11.12.2017

Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailu – työläs mutta miellyttävä tehtävä

Suomessa tänä vuonna tarjolle tulleiden uutuusautojen katras edustaa lähes kaikkia autoluokkia. Mutta millaista taustatyötä vaaditaan, jotta kaikki nuo 39 autotulokasta on saatu arvioitaviksi ja koeajettaviksi eli mukaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailuun?

Moottorin toimittaja Jussi Saarinen otti tällä kertaa päävastuun Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun käytännön järjestelyistä. Se on tarkoittanut muun muassa päävastuuta kahdesta Nummelassa järjestetystä autotoimittajien koeajopäivästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana ennätysmäärä autoja

Kokenutta automiestä ei hirvittänyt ottaa vastaan kilpailun järjestelyvastuuta sitä aiemmin ansiokkaasti hoitaneelta Toni Jalovaaralta. Vaikka haaste tuntui siihen myönnyttäessä mahdolliselta, aiheutti tämänkertainen automäärä jonkin verran päänvaivaa. Kilvassa kun oli mukana ennätykselliset 39 automallia.

– Autojen suuri määrä aiheutti toki aika paljon käytännön työtä, yhteydenottoja, aikataulujen rukkaamista ja autologistiikasta eli autojen liikuttelusta sopimista, mutta kaikki sujui lopulta oikein mallikkaasti, Jussi Saarinen kiittelee toimittajakollegoiden ja maahantuojien avuliaisuutta.

Automäärä toi harmaita hiuksia jo yksin yhteiskuvan vuoksi. Vaikka autotoimittajista koostuneella kuvaustiimillä on vuosikausien kokemus autovertailujen ryhmäkuvista, oli liki 40 auton toimivaan muodostelmaan asettelu oma taidonnäytteensä.

Kukaan ei kieltäytynyt

Saarinen kertoo, että automaahantuojat osallistuivat tälläkin kerralla innokkaasti mukaan arvostettuun ja jo perinteeksi muodostuneeseen kilpailuun, eikä ihme, tietäähän menestys kunniaa ja näkyvyyttä. Vuoden Auto Suomessa -tittelistä kisataan nyt jo neljättä kertaa.

– Joidenkin automallien kohdalla aikataulupaineet olivat melkoiset ehtiä mukaan, sillä kilpailusääntöjen mukaan täysin uuden automallin tulee olla hinnoiteltu ja myynnissä tämän vuoden lokakuun lopussa.

Auton tuli olla myös suomalaisten autotoimittajien koeajettavana ensimmäisenä koeajopäivänä eli 14.11.

– Muutaman mallin mukaan pääsy jäi aika hilkulle.

Kuvassa: Jussi Saarinen (vas.) ja Marko Jokela (oik.)

Monipuolinen finaalikuusikko

Finaalikuusikkoa Saarinen kiittelee monipuoliseksi autoryhmäksi, koostuuhan se eri auto-, koko- ja hintaluokan edustajista.

– Voittajaa on aivan mahdoton povata ennakolta, mutta se on varmaa, että kisasta tulee tiukka. Kaikki kuusi saavat varmasti ääniä, mutta veisikö jokin autoista potin äänivyöryllä, siihen en usko, Saarinen uumoilee.

Pitkän linjan autotoimittaja on työnsä puolesta toki tietäväinen uusista Suomessa tarjolle tulevista automalleista, mutta ehdokkaat ovat tulleet kisaisännän roolissa poikkeuksellisen tutuiksi.

– Ja on toki autotulokkaita aina kiinnostavaa päästä koeajamaan. Koeajot tuovat aina ahaa-elämyksiä ja iloisia yllätyksiä, joskus täytyy muuttaa ennakkokäsityksiäkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voittaja selviää 13. joulukuuta

Yltääkö voittoon Seatin jämäkkä pikkuauto Ibiza, uusia uria Kialle avaava Stinger vai Opelin upea lippulaiva Insignia? Vai viekö potin Volkswagenin tyylikäs T-Roc, Škodan ensimmäinen iso katumaasturi Kodiaq vai Volvon tasapainoinen XC60?

Voittajan valitsevat riippumaton autotoimittajien yhdistys eli Auto- ja liikennetoimittajat ry. Valintaperusteina ovat auton tekniikka, taloudellisuus, turvavarusteet ja rahalle saatava vastine.

Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa, joka järjestetään 13. päivä joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä.

– Sitten on aika ottaa lasillinen kuohuvaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat