Ajoneuvot | Vuosi Sähköllä | 25.5.2018

Vuosi sähköllä: ensitestissä Motonetin Motolataus

Motonet-tavarataloketju aloittaa sähköautojen latauspalveluiden tarjonnan. Testasimme Lommilan pikalaturin.

Jaa artikkeli

Suomen sähköautojen pikalatausverkosto ottaa jälleen askeleen eteenpäin, kun Motonet-tavarataloketju aloittaa latauspalveluiden tarjonnan. Kun huhut ensimmäisistä asemista alkoivat kiertää netissä, veimme Hyundai Ioniq Electricin tutustumislataukseen Espoon Lommilaan.

Motolataus-nimen alta löytyy sekä DC-pikalatausasemia (CCS ja CHAdeMO) sekä hitaampaa vaihtovirtalatausta (AC).

Motolataus

Motonet kertoo aikovansa lähivuosina tarjota Motolatausta lähes jokaisen tavaratalonsa yhteydessä. Tällä hetkellä asemat ovat käytössä jo seuraavasti: Helsingin Roihupelto (AC), Kerava (AC), Espoon Lommila (AC ja DC), Joensuu (AC ja DC), Mikkeli (AC ja DC) sekä Kokkola (AC ja DC). Vaihtovirtalatausta käyttävät tarvitsevat mukaan oman latauskaapelin.

50 kilowatilla mennään

Hyundai Ioniq Electricin kannalta Motolatauksen mielenkiintoa nostivat netissä pyörineet huhut latausaseman tehosta: epäiltiin, että Suomeen saatiin vihdoin yli 50 kilowatin latausasema. Tällä hetkellä Hyundai Ioniq Electric on markkinoiden ainoa auto, joka kykenee lataamaan CCS-järjestelmällä yli 50 kilowatin teholla. Olimme innokkaita selvittämään, miten nopeasti Hyundaita voi ladata käytännössä, ja näkemään miten latausteho käyttäytyy akun täyttyessä.

Motolataus

Huhuilta katkottiin kuitenkin nopeasti siivet. Motolataus-aseman teho on samat noin 50 kilowattia kuin kilpailevilla järjestelmillä. Syy on selvä: miksi investoida kallista laturiteknologiaa, kun toistaiseksi vain Hyundai Ioniq Electric voisi siitä hyötyä, ja sekin todennäköisesti vain latauksen ensihetkillä?

– Latausasemat on nyt varustettu 50 kilowatin tehoisiksi, mutta niitä voidaan jälkikäteen varustaa tehokkaammiksi, asemien teknisestä toteutuksesta vastaavan Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen kertoo.

Maksu energiasta

Ainakin Ioniq Electricillä Motolataus sujuu vaivattomasti. Hinnoittelussa on tosin eroa: kun valtaosa pikalatureista velottaa aikapohjaisesti, laskuttaa Motonet ladatun energian perusteella. Hyvä ratkaisu etenkin niille sähköautoille, joiden CCS-latausteho jää 50 kilowatista.

Motolataus

Käyttö onnistuu kanta-asiakaskortilla tai ostettavilla latauslipukkeilla. Kanta-asiakkaat voivat ladata 31.5. asti ilmaiseksi. Pikalataus muuttuu kesäkuun alussa maksulliseksi (kanta-asiakkaat 10 cent/kWh, muut 20 cent/kWh), mutta tunnin vaihtovirtalataus säilyy kanta-asiakkailla ilmaisena toistaiseksi.

Toivottavasti muut ketjut ottavat vähitellen Motonetistä mallia, ja tuovat omat pikalaturinsa tarjolle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Vuosi sähköllä: