4.1.2018

Vuosi sähköllä: Luotettavaa tietoa ja yllätys takana ajavalle

Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric suoriutui mallikkaasti talvisesta ajorupeamasta parhaillaan yli 200 kilometrin päivämatkoin. Takana ajaneelle latausta pyytävä Ioniq järjesti yllätyksen.

Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric vietti vuodenvaihteen juhlapyhät perinteiseen suomalaiseen tapaan maalla. Lumipyryt ja nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat olivat arkea. Samoin arkea oli se, että täyteen ladattu Ioniq tarjosi säännönmukaisesti enintään 180 km ajomatkaa ennen seuraavaa latausta.

Kun tämä oli etukäteen tiedossa, ei latauksen riittävyys aiheuttanut suurempia ongelmia – varautumista ja etukäteissuunnittelua sen sijaan tarvittiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiitettävä tarkkuus

Lumi- ja räntäsateiden keskellä eniten ilahdutti ja yllätti Hyundain ajotietokoneen tarkkuus. Kun ajomatkaa luvattiin 180 kilometriä, putosi lupaus reilun 100 kilometrin ajomatkalla enimmillään noin 10 kilometriä enemmän kuin todellinen ajettu matka olisi edellyttänyt. Kun kyseessä vielä oli ajo pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaikilla mukavuuksilla istuinlämmittimestä alkaen, voi tuota tarkkuutta pitää todella hyvänä suorituksena.

Hyundai Ioniq Electric

Sähköauton akkujen yhdellä latauksella tarjoama ajomatka on vielä toistaiseksi Suomessa aivan yksiselitteinen kynnyskysymys sähköautoon siirtymistä harkitseville. Harvan pikalatausasemien verkoston vuoksi vähänkin pidemmät ajoreitit on suunniteltava etukäteen ihan eri tavalla kuin perinteisellä bensiini- tai dieselautolla matkatessa. Tätä suunnittelua helpottaa oleellisesti, kun ajotietokoneen näyttämään arvioon voi luottaa.

Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että parhaimmillaan valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei vielä meidän ajossamme ole nähty. Ehkä sitten kesällä.

Kylmää kyytiä

Aina ei voi lähteä liikkeelle täysin akuin. Varhaisaamun liikenteessä Hyundai Ioniqin lupaus 98 kilometrin ajomatkasta käytettävissä olevalla latauksella oli hiukan huolestuttava, kun navigaattori samaan aikaan näytti, että matkaa seuraavalle pikalatausasemalle on 86 kilometriä. Tässä vaiheessa luotto ajotietokoneeseen oli jo niin vahva, että matkaan lähdettiin luottavaisin mielin.

Puolimatkassa ajotietokoneen lukemat putosivat kuitenkin jo alle jäljellä olevan taipaleen. Tässä vaiheessa otettiin käyttöön tuttu keino: ilmastointi kiinni. Vähitellen matkustamoon hiipi viileys. Kuljettajan vireystila säilyi korkealla tasolla myös jäljellä olevia kilometrejä seuraillessa. Pyörähtipä jo mielessä varasuunnitelmakin: mitäs sitten, jos akuista todella loppuu virta ennen määränpäätä?

Etanan vauhtia

Huuruisten sivuikkunoiden läpi kajasti jo tavoitellun pikalatausaseman valopylväs. Mutta sitten se tapahtui.

Töksähtävä hidastus ja mittaristoon ilmestyi tiukka varoitus. Ajomatkaa oli jäljellä tietokoneen mukaan kuusi kilometriä ja järjestelmä päätti rajoittaa kuljettajan käytössä olevat tehot minimiin. Nyt alkoi matelu kohti viimeistä valo-ohjattua risteystä, josta lopulta pääsi kääntymään latausaseman pihalle.

Hyundai Ioniq Electric

Matka ei ollut edes kilometriä, mutta henkisesti se oli todella pitkä. Mitä mahtoi ajatella se takana tulleen kaupunkimaasturin kuljettaja, kun Ioniq edessä ensin hidasti yllättäen ja voimakkaasti ilman mitään liikenteestä johtuvaa syytä ja jatkoi sen jälkeen madellen eteenpäin. Aamuliikenteessä on helppo arvata, että Ioniqin hidastelun syytä tuntematon kanssa-autoilija saattaa pitää moista jopa kiusantekona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tasan 38 minuuttia

Lataustolpan mukaan Ioniqin latausta oli jäljellä neljä prosenttia. Charge & Drive -pikalataus käynnistyi avainnipun polettia laitteelle vilauttamalla. Latauspistooli kiinni ja odottelemaan. Tällä latauspisteellä latauksen etenemistä olisi voinut halutessaan seurata laitteen näytöstä. Se ei kuitenkaan talviaamun viileydessä houkutellut, varsinkaan kun viileys oli tullut tykö jo ajonaikana lämmittämättömässä autossa.

Hyundai Ioniq Electric

Aamukahvit, pieni lepo tai hetki somekanavissa ja matka voi taas jatkua. Nopealla CCS-latauksella akut saatiin täyteen 38 minuutissa.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Luetuimmat