Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 6.12.2017

Vuosi sähköllä: pidempi matka sujuu pikatalauksella

Sähköauto sopii pidemmillekin matkoille, kunhan huomioi lataustauot aikataulussa.

Jaa artikkeli

Hyundai Ioniqilla oli edessä pidempi reissu 20. marraskuuta. Työmatka vei Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti palaveria Hämeenlinnassa. Kokouksen aika oli kello 12.00, mutta Hämeenlinnassa oli oltava jo yhdeltätoista, jotta Ioniq Electricin akut ehtivät latautua ennen kotimatkaa.

Pikalataus ABC:llä

Lähtiessä Hyundain ajotietokone kertoi akun riittävän 153 kilometrille. Google Mapsin mukaan matkaa Hämeenlinnaan oli 98 kilometriä, joten virran pitäisi riittää hienosti Tiiriön ABC:lle, jossa sijaitsee Fortumin tarjoama Charge & Drive -latauspiste. Charge & Driven kännykäapplikaatio kertoo latauspaikan tarjoavan CCS-pikalatauksen, jolla Hyndain akut latautuvat nopeasti.

Vuosi Sahkolla Hyundai Ioniq

Lähtiessä lämpötila on nollassa ja tihuttaa. Reitti kulkee kehä kolmen kautta E3-tielle, josta suunataan joutuisasti moottoritietä pohjoiseen. Hämeenlinnassa Tiiriön ABC:lla Hyundain akkujen varaus on laskenut 14 prosenttiin, joka ajotietokoneen mukaan riittää 19 kilometriin. Kun matkanopeus nousee sataan kilometriin tunnissa tai yli, alkavat akut huventua selvästi hitaampaa ajoa nopeammin.

Vuosi Sahkolla Hyundai Ioniq

Hampurilaisaterian mittainen lataus

Saapuessa ABC:lle kaikki kolme latauspaikkaa ovat vapaana. CCS-latauskaapeli kiinni autoon ja pieni tauko Hesburgerissa. Jo 35 minuutin päästä varaus on noussut 93 prosenttiin, joka riittää ongelmitta paluumatkaan. Pikalataus on todella nopeaa: hampurilaisateria kahvin kera vie latauksen verran aikaa, pysähdys ei tunnu odottelulta. Sähköauton ”tankkaus” on sinänsä helpompaa kuin perinteisten polttoaineiden, sillä ei tarvitse seisoskella pistoolinkahvassa.

Talvikelissä auttavat myös Hyundain tehokkaat penkinlämmittimet ja nopea lämpeneminen. Ratin lämmitys on suorastaan luksusta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Hyundai