Ajoneuvot | Uutinen | 11.6.2017

Volkswagenin ekotaktiikka: talousversio isommasta moottorista

Yhtiön tuttu 2,0-litrainen EA888-bensiinimoottori aiotaan seuraavaksi taivuttaa myös ekoversioksi.

Jaa artikkeli

Downsizingin sijaan Volkswagenin uusi moottoristrategia keskittyy taloudellisiin versioihin jo tutuista moottoreista. Uutta B-sykliä käyttävät moottoriversiot tulevat valmistajan valikoimaan nykyisten suorituskykyä painottavien mallien rinnalle.

Ensimmäisenä moottorimuunnoksena nähdään yhtiön tuttu EA888, joka esiintyy 2.0 TSI -markkinanimellä muun muassa Volkswagen Golf GTI:n keulalla. Volkswagenin ideana on tuoda markkinoille myyntiin erillinen säästöversio moottorista: kahden litran iskutilavuuden sijaan moottorista saadaan noin 1,8-litraisen TSI:n verran tehoa, kulutuksen ollessa noin 1,5-litraisen moottorin tasolla.

– Se on kompromissi, että saadaan hiukan vähemmän tehoa. Joten tarjoamme moottoreita rinnakkain ja säädettyinä eri teholuokkiin. Koska meillä on kaksi moottoria ja ainakin osa komponenteista on samoja, meillä on hyvin skaalaa, kommentoi Automotive Newsille Volkswagenin voimalinjojen tuotepäällikkö Marcel Zirwes.

Omaan tahtiin

Muutoksen taustalla on niin sanottu B-työkierto, jonka nimi tulee insinööri Ralf Budackin nimestä. Volkswagenin kehittämässä syklissä on pohjana vuonna 1957 patentoitu Millerin työkierto, joka on ahdettuihin moottoreihin suunniteltu versio hybridiautoista tutusta Atkinson-syklistä.

Volkswagenin B-työkierrossa imuventtiilit suljetaan kuitenkin reilusti aikaisemmin kuin Millerissä, parantaen imuilman virtausta. Vastaavasti pakoventtiilejä pidetään kauemmin auki. Lisäetua on haettu moottorikuorman mukaan muuttuvalla imuventtiileiden ajoituksella ja korkeammalla puristussuhteella.
– Se myös kohottaa maksimivääntöä 20%:lla, Zirwes kommentoi.

Volkswagen B-sykli Budack EA888

Käytännössä Volkswagen arvioi, että B-sykliä käyttävä 2,0-litrainen TSI-moottori tuottaa noin 184 hevosvoimaa ja noin 300 newtonmetriä vääntöä. Kulutuksen arvioidaan asettuvan noin 8 prosenttia nykyisen 1,8-litraisen TSI:n alapuolelle. Parhaiten B-syklin 2.0 TSI vertautuukin Volkswagenin mukaan 1.8 TSI:hin, jossa on vain pidempi isku.

Volkswagen aikoo kokeilla moottoriversiota ainakin Yhdysvaltain markkinoille kohdistetussa Tiguanissa ja Passatin myöhemmissä versioissa. Yhtiö arvioi, että saattaa kestää jonkin aikaa, että asiakkaat ymmärtävät, että samasta moottorista on tarjolla eriluonteisia versioita eri käyttötarkoituksiin.

Lähteet: Automotive News, Volkswagen Kuvat ja video: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen