi suoraan siirtää omaan pihaan. Webasto Pure kykenee parhaimmillaan lataamaan autoa 22 kilowatilla, kun käytetään sähköverkon kolmea vaihetta 32 ampeerin virralla. Mistä latausaika riippuu? Teoriassa tällä teholla Ioniqin akku latautuisi reilussa tunnissa, mutta valitettavasti sähköauton lataaminen ei ole aivan näin yksinkertaista. Ioniq, kuten valtaosa muistakin sähköautoista, ei nimittäin kykene hyödyntämään kolmivaihevirtaa. Hyundaissa lataus tapahtuu parhaimmillaan yhdellä vaiheella. Se siis tiputtaa latauksen maksimitehon kolmannekseen 22 kilowatista, eli 7,4 kilowattiin. Tällä teholla Ioniqin akku latautuu 80 prosenttiin reilussa kolmessa tunnissa. Viimeiset kymmenykset latautuvat hitaammin, joten akku on täynnä noin viidessä tunnissa. Pääasia kuitenkin on, että akku latautuu täysin yön tai työpäivän aikana. Johto kiinni riittää Webaston aseman käyttö on tehty helpoksi. Latauspää irtoaa aseman telineestä kevyellä nykäisyllä, ja lataus alkaa heti, kun kaapeli on kytketty autoon. Toisin sanoen toimenpide on yhtä yksinkertaista kuin esimerkiksi kännykän lataaminen. 4,5 metrinen kaapeli yltää helposti autoon, ja latauksen päätyttyä sen voi kiertää aseman ympärille, jotta johto ei turhaan likaannu maassa. Pure on Webaston perusmalli, joten se keskittyy vain lataamiseen. Ainoa lisätoiminto on avainpohjainen lukitus, jolla latauksen voi estää esimerkiksi lomamatkan ajaksi. Kotilatausmarkkinat kasvata vauhdilla. Markkinoilla on jo lukuisia asemia, ja uusia saapuu jatkuvasti. Esimerkiksi usean talouden käyttöön taloyhtiöissä kannattaa valita asema, joka on varustettu käyttäjän tunnistuksella. Silloin ladattu sähkö voidaan kohdentaa käyttäjäkohtaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku