Ajoneuvot | Uutinen | 12.3.2016

VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan?

Tutkimuslaitoksen testeissä suomalaiset Volkswagenit ovat käyttäytyneet identtisesti päästöhuijausohjelmistolla ja ilman.

Jaa artikkeli

VTT:llä epäillään, että Volkswagenin päästöhuijausdieseleiden ohjelmistokorjaus ei välttämättä vaikuta juuri mitenkään suomalaisiin autoihin. Tutkimuslaitos perustaa väitteensä tutkimuksiin, joissa se on vertaillut huijausohjelmistolla varustettujen ja ilman huijausohjelmistoa olevien ajoneuvojen päästöarvoja. VTT:n testeissä ajoneuvot ovat käyttäytyneet ääriarvoja myöten hyvin samankaltaisesti, joten VTT epäilee 64 000 suomalaisauton korjausten olevan suurimmaksi osaksi turhia.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

VTT:n otannassa oli mukana kahdeksan ajoneuvoa, joissa pitäisi olla kohuttu päästöhuijausohjelmisto, ja viisi, joissa Volkswagenin mukaan ohjelmistoa ei ole. Autojen tasainen käyttäytyminen mittauksissa asettaa kuitenkin tilanteen uuteen valoon. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko epäilee, että joko päästöhuijausohjelma ei toimi Suomessa samalla tavallla tai VTT:n testaamissa autoissa on ollut jokin vika. Testatut ajoneuvot ovat kuitenkin alittaneet EU:n voimassa olevat typpioksidien (NOx) raja-arvot, huijausohjelmistolla tai ilman.

– Vaikuttaisi siltä, että Suomessa käynnistyvissä korjauksissa suurimmassa osassa autoista mikään ei muutu, Laurikko toteaa.

VTT odottaa nyt Volkswagenin takaisinkutsujen alkamista Suomessa, sillä Tekniikan Maailma on tilannut vertailun ohjelmistokorjauksen vaikutuksesta. Myös liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on mukana vertailussa varmistaakseen, että kansalaisille saapuva informaatio on oikeaa. Trafilta kehoitetaan kuitenkin kärsivällisyyteen ohjelmistopäivityksen vaikutusten selvittämisestä. Suomessa pitäisi olla jo käynnissä 2,0 TDI-moottorilla varustettujen Passatien korjaus, mutta autojen tyyppihyväksynnästä vastaava saksalainen ajoneuvovirasto KBA ei ole vielä myöntänyt korjauslupaa.

Saksalainen Auto motor und sport -lehti on kuitenkin vertaillut kaksi ohjelmistokorjauksen läpikäynyttä Volkswagen Amarokia. Päivityksen myötä moottoreiden teho kasvoi hiukan, kulutus kasvoi noin 0,6 litraa per 100 kilometriä, ja päästöskandaalin keskiössä olleet typen oksidit lisääntyivät hiukan aiemmasta.

Ohjelmistopäivityksen yhteydessä auton huoltokirjaan tulee merkintä, minkä lisäksi myös auton runkoon liimataan päivityksestä kertova tarra. Korjausmerkintää vailla olevaa ajoneuvoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018.

Lähde: Yle

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen