Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 15.3.2018

Vuosi sähköllä: laturit kartalle vai kännykkään?

Kun sähköautolla seikkailee vierailla mailla, on latausasema paras ystävä.

Jaa artikkeli

Sähköauto on kätevimmillään arkirutiinissa, jossa latailu tapahtuu tutussa kotilatauspisteessä tai muissa vakiintuneissa paikoissa. Pidemmätkin matkat onnistuvat, kiitos useimpien sähköautojen vaivattoman nopeiden pikalatausten. Vaan miten pikalaturin löytää helpoiten?

Esimerkiksi Tesla on ratkaissut ongelman jatkuvalla nettiyhteydellä, jonka kautta ylläpidetään auton kartalla näkyviä latauspisteitä. Laturien määrä kasvaa sähköautojen yleistyessä, joten tiuhasta päivitystahdista on etua.

Verkottomuuden vanki

Hyundai Ioniq Electricistä ei toistaiseksi nettiyhteyttä löydy, joten auto ei pysty ylläpitämään ajantasaista tietokantaa latausasemista. Itse asiassa auton navigaattorin tietokannasta ei löydy lainkaan latausasemia Suomessa, joten myöskään navigaattorin lähimmälle latausasemalle vievä toiminto ei johda kuin virheilmoitukseen.

Virheellistä väittämää korjattu jutun lopussa.

Auto ei myöskään saa tietokantaansa Suomessa toimivaksi wi-fi -yhteyden yli, vaikka järjestelmä yrittääkin päivittää laturilistaansa. Tähän kaipaisi nopeasti korjausta – silloin lista voisi päivittyä aina, kun auto käväisee kotiverkon ulottuvissa, tai sitten suoraan kännykällä jaetun verkon yli.

Kuten sanottua, rutiiniajossa laturitietokannan puutteesta ei ole suurta haittaa. Latausasemia tuleekin ikävä vasta, kun matka vie tuntemattomille teille. Vaikka toimintamatka riittäisikin, tuo tieto töpselien sijainnista turvaa.

Ongelma vai ei?

Ongelman vakavuus on jakanut mielipiteitä Moottorin toimituksessa. Osa koeajajista haluaisi ehdottomasti navigaattorin näytölle listan latausasemista, vaikka se ei niin ajankohtaisesti päivittyvä olisikaan. Osa taas vähät välittää ikuiseen nettilakkoon jääneestä järjestelmästä, ja kaivaa pikaisella pysähdyksellä reaaliaikaiset tiedot latausasemista suoraan kännykän ruudulle eri appeja käyttäen.

Puuduttavat POIt

Silti Moottoria kiinnosti selvittää, saisiko Hyundain muuten näppärään navigaattoriin lisättyä laturitietokannan. Navigaattori sallii POI-pisteiden eli ”kiinnostava paikka” -kohteiden tuomisen USB-tikulta. Netistä löytyy useita latauspisteiden tietokantoja Ioniqin tukemina GPX- tai KML-tiedostoina, mutta ajantasaisuuden ja paikkaansa pitävyyden todentaminen jää tienpäällä tehtäväksi. Seikalla ei sinänsä ole väliä, sillä itse tuotu laturitietokanta ei auton navigaatiojärjestelmässä näy latausasemien alla, vaan syvemmältä valikoista löytyvien omien POI-pisteiden alta. Tämän listan auto näyttää ajon kannalta satunnaisessa järjestyksessä, eikä paikkoja voi selata karttanäkymässä. Toisin sanoen ratkaisu ei ole kovin kätevä.

vuosi sähköllä

Lähde tästä sitten navigoimaan…

Applikaation paikka

Sinänsä ongelmaa ei tarvitsisi olla. Hyundai tukee älypuhelinpeilausta CarPlayn yli, ja Anroid Auto -tukikin on valmiina odottamassa hetkeä, jolloin Google sallii palvelunsa Suomessa. Älypuhelinpeilauksen ansiosta tiettyjä puhelimen applikaatiota voi käyttää ajon aikana auton omalta kosketusnäytöltä laillisesti ja turvallisesti. Esimerkiksi Virran latausapista saa käynnistettyä CarPlayn yli toimivan Apple Maps -navigoinnin valitulle asemalle, mutta toiminnon käynnistys vaatii vielä puhelimen käyttöä.  Vaan löytyykö markkinoilta latauspaikat listaavaa applikaatiota, joka toimisi täysin CarPlayn yli? Jos sellainen on tullut vastaan, kertokaa ihmeessä meillekin.

 

Korjaus 23.3. klo 10.00: Lukijapalautteen ansiosta saimme Ioniqin navigaattorin näyttämään latausasemat. Asemien paikat piti kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän asetuksista. Harhaanjohtava ratkaisu, mutta ei ongelma, kun sitä tietää etsiä.

Edelleenkään nettiyhteydettömänä Ioniq ei tiedä latausasemien tämänhetkistä tilaa, mutta ainakin se osaa ajaa valtaosalle asemista. Palaamme myöhemmässä jutussa laturitietokannan toimivuuteen verrattuna älypuhelinsovelluksiin. Moottori pahoittelee virhettä.

Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Vuosi sähköllä: