Volvon Polestar-sporttimallit jatkossa hybriditiellä

Ajoneuvot Uutinen 21.3.2017

Volvon Polestar-sporttimallit jatkossa hybriditiellä

Tulevat Polestar-sporttimallit saavat Volvo-pomon mukaan sähköapua tehojen tavoitteluun.

Entuudestaan on jo tiedetty, että Volvo tähyää aktiivisesti sähkö- ja hybridivoimalinjojen pariin. Kommentoipa yhtiön pääjohtajakin skeptisesti dieselin mahdollisuuksista kauden 2020 jälkeen. Nyt sähkötalkoisiin on ilmoitettu myös yhtiön sporttiosasto Polestar.

Volvon Pohjois-Amerikan johtohahmo, Lex Kerssemakers, vihjaili jo aiemmin, että Polestarit jahtaavat jatkossa tehoja sähkövoimien keinoin. Audi, BMW ja Mercedes-Benz siirtävät pienempienkin autojen tehopyykkejä jokaisella kehitysversiolla, eivät ruotsalaiset halua pudota liian kauaksi. Tarvetta suoranaiseen tehojohtajuuteen ei kuitenkaan ole.

Volvon Polestar-sporttimallit jatkossa hybriditiellä

– Kopioinnissa ei ole järkeä. Emme tee äärimmäistä kilpa-autoa, haluamme suorituskykyisiä arkiautoja päivittäiseen käyttöön, ja se on Polestarin juttu, Kerssemakers linjasi viime vuonna.

Nyt Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä Volvo-päällikön kommentit täsmentyivät entisestään.

– Tiimit määrittelevät tällä hetkellä juuri sitä mitä haluamme ja miten me sen haluamme, mutta yksi asia on varmaa: Polestar on käyntikortti siitä, mitä me osaamme. Mutta siinä ei ole kyse vain nelisylinterisen sporttimallin saattamisesta maailmalle. Jonkin sortin sähköistäminen tulee aina mukaan, jollain tavalla. Jätkät määrittävät seuraavaa askelta, mutta Polestarien tulee heijastaa sitä, mihin me uskomme voimalinjojen suhteen. Joten kyllä. Jonkinlaista sähköistämistä, mitä se sitten onkaan.

Kuten Road & Track huomauttaa, Kerssemakersin kommentti saattaa viitata esimerkiksi 48 voltin sähköjärjestelmällä toimivaan sähköiseen ahtimeen. Varmaa on kuitenkin se, että nykyisten Polestar-mallien jälkeen vuorossa on vain sähköavustettua bensiinitehoa.

Volvon Polestar-sporttimallit jatkossa hybriditiellä

Volvon uusi aika on ollut voimakkaasti hybridien tahdittamaa muutenkin, 90- ja juuri esitellyn 60-sarjan luottaessa SPA-alustarakenteeseen, joka on suunniteltu sähköistystä varten alusta saakka. Saman rynnistyksen pitäisi jatkua myös pienempään CMA-rakenteeseen luottavan 40-sarjan esittelyn myötä.

Lähde: Road & Track Kuvat: Volvo

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat