11.12.2017 Ajoneuvot Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailu – työläs mutta miellyttävä tehtävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa tänä vuonna tarjolle tulleiden uutuusautojen katras edustaa lähes kaikkia autoluokkia. Mutta millaista taustatyötä vaaditaan, jotta kaikki nuo 39 autotulokasta on saatu arvioitaviksi ja koeajettaviksi eli mukaan Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailuun? Moottorin toimittaja Jussi Saarinen otti tällä kertaa päävastuun Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailun käytännön järjestelyistä. Se on tarkoittanut muun muassa päävastuuta kahdesta Nummelassa järjestetystä autotoimittajien koeajopäivästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana ennätysmäärä autoja Kokenutta automiestä ei hirvittänyt ottaa vastaan kilpailun järjestelyvastuuta sitä aiemmin ansiokkaasti hoitaneelta Toni Jalovaaralta. Vaikka haaste tuntui siihen myönnyttäessä mahdolliselta, aiheutti tämänkertainen automäärä jonkin verran päänvaivaa. Kilvassa kun oli mukana ennätykselliset 39 automallia. – Autojen suuri määrä aiheutti toki aika paljon käytännön työtä, yhteydenottoja, aikataulujen rukkaamista ja autologistiikasta eli autojen liikuttelusta sopimista, mutta kaikki sujui lopulta oikein mallikkaasti, Jussi Saarinen kiittelee toimittajakollegoiden ja maahantuojien avuliaisuutta. Automäärä toi harmaita hiuksia jo yksin yhteiskuvan vuoksi. Vaikka autotoimittajista koostuneella kuvaustiimillä on vuosikausien kokemus autovertailujen ryhmäkuvista, oli liki 40 auton toimivaan muodostelmaan asettelu oma taidonnäytteensä. Kukaan ei kieltäytynyt Saarinen kertoo, että automaahantuojat osallistuivat tälläkin kerralla innokkaasti mukaan arvostettuun ja jo perinteeksi muodostuneeseen kilpailuun, eikä ihme, tietäähän menestys kunniaa ja näkyvyyttä. Vuoden Auto Suomessa -tittelistä kisataan nyt jo neljättä kertaa. – Joidenkin automallien kohdalla aikataulupaineet olivat melkoiset ehtiä mukaan, sillä kilpailusääntöjen mukaan täysin uuden automallin tulee olla hinnoiteltu ja myynnissä tämän vuoden lokakuun lopussa. Auton tuli olla myös suomalaisten autotoimittajien koeajettavana ensimmäisenä koeajopäivänä eli 14.11. – Muutaman mallin mukaan pääsy jäi aika hilkulle. Kuvassa: Jussi Saarinen (vas.) ja Marko Jokela (oik.) Monipuolinen finaalikuusikko Finaalikuusikkoa Saarinen kiittelee monipuoliseksi autoryhmäksi, koostuuhan se eri auto-, koko- ja hintaluokan edustajista. – Voittajaa on aivan mahdoton povata ennakolta, mutta se on varmaa, että kisasta tulee tiukka. Kaikki kuusi saavat varmasti ääniä, mutta veisikö jokin autoista potin äänivyöryllä, siihen en usko, Saarinen uumoilee. Pitkän linjan autotoimittaja on työnsä puolesta toki tietäväinen uusista Suomessa tarjolle tulevista automalleista, mutta ehdokkaat ovat tulleet kisaisännän roolissa poikkeuksellisen tutuiksi. – Ja on toki autotulokkaita aina kiinnostavaa päästä koeajamaan. Koeajot tuovat aina ahaa-elämyksiä ja iloisia yllätyksiä, joskus täytyy muuttaa ennakkokäsityksiäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voittaja selviää 13. joulukuuta Yltääkö voittoon Seatin jämäkkä pikkuauto Ibiza, uusia uria Kialle avaava Stinger vai Opelin upea lippulaiva Insignia? Vai viekö potin Volkswagenin tyylikäs T-Roc, Škodan ensimmäinen iso katumaasturi Kodiaq vai Volvon tasapainoinen XC60? Voittajan valitsevat riippumaton autotoimittajien yhdistys eli Auto- ja liikennetoimittajat ry. Valintaperusteina ovat auton tekniikka, taloudellisuus, turvavarusteet ja rahalle saatava vastine. Vuoden Auto Suomessa 2018 -voittaja julkistetaan Auto- ja Liikennegaalassa, joka järjestetään 13. päivä joulukuuta Messukeskuksessa Helsingissä. – Sitten on aika ottaa lasillinen kuohuvaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?