1.11.2018

Vuosi Sähköllä: mitä jäi mieleen?

Vuosi Sähköllä
Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä.

Vuoden kestänyt sähköauton koeajo on ohitse. Mitä jäi mieleen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Ioniq Electric poistui Moottorin pihasta jo jonkin aikaa sitten. Enää lyhyet autonhakureissut tai kauppamatkat eivät suju vaivatta polttomoottoria rasittamatta, eikä takapihalle asennettu latausasema ole jatkuvasti varattuna.

Hyundain sähköauto selvisi vuoden haasteesta hienosti. Mutta mitä jäi koeajajien (osa kuvassa, sekalaisessa järjestyksessä) mieleen?

Petri Munukka

Vasta osallistuminen Ioniqilla Ecorun- taloudellisuusajoon avasi silmäni sähköauton energiatehokkuudelle. Kun polttomoottoriautojen kulutuslukemat muutetaan energiasisällöksi, sähköauto on ylivoimainen. Ioniq selvisi kisasta 9,1 kWh/100 km, seuraavaksi parhaana hybri- di 23 kWh/100 km, muut polttomoottorit 30–40 kWh/100 km.

Lauri Ahtiainen

Kun Hyundain pitää omalla mukavuusalueellaan, toimii kohtalaisen pienellä akulla varustettu sähköauto erinomaisesti.
Ioniq Electric osoittaa kokonaisuuden ratkaisevan sähköautossakin. Pidemmillä matkoilla Ioniq ja muut samankokoisella akulla varustetut sähköautot ovat yhä työläitä, mutta jo seuraavat sukupolvet korjannevat senkin ongelman.

Jussi Saarinen

Jo tässä vaiheessa huomaa kehityksen kehittyneen. Vielä muutama vuosi sitten tällaisetkin maakuntamatkat olivat silloisilla sähköautoilla todellisten pinnistelyjen päässä, eikä latausverkosto ollut edes nykyisenkaltaisella tasollaan. Jään siis innolla odottamaan tulevaa sähköautojen tulvaa, jolloin myös toimintamatkat kasvavat selvästi nykyisestä.

Marko Jokela

Hyundai Ioniq Electric on luotettava matkakumppani. Auto etenee vallitsevissa ajo-olosuhteissa sen matkan, minkä se lupaakin. Sähköauto myös opettaa uudenlaisen ajotavan. Kuljettaja voi ajon aikana säätää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auto hyötyjarruttaa. Jarrutuksissa tulee käytettyä lähinnä kahta tehokkainta tasoa. Mutta voiko ongelmaksi muodostua, että jarrujen mekaaniset osat hapettuvat ja ruostuvat käyttämättömyyttään?

Jari Saarentaus

Sähköautojen tulevaisuus näyttää valoisammalta. Ainakin oma mielipiteeni muuttui Hyundai Ioniqin ajokokemuksen myötä selkeästi positiiviseksi. Sen mukavuus ja vaivattomuus korvaa ajoittaiset latausmurheet. Halvat ajokilometrit tekivät lähtemättömän vaikutuksen.

Eila Parviainen

Sähköautoiluun tuli rentous. Unohdin huolehtia ja tarkkailla. Sähköauto siis kasvatti minua kuljettajana, mutta osoitti myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin 200 kilometriä, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.

Luetuimmat