25.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hyundai Ioniq Electric ja varusteiden sietämätön välttämättömyys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilussa korostuu joidenkin varusteiden merkitys enemmän kuin perinteisillä bensiini- tai dieselautoilla ajettaessa. Hyundai Ioniq Electric on kuin mikä tahansa henkilöauto. Paitsi että ei ole. Erilaisuudessa kaikki kietoutuu nimenomaan siihen, että kyseessä on vain ja ainoastaan sähköä energianaan käyttävä auto. Latausjohdot ovat käytössä aina, kun autolla liikutaan. Niiden säilytyspaikka on tavaratila, joten takaluukkua availlaan ahkerammin kuin muu auton käyttö vaatisi. Takaluukun ja tavaratilan käytettävyys korostuukin tästä syystä aivan erityisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varustetoiveita Hyundai Ioniq Electricin varustelua voisi täydentää sähköisesti toimivalla takaluukulla. Se lisäisi selkeästi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää. Myös tavaratilan mataluus aiheuttaa päänvaivaa. Latausjohdot kannattaisi kieputtaa aina käytön jälkeen siistiin nippuun. Käytännössä näin ei tapahdu, varsinkaan kun johdot ovat töpselistä irrotettaessa pakkasen kangistamia tai kuraisen maan kuorruttamia. Tavaratilaan viskattu johto vie tilaa kauppakasseilta yllättävän paljon. Tavaratilan käytettävyyteen voi siis vaikuttaa paljon omalla viitseliäisyydellä. Tavaratilan suojana toimiva rullaverho on jatkuvaan päivittäiseen käyttöön hankala. Tässäkin kohtaa tuleville varustelistoille voisi toivoa auton henkeen sopivasti vaikkapa sähköisesti tavaroiden päälle liukuvaa katetta. Toive varmaan on toteutettavissa, mutta ei ilman lisäkustannuksia. Kenties jatkossa kuitenkin saadaan joku kehittyneempi versio näiden ratkaisujen välistä – se vaikuttaisi suuresti päivittäiseen käyttömukavuuteen. Oivallisia varoituksia Erityistä kiitosta on jaettava Hyundai Ioniq Electricin mittariston ja näytön varoitusten selkeydelle. Koeajorupeamaan sisältyi lähes päivittäin ajotilanteita, joissa latauksen riittävyys ei ollut itsestäänselvyys. Kertaakaan ei jääty tielle ja jos olisi jääty, ei siitä ainakaan autoa olisi voinut syyttää. Hyundai Ioniq Electric viestii käytettävissä olevan latauksen riittävyydestä erittäin selkeästi. Myös varoitukset latauksen huvetessa ovat kiistattomat ja muuttuvat latauksen huvetessa yhä vaativammiksi. Peruuttavan auton piippaus on tuttua erityisesti jakeluautoista. Henkilöautossa se ensin yllättää, mutta todellisuudessa auton ulkopuolella liikkuville peruutuksen äänimerkki on erittäin tärkeä varuste. Sähköautosta kun ei kuulu moottorin ääntä, niin yksi jalankulkijaa liikkuvasta autosta varoittava ominaisuus puuttuu – äänimerkki korvaa sen. Kylmä vaihto toiseen autoon Märkien ja vuoroin pakkaselle painuneiden ajopäivien jäljiltä jäi mieleen kaksi odottamatonta havaintoa. Hyundai Ioniq Electricin takaikkunaan ei välttämättä kiinnitä suurempaa huomiota. Se on kaksiosainen ja keskellä lasia kulkevan tuulenohjaimen merkitystä ei välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi. Käytössä se palvelee kuljettajaa hienosti: tien pinnasta nouseva kura pysähtyy tuulenohjaimeen ja takaikkunan yläosa pysyy niin puhtaana, että näkyvyys taakse säilyy huonoimmillakin keleillä ilman takalasin pyyhkijää. Viimeinen kiitos sähköautolle annettiin vasta koeajorupeaman jälkeisenä aamuna. Pihassa odotti lämmittämätön polttomoottorilla varustettu auto. Ihan samalla tavalla kylmänä kuin Hyundai Ioniq Electric monena aamuna. Lämmitys päälle ja matkaan. Sähköautolla mukava matkustamon lämpötila saavutettiin tällaisessa tilanteessa alle kilometrin matkalla, mutta nyt kylmä moottori oli ensin saatava lämpiämään ja vasta sitten se alkoi tuottaa matkustamoon lämpöä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta