18.11.2018 Ajoneuvot Vuoden Auto Suomessa 2019: miksi Ford Focus kohosi voittajaksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämänkertaisen tittelin vuoden tärkeimmästä autouutuudesta vei täysin uusi Ford Focus. Tarkemmin autoon tutustuneet allekirjoittavat Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinnan varauksetta. Tämän autovuoden tärkein uutuus, Vuoden Auto Suomessa 2019, valittiin 9.11. Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa. Tänä vuonna tuon himoitun palkinnon vei Ford Focus, joka päihitti Uudenkaupungin autotehtaan ihmeen, Mercedes-Benz A-sarjan vaivaisella kahden pisteen erolla. Äänestyksestä vastasivat perinteiseen tapaan suomalaiset autotoimittajat yhdistyksensä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kokoamana. Valinta merkitsi samalla sitä, että Ford vei nyt arvonimen ensimmäistä kertaa kilpailun monivuotisessa historiassa. Lähimpänä voittoa valmistaja oli ensimmäisessä Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä syksyllä 2014, jolloin tuore Mondeon sukupolvi ylsi loppupisteissä kunniakkaalle toiselle tilalle Volkswagen Passatin jälkeen. Tähän mennessä tuo onkin ollut ainoa kerta, kun Fordin malli on yltänyt toiselle äänestyskierrokselle eli kuuden parhaan joukkoon – eli sikälikin Focus kirjoitti nyt uutta historiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeaa reagointia Vaikka valinta pidettiin salassa h-hetkeen asti, Fordin markkinointiväki oli ehkä aavistellut oman uutuutensa menestymismahdollisuuksia ennakkoon, sillä jo viikonloppuna Auto 2018 -näyttelyssä Fordin osaston paraatipaikalla komeili mikäs muu kuin Focus, Vuoden Auto Suomessa 2019 -tarrat kylkiensä koristeena. Uuden Focuksen valinta ei yllättänyt myöskään kaiken nähneitä autotoimittajia tai muita Auto- ja liikennegaalaan osallistuneita alan vaikuttajia. Ensinnäkin kyseessä on niin kutsuttu perusperheautomerkki, joka jo lähtökohtaisesti natsaa kilpailun tärkeimmän valintakriteerin, miten paljon auto tarjoaa vastinetta rahalle, kanssa. Toisekseen Focus on jo hyvin vakiintunut automalli – tämä uusin edustaa jo neljättä sukupolvea, joten nimi on jo valmiiksi kaikkien huulilla. Kun vielä kokoluokkanakin on alempi keskiluokka, joka perinteisesti on yksi suomalaisten autonostajien suosikkisegmenteistä, lähtökohdat voittoon olivat enemmän kuin hyvät. Uutuusarvolla voittoon Keskinkertaisella autolla, tai vanhan lämmittelyllä, ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -ykköstilaa saavuteta. Focus onkin uudistunut täydellisesti aina perusrakennettaan myöten, ja samassa yhteydessä ominaisuudet hiottiin entistä yleismiellyttävimmiksi. Kruununa erityisesti melutaso, joka on tämänkokoiseksi autoksi poikkeuksellisen alhainen. Paketti on vielä kuorrutettu aiempaa menevämmällä muotoilulla ja uusinta uutta sisältävillä turvavarusteilla, jotka olivat modernin tekniikan parissa työskentelevien autojournalistien mieleen. Puristit saattavat kritisoida sitä, että Focukselle ominainen tarkka ohjaustunto on saanut tehdä tilaa aiempaa vaivattomammalle toteutukselle, mutta tällaisenaankin valinta Vuoden Autoksi Suomessa 2019 on täysin perusteltu. Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset: Ford Focus (175 p.) Mercedes-Benz A-sarja (173 p.) Kia Ceed (142 p.) Volvo XC40 (108 p.) Volvo V60 (95 p.) Skoda Karoq (87 p.) Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?