12.3.2016 Ajoneuvot VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkimuslaitoksen testeissä suomalaiset Volkswagenit ovat käyttäytyneet identtisesti päästöhuijausohjelmistolla ja ilman. VTT:llä epäillään, että Volkswagenin päästöhuijausdieseleiden ohjelmistokorjaus ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään suomalaisiin autoihin. Tutkimuslaitos perustaa väitteensä tutkimuksiin, joissa se on vertaillut huijausohjelmistolla varustettujen ja ilman huijausohjelmistoa olevien ajoneuvojen päästöarvoja. VTT:n testeissä ajoneuvot ovat käyttäytyneet ääriarvoja myöten hyvin samankaltaisesti, joten VTT epäilee 64 000 suomalaisauton korjausten olevan suurimmaksi osaksi turhia. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle. VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan ajoneuvoa, joissa pitäisi olla kohuttu päästöhuijausohjelmisto, ja viisi, joissa Volkswagenin mukaan ohjelmistoa ei ole. Autojen tasainen käyttäytyminen mittauksissa asettaa kuitenkin tilanteen uuteen valoon. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko epäilee, että joko päästöhuijausohjelma ei toimi Suomessa samalla tavallla tai VTT:n testaamissa autoissa on ollut jokin vika. Testatut ajoneuvot ovat kuitenkin alittaneet EU:n voimassa olevat typpioksidien (NOx) raja-arvot, huijausohjelmistolla tai ilman. – Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa. VTT odottaa nyt Volkswagenin takaisinkutsujen alkamista Suomessa, sillä Tekniikan Maailma on tilannut vertailun ohjelmistokorjauksen vaikutuksesta. Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana vertailussa varmistaakseen, että kansalaisille saapuva informaatio on oikeaa. Trafilta kehoitetaan kuitenkin kärsivällisyyteen ohjelmistopäivityksen vaikutusten selvittämisestä. Suomessa pitäisi olla jo käynnissä 2,0 TDI-moottorilla varustettujen Passatien korjaus, mutta autojen tyyppihyväksynnästä vastaava saksalainen ajoneuvovirasto KBA ei ole vielä myöntänyt korjauslupaa. Saksalainen Auto motor und sport -lehti on kuitenkin vertaillut kaksi ohjelmistokorjauksen läpikäynyttä Volkswagen Amarokia. Päivityksen myötä moottoreiden teho kasvoi hiukan, kulutus kasvoi noin 0,6 litraa per 100 kilometriä, ja päästöskandaalin keskiössä olleet typen oksidit lisääntyivät hiukan aiemmasta. Ohjelmistopäivityksen yhteydessä auton huoltokirjaan tulee merkintä, minkä lisäksi myös auton runkoon liimataan päivityksestä kertova tarra. Korjausmerkintää vailla olevaa ajoneuvoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018. Lähde: Yle Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku