28.4.2016 Ajoneuvot Volkswagenilla PowerPoint -esitys dieselhuijaamisen mahdollisuuksista jo 2006 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sanomalehti New York Timesin saamien tietojen mukaan yhtiössä esitettiin vuonna 2006 PowerPoint-esitys dieselhuijauksen toteutuksesta Yhdysvalloissa. Alustavasta sovinnosta huolimatta Volkswagenin dieselskandaali ei tunnu laantuvan Yhdysvalloissa. Nyt paljastuneiden tietojen mukaan yhtiön tekniikkapuolen johtaja oli valmistellut PowerPoint-esityksen keinoista, joilla valmistaja voisi huijata yhdysvaltalaisissa päästötesteissä. Esitys paljastaa yhtiön tienneen, että sen ajoneuvojen pakokaasupäästöt ylittivät sallitut rajat reilusti. Toistuvista korjausehdotuksista huolimatta päästöjärjestelmiä ei paranneltu, kertovat todistajat yhtiön sisältä. Syyksi on paljastunut se, että eurooppalaisiin päästörajoihin suunniteltu pakokaasujärjestelmä olisi kulunut liian nopeasti tiukemmissa yhdysvaltalaisnormeissa. Parempi pakokaasujärjestelmä puolestaan olisi korottanut autojen hintoja useita satoja dollareita, mikä olisi ollut Yhdysvaltojen vaikeassa kilpailutilanteessa ratkaisevaa. Osana Volkswagenin arviointivirhettä oli usko, ettei huolellisesti rakennetusta huijauksesta jäädä kiinni, sillä 2006 ajoneuvojen testaaminen arkiajossa oli vaikeampaa ja harvinaisempaa. Volkswagen myös paranteli huijausjärjestelmää vuosien varrella. Esimerkiksi tietoa siitä, että laboratoriossa tapahtuvissa päästömittauksissa ajoneuvon ohjauspyörä ei liiku, käytettiin myöhemmin eräänä tekijänä, jolla huijausjärjestelmä aktivoitiin. New York Timesin saamissa oikeusasiakirjoissa on paljastunut myös, että Volkswagen uskoi pitkään selviävänsä päästöskandaalista neuvottelemalla kulisseissa Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA:n kanssa. Vaikka ympäristövirasto oli tutkinut päästöepäselvyyksiä jo yli vuoden, uskoi yhtiö vielä syyskuun alussa 2015 huijauksen myöntäessään, että sillä olisi neljä kuukautta aikaa neuvotella suljettujen ovien takana. Volkswagenin Yhdysvaltojen virkamiessuhteita hallinnoinut Stuart Johnson kertoi myöhemmin muistiossa tyrmistyksestään ympäristöviraston annettua yhtiölle vain puolen tunnin ennakkovaroituksen ennen huijausskandaalin paljastamista syyskuun 18. päivä. Samalla yhtiö aliarvioi mahdollisen sakkorangaistuksen suuruuden täysin. Edeltävä ympäristösäännösten rikkomuksesta annettu ennätyssakko Yhdysvalloissa oli Hyundai-Kian 100 miljoonan dollarin rangaistus vuonna 2014, jolloin päästöskandaali kosketti 1,1 miljoonaa ajoneuvoa, eli tapauksen ajoneuvomäärä oli kaksinkertainen Volkswagenin rikkeeseen verrattuna. Päästöongelmia ei myöskään huomioitu merkittävissä määrin silloiselle pääjohtaja Martin Winterkornille osoitetuissa muistioissa. Marraskuussa 2014 Volkswagenin ajoneuvojen teknisiä ongelmia käsittelevässä kahden sivun muistiossa annettiin pääjohtajalle yhden kappaleen mittainen suositus noin 500 000 ajoneuvon takaisinkutsusta päästöongelmien takia. Vastaavasti heinäkuussa 2015 pidetyssä Volkswagenin yläjohdon kokouksessa, jossa käytiin läpi eri markkina-alueiden säädöksiä, annettiin Yhdysvaltain diesel-tilanteelle vain 10 minuutin aika lähes kahden tunnin kokousajasta. Lähde: New York Times, kuva: Shutterstock Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku