Ajoneuvot | Vuoden Auto Suomessa 2019 | 7.11.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019: vakiintunut ja arvostettu

Äänestystä järjestävä autotoimittajien yhdistyksen Jussi Saarinen: yllättävää, ettei vielä ei ollut sähköautojen aika.

Jaa artikkeli

Värikkään autovuoden 2018 uudet automallit kilvoittelevat Vuoden Auto Suomessa 2019 -tittelistä. Ehdokasjoukossa oli alun perin mukana kaikkiaan 30 mielenkiintoista tuttavuutta: katumaastureista sähköautoihin, ja pikkuautoista kookkaisiin automalleihin.

Ensimmäisen äänestyskierroksen jäljiltä finaaliin valikoitui kuusi automallia, jotka ovat Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-sarja, Škoda Karoq ja Volvo-mallit XC40 ja V60.

Arvostetun valinnan taustalla on Auto- ja liikennetoimittajat ry, ja kilpa käydään nyt viidettä kertaa.

Valinnassa alan toimittajat painottavat tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, joita ovat ajettavuus, mukavuus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja laatu. Voittajalta haetaan myös erityisesti hyvää vastinetta rahalle.

– Vuoden Auto Suomessa on vakiinnuttanut paikkansa ja osoittanut tarpeensa, näköpiirissä ei ole mitään, minkä vuoksi kilpailulle ei voisi povata pitkää ikää, Vuoden auto Suomessa 2019 -toimikunnan puheenjohtaja toimittaja Jussi Saarinen Moottorista arvioi.

Saarinen on osaltaan ollut vaivaa ja aikaa säästämättä järjestelemässä tämänvuotisia autojen koeajotapahtumia, joiden sujuvuuden takeena ovat autotoimittajien yhdistyksen vapaaehtoiset – ja aiempien aikojen hyvä pohjatyö.

– On arvokasta, että kilpailu saatiin viisi vuotta sitten synnytettyä, siitä lämmin kiitos silloisille aktiiveille, Saarinen kiittelee.

Kaikki eivät ehtineet mukaan

Saarinen kertoo, ettei tämänvuotinen autojen määrä yllättänyt, olihan viime vuonnakin paljon eli liki 40 uutuutta mukana. Osallistuvien autojen määrää ei ole rajoitettu. Ihan kaikki halukkaat eivät kuitenkaan, harmi kyllä, ehtineet mukaan.

Ehdolla olevan automallin tulee kilpailusääntöjen mukaan olla kuluvan vuoden lokakuun lopussa hinnoiteltu ja tilattavissa – ja siten kuluvan vuoden aikana myynnissä. Ehdokasmallin tuli myös olla autotoimittajien koeajettavissa ensimmäisen äänestyskierroksen koeajotapahtumassa 30.11.

Saarinen kertoo, että automaahantuojat arvostavat Vuoden Auto Suomessa -kilpailun korkealle ja suhtautuvat osanottoon innokkaasti.

Vuoden Auto Suomessa palkinto

Vielä ei ollut sähköautojen aika

Saarinen ei ole yllättynyt, että finalistikuusikkoon ylsi ihan tavallisia perheautoja. Alemman ja ylemmän keskiluokan kokoiset käyttöautot ovat perinteisesti menestyneet hyvin.

– Uskallan väittää, että autotoimittajien mieltymykset vastaavat aika hyvin keskimääräisiä suomalaisten autoilijoiden mieltymyksiä: finalisteiksi ei ole menneinäkään vuosina juuri noussut erikoisautoja, tyyriitä ökyautoja tai esimerkiksi kookkaita maastureita, Saarinen taustoittaa.

– Finalistien valintaan vaikuttavat myös äänestyskriteerit, joista kenties tärkein on vastine rahalle.

Sähköautojen finaalista putoamista Saarinen sitä vastoin hieman äimistelee.

– Arvelin itsekseni, että ainakin jompikumpi uusi pitkän toimintamatkan sähköautoista eli Hyundai Kona Electric tai Jaguar I-Pace olisi noussut finalistiksi.

Perjantaina salaisuus paljastuu

Vuoden Auto Suomessa 2019 on selvillä tulevana perjantaina. Voittaja-auto paljastetaan Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestettävässä Auto- ja liikennegaalassa Messukeskuksessa Helsingissä.

Voittajat saavat arvostetun tittelin ja kunnian lisäksi näyttävän kiertopalkinnon, jonka on suunnitellut Moottorin AD Jari Saarentaus. Metropolia Ammattikorkeakoulun oppilastyönä toteutettu palkinto on koneistettu yhdestä alumiinikappaleesta.

Viides kerta käsillä

Vuoden Auto Suomessa -palkinto jaettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2014. Silloin kyseessä oli Vuoden Auto Suomessa 2015 ja tittelin vei Volkswagen Passat.

Seuraavana vuonna palkituksi ylsi Opel Astra. Vuonna 2016 tittelin vei Volvon S90/V90-sarja. Edellinen voittaja on Seat Ibiza, joka vei voiton Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilvassa.

Jaa artikkeli

Keskustelu