Ajoneuvot | Uutinen | 12.7.2018

Volkswagenilla toinenkin turvavyökriisi: Tiguanin kuljettajan vyö repesi kahdesti yhdysvaltalaistesteissä

Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto tutkii mahdollista vikaa paikallismarkkinoiden Volkswagen Tiguanissa. Saksalaiskonserni kiistää ongelman.

Jaa artikkeli

Jos Euroopassa ihmetellään Tekniikan Maailman löytämää Volkswagen Groupin pikkuautojen takaistuimen turvavyön ongelmaa, löytyy Yhdysvalloista samalta konsernilta aivan omat ongelmansa.

Yhdysvaltojen liikenneministeriön Department of Transportationin selvitys kertoo vuosimallin 2018 Tiguanin kuljettajan turvavyön revenneen katki kahdessa törmäystestissä. Testit suoritti Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, osana paikallista NCAP-törmäystestiohjelmaa.

Volkswagen Tiguan

Kuljettajan vyö repesi kahdesti

Turvavyöt repesivät kahdesta autosta 35 mailin (56 km/h) törmäyksessä kokokeulan leveydeltä kiinteään seinään. Kummassakin törmäyskokeessa kuljettajan vyö ratkesi kiinnityssoljen kohdalta.

NHTSA aloitti alustavan tutkinnan ja selvitti asiaa Volkswagenilta. Valmistajan mukaan turvavyön repeytyminen johtui mittalaitteiston vyöhön aiheuttamasta epänormaalista rasituksesta, eikä kyseessä ollut turvavyön valmistus- tai mitoitusvirhe.

Toisissa testeissä menestystä

Volkswagen Tiguan on törmäystestattu Yhdysvalloissa myös vakuutusyhtiöitä edustavan Insurance Institute for Highway Safetyn, IIHS:n, toimesta hyvin arvosanoin ja ilman ongelmia. IIHS:n törmäystestejä pidetään yleisesti NHTSA:n suorittamia törmäyskokeita vaativampina.

Volkswagen Yhdysvaltojen viestintäedustaja Mike Tolbert kertoo Forbesille yhtiön toimivan täydessä yhteistyössä NHTSA:n kanssa, vaikka se kiistääkin ongelman.

Volkswagenin vastineen jälkeen NHTSA on ilmoittanut kohottavansa alustavan tutkimuksen tekniseksi analyysiksi. Forbesin mukaan on todennäköistä, muttei varmaa, että lopputuloksena on takaisinkutsu.

Euroopassa jo pari vuotta myynnissä ollut toisen sukupolven Volkswagen Tiguan saapui Yhdysvaltalaismarkkinoille vasta mallivuodelle 2018. Eriävien turvallisuusvaatimusten johdosta Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoiden autoissa voi olla suuriakin rakenteellisia eroja, joten ongelma ei välttämättä tule koskaan koskettamaan Eurooppaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen