Ajoneuvot Vuosi Sähköllä 15.2.2018
Vuosi sähköllä: kolme kuukautta koettua – iloja, murheita ja hiljaista hiipimistä
Moottori koeajaa kaikki Suomessa tarjolla olevat kiinnostavat sähköautomallit. Tuoreimpia malleja tällä rintamalla on Hyundai Ioniq Electric, joka on ollut Moottorin pitkässä ja perusteellisessa koeajossa viime lokakuusta alkaen.
Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana on sähköautoilun arki tullut koetelluksi jo hyvin useasta eri näkökulmasta, monen eri koeajajan havaintojen pohjalta, monessa eri ajotilanteessa ja monenlaisissa ajosäissä. Moottori pitkä koeaja alkoi viime vuoden lokakuun lopulta, joten talviset ajohaasteetkin ovat jo käyneet tutuiksi.
Vaarallisia tilanteita
Kolmen kuukauden aikana on selvinnyt monenlaista, kuten se sähköautoilun eittämätön valtti, että sähköautolla eteneminen on vaivatonta etenkin kaupungissa ja taajamassa. Auto kiihtyy kerkeästi ja veto on käytössä heti alkukiihdytyksestä alkaen.
Ja sekin on erittäin mukavaa, että ajossa lähes äänetön sähköauto mahdollistaa vaivattoman keskustelun matkustamossa. Ja jos ajaa yksikseen, ei ajatuksia häiritse kuin rengasäänet ja mahdolliset tuulen suhinat.
Kolareittakaan emme ole selvinneet. Eräänä koeajopäivänä olimme kääntymässä Ioniqilla vasemmalle, vilkutimme ajoissa ja jarruvalotkin paloivat. Opel Astra tuli kuitenkin takaa liiallisella vahdilla tai havaitsi tilanteen liian myöhään, ja tömäytti koeajoautomme perään.
Hyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin, koeajaja onneksi vammoitta. Auton törmäysrakenteet toimivat siis suunnitellusti. Puskuri sai toki kipeää ja auto joutui muutamaksi päiväksi pajalle.
Toiveissa 280 kilometrin toimintamatka
Talvisina koeajoviikkoina on käynyt ilmiselväksi, ettei Hyundai Ioniq yllä täyslatauksella optimaalisiin toimintamatkoihin. Lataus kuitenkin riittää moniin päivittäisiin ajotarpeisiin, mutta pidemmät ajotaipaleet on suunniteltava ennakolta, pikalatauspaikat etappeina.
Valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille parhaimmillaan akut täyteen ladattuina jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei meidän koeajossamme ole vielä nähty.
Ehkä sitten kesällä.
Lataushaasteita on riittänyt
Julkisten pikalatauspaikkojen etsiskely on aika ajoin ollut varsin turhauttavaa: vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen kauppakeskusten pysäköintihallien uumenista ole aina ihan yksinkertaista.
Latausjärjestelyt eivät aina myöskään toimi odotetusti tai ole vapaina. Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköautoilijalta täsmällistä pysäköintiä, jotta auton saa tarpeeksi lähelle latauspistettä.
Talvisen koeajon mittaan on käynyt myös ilmi, että pakkasen jäykistämien latausjohtojen virittely on työlästä puuhastelua, joka helposti sotkee housunlahkeet ja auton takakontin. Sähköauto olisi monin verroin vaivattomampi arkiautona, jos takaluukku toimisi sähköisesti, kontilla kun täytyy asioida alinomaa. Sähkötoimisuus lisäisi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.
Matka jatkuu
Koeajon mittaan tulemme mittaamaan kuinka sähköauton akusto ottaa virtaa vastaan, ja mitkä ovat todelliset latausajat. Käymme myös lävitse Hyundai Ioniq Electricin toiminnallisuuksia eri näkökulmista sekä kerromme kuinka auton tilaratkaisut toimivat matkustajien ja tavaroiden kannalta.