Ajoneuvot | Autonäyttely | Frankfurt 2017 | 12.9.2017

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja

Saksalaisjätti tähtää sähköisen liikkumisen johtajaksi vuoteen 2025 mennessä.

Jaa artikkeli

Viesti on selvä. Volkswagen Groupia johtava Matthias Müller alleviivaa konserninlaajuista tietä kohti sähköistä liikkumista. Puheessaan Frankfurtin autonäyttelyä edeltävässä iltatilaisuudessa Müller arvioi, että vuonna 2025 neljännes konsernin myymistä autoista olisi täyssähköautoja. Ei siis minkäänlaisia hybridejä, vaan pelkällä sähköenergialla kulkevia ajoneuvoja. VW-konsernin myyntimäärällä se tekee 3 miljoonaa sähköautoa vuodessa.

Massiivinen panostus sähköiseen liikkumiseen on osa konsernin maineenpuhdistuskampanjaa. Sen Müller sanoo suoraan:

– Frankfurtin kansainvälinen autonäyttely tapahtuu erikoisissa olosuhteissa. Keskustelu käy kuumana kaupunkien ajokielloista, dieselin tulevaisuudesta ja sähköautoista. Ajat, jolloin saksalainen autoteollisuus paistatteli omassa loisteessaan, ovat ohi.

Volkswagenin täysautonominen Sedric -konsepti.

Itsesäälistä ei ole kyse. Puheessaan pääjohtaja painottaa Volkswagenin läpinäkyvyyden tärkeyttä luottamuksen palauttamisessa ja viittaa yhtiön uusimpien dieseleiden menestykseen riippumattomissa tutkimuksissa. Dieselillä Müller näkee tulevaisuuden, se on korvaamaton keino täyttää lähivuosien päästötavoitteet.

Laaja panostus täyssähköautoihin

Pidemmällä Volkswagenin tähtäimessä on kuitenkin sähkö. Yhtiö tähtää sähköisen liikkumisen johtajaksi vuodeksi 2025: siihen mennessä odotettavissa on 80 sähköistettyä automallia, joista 50 on täyssähköautoja ja loput ladattavia hybridejä.

Audi A8 edustaa tämän hetken kärkeä autonomisessa liikkumisessa: auto osaa ajaa tietyissä olosuhteissa itse, mutta kuljettajan tulee valvoa tilannetta.

Vuoteen 2030 mennessä Müller lupaa jokaisen Volkswagen Groupin brändin Seatista Bugattiin tarjoavan sähköistetyn ajoneuvon jokaisella markkina-alueella. Müller painottaa lupauksen olevan selvä merkki yhtiön tuotekehittäjille ja alihankkijoille: nyt kaikki tietävät, mitä heiltä odotetaan.

Mittakaavalla on väliä

Puheessaan Müller ei malta olla piikittämättä Teslaa.

– Sähköinen vallankumous ei tule itse itseään pioneereiksi nimittäviltä tekijöiltä, vaan niiltä, jotka saavat uuden teknologian toimimaan mittakaavassa, joka oikeasti merkitsee.

Hän jatkaa viittaamalla autonvalmistajiin, jotka valmistavat 200 000–300 000 autoa vuodessa, ja muistuttaa Volkswagen Groupin tekevän yli 10 miljoonaa autoa joka vuosi.

Audi Elaine -konseptiauto tutkii lähitulevaisuuden autonomista liikkumista.

20 miljardin euron investointi

Vahvan panostuksen ylläpitämiseksi yhtiö keskittää vuoteen 2030 mennessä yli 20 miljardia euroa sähköiseen liikenteeseen: ajoneuvotekniikkaan, akkuteknologiaan, tuotantotekniikkaan, latausverkostoon ja henkilöstön koulutukseen. Kehityspöydällä ovat myös yli 1000 kilometrin matkan mahdollistavat akut.

Ennen automaailman sähköistymistä polttomoottori on kuitenkin yhä pääroolissa.

– Tienaamme polttomoottoreilla rahaa sähköteknologiaan investoitavaksi, Müller tiivistää.

Audi Aicon on tutkimusauto täysautonomiseen liikkumiseen. Matthias Müller ilmoitti konseptien saavan seuraajia lähivuosina, mutta puheessaan hän keskittyi enemmän sähköiseen liikkumiseen.

Myös polttomoottorissa riittää kehitettävää. Volkswagen ilmoittaa varustavansa kaikki uudet bensiinimoottorit hiukkassuodattimin, ja uusiutuvia polttoaineita tutkitaan mahdollisuutena saavuttaa hiilineutraali polttomoottori. Vedyllä toimivat polttokennotkin ovat yhä työn alla.

Tekemisen puutteesta Volkswagenilla ei siis kärsitä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi