17.5.2016 Ajoneuvot Vuoden kuorma-auto 2016 tulee Italiasta – Iveco Eurocargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Eurocargo muuntuu moniin käyttötarkoituksiin. Hyvää: ketteryys, istuin, taloudellisuus, suorituskyky. Huonoa: sisämelu, vilkun ääni. Viime vuoden lopulla Lyonin kuljetusmessuilla julkistettiin Vuoden kuorma-auto 2016 -tittelin saajaksi Ivecon uudistettu jakelukuorma-auto Eurocargo. Siinä missä vastaavassa henkilöautokisassa uutuuksiksi eivät faceliftit kelpaa, kuorma-autoissa uutuuksia tulee harvemmin eikä tänä vuonna mukana ollut kokonaan uusia malleja. Toisaalta kuorma-autossa maskin uusiminen muuttaa koko auton ilmeen, näin Eurocargonkin tapauksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laaja mallisto Kilpailijoiden tapaan jakelukuorma-auton mallistosta pitää löytyä sopiva vaihtoehto kaikkiin käyttötarkoituksiin. Eurocargon alustoja on 14 kokonaispainolla, kahta korkeutta, akselivälejä 15, teholuokkia seitsemän ja ohjaamoja neljä. Jos huomioidaan vielä vaihtoehdot vaihteistoissa, jousituksessa ja akselistoissa sekä neliveto- ja maakaasuversiot erilaisten yhdistelmien määräksi saadaan 11 000. Luvun voi tietysti vielä moninkertaistaa kaikilla kuviteltavissa olevilla päälirakenteilla. Maahantuojan esittelyauto edustaa malliston kevyempää päätä, se olisi sopiva vaikka leipomotuotteiden jakeluun. Mallimerkintä ML100E21 paljastaa kokonaispainoksi kymmenen tonnia ja moottorin tehoksi 210 hevosvoimaa. Kuormatila on Närpiöläisen NEK:in valmistama MBB:n takalaitanostimella. Suorituskyky on pullakuskille varsin riittävä, kiihtyvyyttä rajoittaa ennemminkin kuusivaihteisen robottivaihteiston verkkaus kuin tehon määrä. Kuljettajan ja vaihteiston opittua toistensa tavat vaihdot ovat oikea-aikaisia ja pehmeitä. Naftaa paloi kevyellä testilenkillä noin 18 litraa sadalla kilometrillä. Viilatut moottorit Eurocargon moottorit ovat joko 4,5-litraisia nelisylinterisiä tai 6,7-litraisia rivikuutosia. Pienemmästä Tector 5:stä on kolme tehovaihtoehtoa, 160, 190 tai 210 hevosvoimaa. Isompia Tector 7:iä on puolestaan joko 220, 250, 280 tai 320 hevosvoimaisina. Eniten muutoksia on tehty pienimpiin moottoreihin, männät, suuttimet sekä pakokaasuahdin on vaihdettu ja puristussuhdetta on nostettu. Näin maksimivääntömomentti on kasvanut ja huipputeho saavutetaan pienemmillä kierroksilla. Ivecon moottorit eroavat kilpailijoista pakokaasun puhdistukseltaan. Euro6-päästötaso on saavutettu passiivisella hiukkassuodattimella ja urearuiskutuksella ilman pakokaasun takaisinkierrätystä. Ratkaisu on kevyempi ja yksinkertaisempi. Näin ureaa kuluu vähän enemmän, mutta lisäruiskutusta hiukkaspolttoa varten ei tarvita. Kuskin paikka Ohjaamossa ei ensisilmäyksellä huomaa isoja eroja vanhaan, kojelaudan linjat ovat ennallaan. Vaihteenvalitsin ja ratti ovat uusiutuneet, ratissa on nyt turvatyynyn lisäksi radion ja puhelimen säätimet. Uusina varusteina ovat pakollisiksi tulevat kaistavahti ja hätäjarrutusjärjestelmä. Verhoilumateriaalit on uusittu ja säilytystiloja lisätty. Koeajoauton varustukseen kuulunut parempi istuin on erinomainen ergonomialtaan ja mukavuudeltaan. Muutoinkin kuljettajan olot ovat kohdallaan, meno on vakaata suoralla, silti ketterä kaupunkipyörityksessäkin. Melutasossa Eurocargo ei aivan yllä parhaimpien kilpailijoiden tasolle, ärsyttävintä on kuitenkin vilkun piippaava merkkiääni. Älkää ihmetelkö, jos Iveco-kuskit eivät käytä vilkkua. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Iveco Eurocargo ML100E21 Moottori Dieselmoottori 4 485 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. robottivaihteisto, takaveto. Teho 152 kW (210 hv), 2500 r/min Vääntö 750 Nm (1400–1800 r/min) Vääntö 750 Nm (1400–1800 r/min) Mitat pituus 7900 mm, leveys 2550 mm, korkeus 3500 mm, akseliväli 4445 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?