16.4.2018 Ajoneuvot Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkiliikenteen jakelu- ja jätehuoltotehtäviin. Volvo Trucks on julkistanut ensimmäisen täyssähköisen kuorma-autonsa. Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin, jätehuoltoon ja muuhun liikennöintiin pääasiassa kaupunkialueella. FL Electricin myynti ja valmistus alkavat Euroopassa vuonna 2019. Ensimmäiset yksilöt ovat tulossa vakituiseen käyttöön Göteborgissa jo nyt, palvellen jätehuoltoyhtiö Renovan ja kuljetusyritys TGM:n riveissä. Volvo FL Electric soveltuu kaupunkialueiden tehtäviin ja ajoneuvon kokonaispaino on 16 tonnia. Voimanlähteenä on 185 kW:n sähkömoottori, josta saadaan 130 kW:n jatkuva teho ja 425 newtonmetrin vääntö. Vaihteisto on kaksinopeuksinen ja voimalinja on kardaaniakselilla toteutettu takaveto. FL Electricin sähkömoottori Akustona on 2-6 litiumioniakkua, joiden yhteiskapasiteetti on 100–300 kWh. Volvo Trucks lupailee FL Electricille jopa 300 kilometrin toimintasäteen. CCS/Combo2-järjestelmän pikalatauksella (150 kW) akuston saa parhaimmillaan täyteen 1–2 tunnissa. Niin kutsutulla yölatauksella AC-verkosta (22 kW) latausaika on enintään 10 tuntia. – Meillä on kunnia julkistaa täysin sähkökäyttöisten, normaaliin liikennöintiin valmiiden Volvo kuorma-autojen ensimmäinen malli. Sen myötä kestävään kehitykseen pyrkivät kaupungit pääsevät hyödyntämään sähköisten kuorma-autokuljetusten etuja, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson. Volvo mainitsee, että sähkökäyttöinen kuorma-auto tuo merkittäviä etuja kaupunkien ilmanlaadussa. Se mahdollistaa ajoneuvon käytön myös sisäterminaaleissa ja ympäristövyöhykkeillä. Alhaisemman melun takia töitä voitaisiin tehdä entistä enemmän yöaikaan, vapauttaen väyliä päiväsaikaan. Volvo Trucksin mukaan myös asiakkaita kiinnostavat tekniikan tuomat uudet mahdollisuudet. – Jotta siirtyminen voi tapahtua mahdollisimman varmasti ja sujuvasti, tarjoamme kunkin asiakkaan ajotehtäviin, kuormakapasiteettiin, käyttöasteeseen, toimintasäteeseen ja muihin yksilöllisiin tarpeisiin perustuvia kokonaisratkaisuja. Tällainen ratkaisu voi kattaa kaiken reittien analysoinnista ja akun optimoinnista huoltoihin ja rahoitukseen, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvo FL- ja Volvo FE kuorma-autojen tuotestrategiapäällikkönä Volvo Trucksilla. Volvo Trucksin sisaryhtiö Volvo Buses on myynyt vuodesta 2010 eteenpäin yli 4 000 sähköbussia, joten Volvo FL Electricissä käytettävä voimalinja- ja akustoteknologia on jo testattu perusteellisesti. – Kokemuksesta tiedämme, että kaupunkien, energiantoimittajien ja ajoneuvovalmistajien yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää, jotta liikenteen sähköistäminen suuressa mittakaavassa voi onnistua. Hyvät kannustimet, sovitut yhteiset standardit ja pitkän aikavälin strategia yhdyskuntasuunnittelulle ja latausinfrastruktuurin laajentamiselle voivat vauhdittaa prosessia huomattavasti, Odermalm kertoo. Volvolla uskotaan, että myös raskaan kaluston sähköistäminen tulee hoitaa kokonaisvaltaisesti. Käytännössä huomiota täytyy siis kiinnittää huomiota esimerkiksi sähköntuotantoon sekä akkujen raaka-aineisiin. – Esimerkiksi akkujen raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta on huolehdittava. Tällä alueella Volvo Group tekee yhteistyötä Drive Sustainability -verkoston kanssa, joka tarkkailee kehitystä tällä saralla. Volvo Group on mukana myös monissa muissa projekteissa, joissa raskaiden sähköajoneuvojen akut saavat uuden käyttötarkoituksen energian varastoinnissa. Kaikkia akkujen käsittelyyn liittyviä ongelmia ei vielä ole ratkaistu, mutta teemme aktiivista yhteistyötä sekä Volvo Group yhtiössä että yhdessä muiden toimijoiden kanssa kehityksen vauhdittamiseksi ja tarvittavien ratkaisujen kehittämiseksi, Odermalm kertoo. Lähde ja kuvat: Volvo Trucks Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta