25.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S90 D4 Business Inscription aut – käytännön tyylikkyyttä Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo S90 miellyttää niin silmää kuin kehoakin. Hyvää: tilat, etuistuimet, ajettavuus, tyylikkyys. Huonoa: tien värinät. Kyllä nuo näyttävät ikääntyneiltä, kommentoin kollegalle autoliikkeen pihalla olevia V70- ja S80-malleja, kun noudamme uutta Volvo S90 -yksilöä ensimmäiseen Suomi-koeajoon. Ruotsalaismerkin uusin muodonmuutos on niin vahva, että nuo edeltävän sukupolven autot tuntuvat pikemminkin vuosikausia vanhoilta kuin juuri tuotannosta poistuneilta malleilta. Malliuudistus on yhtä hätkähdyttävä kuin vuosina 1998 ja 2000, jolloin ensimmäinen S80 ja sen farkkuversio V70 esiteltiin. Volvon tavaramerkkinä toimineet suorat laatikkolinjat oli korvattu kaarevilla, jaguarmaisilla kynänvedoilla, ja autot näyttivät yhtä aikaa persoonallisilta sekä tyylikkäiltä. Huomioarvo oli taattu: miten Volvot voivat olla tuon näköisiä? Kun sitten vuosina 2006–2007 oli uuden mallisukupolven aika, Ford-konsernin suojiin siirtyneellä Volvolla otettiin muotoilumielessä varman päälle. S80 ja V70 muistuttivat elävästi edeltäjiänsä, ja monen mielestä entisen kaltainen klassisuus oli kadonnut. Tekniikkakin nojasi pitkälti vanhoihin malleihin, vaikka sitä toki päivitettiin pitkin mallikaarta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat muistettu Nyt on kaikki toisin, kuten jo ensikoeajossa Malagassa totesimme. Paitsi, että uudet isot Volvot on rakennettu kiinalaisrahoilla uudelle perusrakenteelle, myös sisuskalut on pistetty kokonaan uusiksi. Tämä koskee niin ensimmäisenä esiteltyä XC90-katumaasturia, tätä S90-sedania kuin viimeisenä Suomeen saapuvaa V90-kartanomalliakin. S90 todella näyttää hyvältä – ainakin toimituksemme raadin mielestä. Puhtaan selkeät, skandinaaviset linjat jatkuvat myös sisätiloissa; uskallamme jopa sanoa, että tyylikkyysmielessä Volvo asettuu tällä hetkellä luokkansa kärkeen. Mutta näiden, loppujen lopuksi makuasioiden ohella on tärkeää, että homma toimii myös käytännössä. Ja uudessa Volvossa se vaikuttaa toimivan. Koska auto on isokokoinen, sulavat muodot eivät tarkoita tiloista tinkimistä, vaan niin eteen kuin taaksekin mahtuu matkustamaan reilun kokoisia suomalaisia. Etuistuimetkin edustavat automaailman huippua: tuki ei voisi olla täydellisempi, ja myös säätömahdollisuudet ovat kaiken kattavat. Volvo S90 ja neljä pyttyä Kuskin kannalta on siis kaikki hyvin, kunhan ensin opettelee laajan kosketusnäytön toiminnot edes osittain ulkoa. Volvon kokonaisuus on erittäin hyvin toteutettu, mutta silti ainakin älypuhelimen kanssa tuskailevan sormi menee aluksi suuhun, ei näytölle. Sama toki koskee aika monia muitakin nykyautoja ja niiden käyttöliittymiä. D4-mallissa käytetään samaa kaksilitraista dieselmoottoria kuin muissakin versioissa. Tässä viritysasteessa kone antaa käyttöön kahden ahtimen turvin 190 hevosvoimaa. Myynnissä on myös yhden ahtimen D3 (150 hv) sekä niin ikään kaksoisahdettu D5 (235 hv). Näistä D4 sopii Suomeen oikein hyvin: se tarjoaa mukavasti voimaa, ja myös automaatti pelaa sopivan aktiivisesti. Pienen nyykähdyksen kadunkulmissa voi aistia ennen kuin auto lähtee kunnolla kiihtymään, mutta tällainen viive on useimpien muidenkin dieselautomaattien ominaisuus. Nelisylinterinen diesel tietysti ilmoittaa olemassaolostaan hivenen karkealla käyntiäänellään, mutta tässä hintaluokassa se haittaa yhtä paljon kuin XC90:n tapauksessa. Sen mittapuuna kun on Audi Q7:n hieno V6-diesel; S90:n pääkilpailijat, Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E sen sijaan tarjoavat alle 50 000 euron perushinnalla aivan vastaavia nelipyttyisiä voimanlähteitä, joiden äänimaailmassa on Volvoon verrattuna vain vivahde-eroja. Rengaskoko mietityttää Koeajoautossa oli lisävarusteena vajaan 2 000 euron arvoinen taka-akselin ilmajousitus – siinä missä XC90:een saa neljän pyörän ilmajousituksen, S90:ssä ja V90:ssä on aina edessä kierrejouset. Tämä kombinaatio yhdistettynä niin ikään lisävarusteena saataviin, peräti 255/35 R20 -kokoisiin renkaisiin aiheuttaa tässäkin Volvossa vähän ristiriitaisen ajokokemuksen. Isot heitot ylittyvät oikein mallikkaasti, mutta terävämmät epätasaisuudet tärskäyttävät jo selvemmin. Lisäksi mukavuus kärsii jatkuvasta lievästä värinästä – Suomen karkeat tiet – kohtuullisesti erottuvasta rengasmelusta sekä taajamanopeuksissa esiintyvästä ohjauspyörän vetelystä. Muuten ajettavuus on kohdallaan: S90 etenee yhtä junamaisen vakaasti kuin edeltäjänsä, mutta reagoi suurempiin kääntöliikkeisiin ihan toisenlaisella valppaudella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hieno lopputulema Pikku epäkohdat mukavuudessa eivät sulje pois tosiseikkaa, että Volvo S90 on erittäin hieno ja pätevä auto. Varusteita valittaessa kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, jättääkö autoonsa Inscription-tason vakiot 245/45 R18-pyörät vai hommaako alle peräti vakiovarustetason 225/55 R17 -kumit. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo S90 D4 Business Inscription aut Hinta alkaen 54 047 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 233 € Moottori Dieselmoottori 1 969cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4963 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?