12.4.2018

Vuosi sähköllä: kuinka kuluttaa?

Vuosi sähköllä

Tarkastelemme Hyundai Ioniq Electricin kulutusta talven taittuessa kohti kesää.

Hyundai Ioniq Electricissä on Vuosi sähköllä -tyyppisen pitkän koeajon kannalta heikkous: autossa on vain yksi keskikulutusmittari. Arkiajossa se ei ole mikään rasite, mutta testissä se vaikeuttaa kulutusmittauksia erilaisissa käytännön ajotilanteissa.

Onneksi Hyundain ajotietokone listaa matkakohtaisia kulutuksia. Nyt talven jäädessä taakse on mielenkiintoista tarkastella kulutuslukemien muutoksia kelin lämmetessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyiden matkojen rasite

Helmikuun puoliväli oli Vantaalla varsin leutoa aikaa, keskilämpötila lähestyi jopa nollaa. Tällöin Hyundain kulutus seilasi 15,8–20,7 kilowattitunnin per sataa kilometriä välissä. Matkan pituus vaikuttaa kulutukseen merkittävästi, sillä lyhyillä reissuilla lämmitykseen kuluva energian osuus kokonaiskulutuksesta on suuri. Esimerkiksi 15.2. ajetun 43 kilometrin matkan kulutus oli 17,5 kWh/100 km, kun edellisenä päivänä ajetulla 108 kilometrillä se laski jo 15,8 kWh/100 km. Tarkkaa vertailua ei tietysti voi tehdä, sillä ajomatkojen nopeudet vaihtelevat, samoin eri kuljettajien ajotyylit. Suuntaa antaa kuitenkin keskiarvokulutus, joka kuun puolivälissä oli 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.

Talvi saapui Vantaalle

Sitten Hyundai pääsi hetkeksi kunnon talveen. Helmikuun lopussa lämpötila kiristyi oikein kunnolla, ja etelässäkin päästiin kaksinumeroisille pakkasasteille. 22.–28. Raportoimmekin tällöin Ioniqin toimivuudesta pakkaskelissä.

Kuun viimeisen viikon keskikulutus kiipesikin 20,5 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, eli 17 prosenttia korkeammaksi kuin kuun puolivälissä. Hajonta oli suurta matkan pituudesta, nopeudesta ja sisälämpötilasta riippuen: 18–28 kWh/100 km.

Maaliskuussa sää lämpeni. Trendi oli kohti nollakeliä, vaikka keskikuusta kevät ottikin takapakkia. Koko kuukauden keskikulutukseksi saimme 17,3 kWh/100 km.

Saa nähdä kuinka paljon kulutus vielä laskee sään lämmetessä.

Paljon ajaminen sitten maksaa?

Kuinka paljon nämä kilowattitunnit sitten maksavat? Toisin kuin polttomoottoriautossa, on sähköauton käyttökuluista vaikea antaa selkeää kuvaa. Auton kotilatauksen hinta riippuu suoraan omasta sähkösopimuksesta. Helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin Hyundai Ioniq Electric on kuluttanut keskimäärin 17,9 kWh/100km, eli sadan kilometrin ajomatkan hinnan voi laskea katsomalla sähkön ja siirtomaksun hinnan omista sähkösopimuksista.

Sähkön hinta voi myös vaihdella vuorokaudenajan mukaan, eli säästäväinen lataa autonsa yösähköllä.

Kokonaiskulujen laskussa täytyy kuitenkin huomioida myös julkinen lataus. Pikalataus maksaa lähes kaikkialla, ja latauksessa maksetaan ajasta, ei siirtyneestä sähköstä. Tämä suosii nopeasti latautuvia sähköautoja, jollaiseksi Ioniq on osoittautunut käytännön tilanteessa. Hitaampi lataaminen julkisissa pisteissä on edullisempaa, mutta eipä puolen tunnin kauppamatkalla ihan hurjasti kerry sähköäkään.

Sähköauton ajokustannusten laskeminen on siten huomattavasti polttomoottoriautoa monimutkaisempaa ja vahvasti omasta ajoprofiilista riippuvaa. Lohduttavaa on, että lopputuloksena on edullisia kilometrejä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat