Ajoneuvot Koeajo 14.1.2014

Koeajo: Volvo XC60

Näköalapaikka turvallisuutta ja hyödyllisiä varusteita arvostavalle kuljettajalle. Hyvää: uusien turvallisuus-varusteiden levittäminen mallistoon. Huonoa: varusteiden myötä hinta kohoaa helposti korkeaksi.

Koeajettu Volvo XC60 on saanut entistä leveämmältä näyttävän ilmeen lähinnä konepellin uuden muodon ansiosta. Myös ajovalot, etusäleikkö ja kromikoristeet on uudistettu Volvon tämänhetkisen tyylin mukaisesti.

Kaarreluistonesto on nyt vakiona. Se auttaa kuljettajaa välttämään aliohjautuvuutta antamalla sisäpyörille sopivasti jarruvoimaa ja ulkopyörille vastaavasti tehoa kaarteissa kiihdytettäessä.

Vaikka XC60 on nelivetoinen, korkea ja iso auto, ajossa se tuntuu valmistajan lupauksen mukaisesti kevyeltä ja ketterältä.

Kun korkealla istuva kuljettaja saa käyttöönsä laajan kattauksen Volvon jo hyvää vakiovarustelua täydentäviä lisukkeita, niin XC60 on koostettavissa aivan eturivin paketiksi, mitattiinpa asiaa turvallisuusvarusteilla tai kuljettajan ajamista avustavilla ominaisuuksilla.

Varustevaihtoehtoja riittää

Volvon 7-tuumaista infrapunanäyttöä voi käyttää vaikka hansikkaat kädessä. Sensus Connected Touch – nimeä kantava järjestelmä tuo näytölle nettitikun tai matkapuhelimen kautta internetin palvelutarjontaa.

Myös XC60 on saanut mittaristokseen V40-mallissa esitellyn uuden graafisen digitaalimittariston erilaisia ajotyylejä tukevine ohjelmineen.
Lisävarustepakettien kautta tähänkin malliin on tuotu mm. Volvo On Call -hätäkutsupalvelu, josta muodostuu suora yhteys palvelukeskukseen hätätapauksissa.

Myös automaattisesti vastaantulijan huomioivat kaukovalot, kaarrevalot, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto, liikennemerkkien tunnistus jne. varusteet ovat poimittavissa varustelistalta.

Edullisin XC60-malliversio on D3, jonka lähtöhinta on 46 489 euroa. Koeajetun XC60 D4 nelivedon listahinta on 56 828 euroa, mutta lisävarusteineen koeajetulle mallille kertyi hintaa 70 888 euroa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat