21.6.2018

Vuosi sähköllä: paljonko sähköauton kulutus kasvaa moottoritiellä?

sähköauton kulutus

Moottori- ja maantieajoa yhdistänyt reissu antoi tilaisuuden tutkia kulutusta.

Moottoritieajon vaikutuksesta sähköauton toimintamatkaan puhutaan paljon. Ja tottahan se on, että auton etenmistä haittaavat ajovastukset kasvavat rajusti nopeuden noustessa maantievauhdeista moottoritietahtiin. Polttomoottoriautossa muutosta peittää moottorin hyötysuhde, joka paranee kuormituksen kasvaessa. Sähköautossa taas sähkömoottorin pyörintänopeuden myötä hyötysuhde saattaa jopa laskea – tosin ei koskaan niin alas, mihin polttomoottori parhaimmillaankaan pääsee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saloon ja takaisin

Mutta miten Hyundain kulutus muuttuu, kun maaseudulta poiketaan moottoritielle? Ylimääräinen reissu Saloon tarjosi loistavat mahdollisuudet tutkia tilannetta: menomatka alkoi Moottorin toimituksesta Vantaalta kohti 110-tietä, josta poikettiin tietä 280 kohti Someroa ja sieltä 52-tietä Saloon.

Koehetkellä sää helli testaamista. Ulkona oli miellyttävät 22 astetta, mutta aurinko paistoi vain heikosti. Valtaosan ajasta Hyundain ajotietokone ilmoittikin lämmitys- ja ilmastointijärjestelmän sähkönkulutukseksi pyöreät nolla wattia.

Menomatka sujui perustaloudellisesti rullaillen. Kokenut kuljettaja osaa nostaa Ioniqin kaasupolkimen varhain, parhaimmillaan loivassa mäessä vapaamatkustajana voi edetä toista kilometriä.

sähköauton kulutus

Pihiä menoa

Lopputuloksena 132 kilometrin ajelun jälkeen keskikulutus näytti 11,5 kilowattituntia sataa kilometriä kohden – edelleen jaksamme hämmästellä Hyundain matalaa kulutusta. Tällä kulutuksella Hyundai Ioniq Electric voisi edetä jopa 240 kilometriä yhdellä latauksella.

Vaikka akkua olikin lähes puolet jäljellä, ennakoitiin tulevan moottoritiesiirtymän kulutusta lataamalla autoa ABC Piihovilla Charge&Drive -palvelun laturilla 17 minuutin ajan. Se riitti 13 kilowattitunnin lataamiseen, eli akku näytti taas 83 prosenttia.

Moottoritiellä odotettu nousu

Ajotietokone nollattiin heti ajonopeuden noustua GPS:n varmistamaan 120 kilometriin tunnissa. Tätä ylläpidettiin E18-moottoritien tunneleiden ja muiden rajoitusten rajoissa kehä 3:n alkuun asti.

Kun 120 km/h -nopeusrajoitusalue sitten päättyi, kertoi ajotietokone sähkönkulutukseksi 18,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella Ioniqin akusto tyhjenisi jo 150 kilometrin matkalla. Toisin sanoen moottoritieajo kuluttaa noin 60 prosenttia maantieajoa enemmän. Kulutuslisästä huolimatta on todettava myös 18,6 kilowattitunnin sataa kilometriä kohden olevan hyvin alhainen lukema sähköautolle tällä keskinopeudella.

Pitkää matkaa sähköautolla taittavalla onkin edessään melkoinen matematiikka: millä ajonopeudella matka taittuu kaikista nopeiten niin, että reitille sattuvalta pikalatausverkostakin saadaan kaikki irti.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat