26.4.2018

Vuosi sähköllä: kätevä kaupungissa, maantiellä iskee toimintamatka-ahdistus

Hyundai Ioniq Electric

Tällä kertaa Hyundai Ioniqin matka suuntautui Varsinais-Suomeen ja Raaseporin alueelle.

Vuosi sähköllä -sarjan aikana Hyundai Ioniq Electricillä ovat ajaneet lukuisat eri kuljettajat. Yhdistäviä tekijöitä sähköautoilun alkuvaiheessa on paljon. Sähköauto tuntuu heti kätevältä tutuilla reiteillä ja etenkin kaupunkiajossa, mutta matkan johtaessa oudoille teille iskee toimintamatka-ahdistus. Asennemuutosta ja latauspaikkojen etsintää tarvitaan, etenkin moottoritieajossa. Sekin on vain hyväksyttävä, että sähköautolla tarvitaan enemmän aikaa matkantekoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhlaa ja arkea

Tällä kertaa Hyundai Ioniqin matka suuntautui Varsinais-Suomeen ja Raaseporin alueelle.

Kaupunkiajo ja eteneminen mutkaisilla maisemateillä Kiskon, Fiskarsin ja Tammisaaren maisemissa olivat Hyundai Ioniq Electricillä yhtä juhlaa. Kaupunkiajossa ja mäkisillä pikkuteillä kuljettaja voi nauttia sähköauton äänettömästä ja ripeästä kiihtyvyydestä sekä tehokkaasta moottorijarrutuksesta, mikä samalla lataa hukkaenergiaa takaisin akkuihin hyötysuhdetta parantaen.

Kilpailijoihin verrattuna pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoittaa Ioniq Electric -sähköauton toimintamatkaa yhdellä latauksella, mikä poistuvan NEDC-normin mukaan on optimistisesti 280 kilometriä. Uuden WLTP-normin mukaista toimintamatkaa ei Ioniq Electricille ole vielä ilmoitettu. Pientä energiasisältöä paikkaa Ioniqin hyvä energiatehokkuus, josta saimme viime viikolla osoituksen sähköautojen EcoRun-voitolla.

Tehokas ekoasetus

Suomen olosuhteissa toimintamatka on käytännössä kesällä reilun 200 kilometrin luokkaa, talvella vähemmänkin, riippuen lämpötilasta, ajoreitistä ja ajotavasta. Ajotilojen Eco-asetuksella pärjää hyvin, jouheva voima riittää kaikkiin ajotilanteisiin.  Täydellä kaasulla ekoasetus antaa saman ohituskiihtyvyyden kuin normaali- ja sport-asetus. Osakaasulla ekoasetus on hyvä kompromissi suorituskyvyn ja energiansäästön välillä.

Toimintamatka jopa ylittyi

Tietokoneen antamat lupaukset toimintamatkasta pitivät varsin hyvin paikkansa talvipakkasessakin kaupunkiajossa, mutkaisella ja mäkisellä pikkutiellä sekä maantieajossa talvinopeusrajoituksella 80 km/h. Todellinen toimintamatka jopa ylittyi luvatusta.

Muutaman asteen pakkasella 190 kilometriä on mahdollinen muualla kuin moottoritiellä. Kulutus sekalaisessa ajossa (kaupunki- ja maantieajo) oli ajotietokoneen mukaan pikkupakkasessa kohtuullinen 14,8 kWh/100 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoritie on myrkkyä

Moottoritieajossa tasaisella 100 km/h nopeudella (mittarinopeus 106 km/h) ajotietokoneen aluksi lupaama toimintamatka ei kuuden asteen pakkasella toteutunut, vaan jäi 10 prosenttia (15 km) tietokoneen aluksi lupaamasta, mikä voi aiheuttaa yllätyksen toimintamatkan huvetessa nopeasti. Moottoritiepainotteinen ajo reitillä Vantaa–Turku–Kisko nosti keskikulutuksen lukemaan 17,4 kWh/100 km. Melkoinen ero kaupunki- ja maantieajon kulutukseen (14,8 kWh/100 km) verrattuna.

Teksti ja kuvat: Timo Turkula

Luetuimmat