11.6.2017 Ajoneuvot Volkswagenin ekotaktiikka: talousversio isommasta moottorista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtiön tuttu 2,0-litrainen EA888-bensiinimoottori aiotaan seuraavaksi taivuttaa myös ekoversioksi. Downsizingin sijaan Volkswagenin uusi moottoristrategia keskittyy taloudellisiin versioihin jo tutuista moottoreista. Uutta B-sykliä käyttävät moottoriversiot tulevat valmistajan valikoimaan nykyisten suorituskykyä painottavien mallien rinnalle. Ensimmäisenä moottorimuunnoksena nähdään yhtiön tuttu EA888, joka esiintyy 2.0 TSI -markkinanimellä muun muassa Volkswagen Golf GTI:n keulalla. Volkswagenin ideana on tuoda markkinoille myyntiin erillinen säästöversio moottorista: kahden litran iskutilavuuden sijaan moottorista saadaan noin 1,8-litraisen TSI:n verran tehoa, kulutuksen ollessa noin 1,5-litraisen moottorin tasolla. – Se on kompromissi, että saadaan hiukan vähemmän tehoa. Joten tarjoamme moottoreita rinnakkain ja säädettyinä eri teholuokkiin. Koska meillä on kaksi moottoria ja ainakin osa komponenteista on samoja, meillä on hyvin skaalaa, kommentoi Automotive Newsille Volkswagenin voimalinjojen tuotepäällikkö Marcel Zirwes. https://youtu.be/Efdnn0FG_1o Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omaan tahtiin Muutoksen taustalla on niin sanottu B-työkierto, jonka nimi tulee insinööri Ralf Budackin nimestä. Volkswagenin kehittämässä syklissä on pohjana vuonna 1957 patentoitu Millerin työkierto, joka on ahdettuihin moottoreihin suunniteltu versio hybridiautoista tutusta Atkinson-syklistä. Volkswagenin B-työkierrossa imuventtiilit suljetaan kuitenkin reilusti aikaisemmin kuin Millerissä, parantaen imuilman virtausta. Vastaavasti pakoventtiilejä pidetään kauemmin auki. Lisäetua on haettu moottorikuorman mukaan muuttuvalla imuventtiileiden ajoituksella ja korkeammalla puristussuhteella. – Se myös kohottaa maksimivääntöä 20%:lla, Zirwes kommentoi. Käytännössä Volkswagen arvioi, että B-sykliä käyttävä 2,0-litrainen TSI-moottori tuottaa noin 184 hevosvoimaa ja noin 300 newtonmetriä vääntöä. Kulutuksen arvioidaan asettuvan noin 8 prosenttia nykyisen 1,8-litraisen TSI:n alapuolelle. Parhaiten B-syklin 2.0 TSI vertautuukin Volkswagenin mukaan 1.8 TSI:hin, jossa on vain pidempi isku. Volkswagen aikoo kokeilla moottoriversiota ainakin Yhdysvaltain markkinoille kohdistetussa Tiguanissa ja Passatin myöhemmissä versioissa. Yhtiö arvioi, että saattaa kestää jonkin aikaa, että asiakkaat ymmärtävät, että samasta moottorista on tarjolla eriluonteisia versioita eri käyttötarkoituksiin. Lähteet: Automotive News, Volkswagen Kuvat ja video: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta