7.1.2018

Vuosi sähköllä: Kolari rikkoi perän, mutta matka jatkuu

Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric koki liikenteen karun arjen. Kolari rikkoi autoa, mutta henkilövahinkoja ei tullut.

Rauhallinen paluumatka kauppareissulta on päättymässä. Hiljaisella maantiellä ei juuri ole liikennettä. Kääntyminen vasemmalle pikkutien liittymään ei kuitenkaan onnistu, kun vastaan tulee toinen auto.

Peltoaukealla vastaantulijan näkee jo kaukaa, joten jarruttelen totuttuun tapaan sähkömoottorin avulla. Ensin kakkos- ja sitten kolmosteholla, vasta aivan loppuvaiheessa painan jarrupoljinta, jotta auto pysähtyy kokonaan. Siinä samassa rysähtää.

Takanani jonkun aikaa ajellut henkilöautoilija ei huomannutkaan aikeitani. Vilkku vasemmalle kertoi aikeistani ja jarruvalot siitä, että vauhtini tosiaan hidastuu. Oleellista on, että Hyundai Ioniq Electric näyttää jarruvaloja myös silloin, kun jarrutus tapahtuu sähkömoottorin voimin joko kakkos- tai kolmostasolla. Ykkösellä jarrutettaessa hidastuvuus on sen verran laimeaa, että jarruvaloille ei ole tarvetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon sirpaleita, vähän näkyvää

Hyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin. Törmäysrakenteet auton perässä toimivat suunnitellusti. Puskuri alahelmoineen painuivat asfaltille tippuneiden muovinsirpaleiden määrästä päätellen melko syvälle, mutta palautuivat takaisin niin, että silmämääräisesti katsoen kolarista kertoo enää pieni reikä perän katteissa, muutamasta kohtaa haljennut puskuri ja hiukan irvistävä alalista. Käyttö voi jatkua kolarikorjaukseen asti normaalisti, kun kaikki valot säilyivät ehjinä.

Myös perään törmänneen Opel Astran vahingot jäivät yllättävän vähäisiksi. Vain pienet jäljet etupuskurissa todistavat tapahtuneesta, mutta edes turvatyyny ei lauennut. Tästä voi todennäköisesti kiittää sekä melko hiljaista törmäysnopeutta että Ioniqin perän rakenteiden myötäävyyttä.

Uutta opeteltavaa

Kolarin jälkeen Ioniqin jarrutusominaisuudet kuitenkin pyörivät mielessä eri tavoin kuin aikaisemmin.

Kakkos- tai kolmostason jarrutus on varsin voimakas. Ilman jarruvaloja sähkömoottorin jarrutuksen käyttö aiheuttaisi varmasti paljon vaaratilanteita. Sähkömoottorin jarrutus on paitsi kätevää, myös hyödyllistä, sillä se tuottaa helposti tarpeellisia lisäkilometrejä matkantekoon, kun jokaisella jarrutuksella osa liike-energiasta saadaan takaisin akkuihin. Kun kilometrien riittävyys on sähköautoilijalle joka tapauksessa keskeisen tärkeää, tulee moottorijarrutus opeteltua kuin huomaamatta. Jarrupoljin jää lähinnä pysäyttämisen välineeksi.

Käytännössä myös kaasun käyttö muuttuu polttomoottoriautoista Hyundai Ioniqic Electricin rattiin siirryttäessä. Ajotavan muutos tapahtuu vaiheittain. Ensin tulee opeteltua sähkömoottorin jarrutus, mutta hyvin pian huomio kiinnittyy siihen, että varsinkin voimakkaimman moottorijarrutuksen käyttö aiheuttaa nyökkivää kyytiä. Siitä pääsee helposti eroon, kun kiinnittää huomiota kaasun keventämiseen. Kun moottorijarrutus on erityisen voimakas, on kaasupoljinta maltettava keventää vähitellen. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta sitä se ei välttämättä ole – niin vakiintunut on tapa käyttää kaasupoljinta polttomoottoriautossa, jossa kaasun höllääminen johtaa yleensä hyvin mietoon moottorijarrutukseen.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Luetuimmat