27.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Nopea latausverkosto tarvitaan – kotilatausta ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kotilataamot ja kiinteistöjen sähkölinjojen riittävyys hallitsevat turhaan keskustelua sähköautoilun yleistymisestä. Ilman niitä pärjätään. Lähes vuoden käytössämme ollut Hyundai Ioniq Electric on opettanut sähköautoilusta paljon. Erilaiset latausasemat ja niiden käyttö ovat tulleet tutuiksi. Vaikka elämme Suomessa vasta sähköautoilun varhaista kevättä, on latausverkosto ja erityisesti pikalatausasemien verkosto jo vuoden kuluessa kehittynyt huiman harppauksen. Ja lisää on luvassa, kun moni iso ketju on julkistanut omia latauspistehankkeitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi suunta ajattelulle Mihin siis enää tarvitaan kotilatausta? Useimmat meistä tulevista sähköautoilijoista pärjäävät pienen totuttelun jälkeen mainiosti julkisten latauspisteiden varassa. Miksi rakentaisimme kiinteistöjen pihoille yksityisiä latauspaikkoja sähköautoille, kun bensiiniä ja dieseliäkin on totuttu tankkaamaan liikenneasemilta? Mahdollisuus sähköauton kotilataukseen tarvitaan vain niin kauan, kunnes julkinen verkosto on riittävän luotettava ja kattava. Kuljettajan asenne ratkaisee Vuosi sähköllä -testimme yksi mielenkiintoisimmista havainnoista on ollut se, miten paljon eri kuljettajien asenteet ja ajatusmaailma on muuttunut pidemmän koeajotaipaleen kuluessa. Kun itse kuulun toimituksemme eniten kilometrejä kerryttävään joukkoon, niin lähtökohta sähköauton kokeilemiseen oli haastava. Alkuvaiheen päänvaivat muuttuivat vähitellen uusien käytäntöjen omaksumiseen. Huomasin omaksuvani uudenlaisen liikkumisen tavan ja rytmin. Tahtipuikkoa tietysti heilutti akkujen riittävyys, mutta se ei enää stressannut sen jälkeen, kun uusi tapa oli omaksuttu. Pääsääntöiseksi toimintamalliksi tuli poiketa kotimatkalla pikalataukseen, jolloin akut olivat lähes täynnä kotipihaan saavuttaessa. Ioniq ei siis enää jäänyt yöksi piuhan päähän vaan odotteli aamulla kuljettajaansa parkkipaikalla normaalisti naapureiden bensiini- ja dieselautojen rinnalla. Koska työpaikalta nykyään löytyy latauspiste, se toki on käytössä aina kun auto toimituksessa on. Puolimatkassa pelkkien julkisten latauspisteiden käyttäjäksi siis ollaan. Jos latausverkosto kehittyy nyt lupailtua tahtia, on täysin mahdollista, että jo vuoden kuluessa voi huoleti unohtaa myös työpaikan latauspisteen tarpeellisuuden. Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta