Volkswagenia odottaa sähkövallankumous 2020

Volkswagen aikoo pitää kiinni tiukasta aikataulustaan vuoden 2020 sähkötavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla sen on myös pakko tehdä niin.

Ajoneuvot | Uutinen | 24.3.2017

Kiristyvät hiilidioksidi- ja kulutusrajat Euroopassa ja Kiinassa pitävät huolen siitä, että Volkswagen pitää kiinni suunnitelmistaan saada ensimmäiset uuden aallon sähköautot markkinoille vuonna 2020. Sähköiseen MEB-alustarakenteeseen perustuvat autot lupaavat tuoda sähköautoilun alkuvaiheessa kolmeen emomerkin malliin, minkä lisäksi tekniikka nähdään nopeasti myös Audin, Škodan ja Seatin käsissä.

Ensimmäisenä autoista nähdään Pariisin autonäyttelyssä esitelty I.D., joka hakee asemaa uuden aikakauden Golfina. Volkswagenin on tarkoitus hyväksyä I.D.:n suunnitelmat jo elokuussa, jotta tuotantovalmistelut saadaan käyntiin ajoissa. Pääjohtaja Herbert Diessin mukaan sopimus akustoista on jo takataskussa ja nyt tiimit etsivät sähkötekniikan komponentteja.

Pariisin konseptikattaus Volkswagen I.D.

– Vuoteen 2020 on tiukka aikataulu, mutta tarvitsemme silloisten autojen selvittävän mallistotavoitteemme. On siis pakko saavuttaa julkistuspäivämäärät, mutta se on hyvin työn alla, Diess kertoi analyytikoille viime viikolla.

I.D.:n lisäksi 2020 nähdään Wolfsburgin suunnitelmissa sähkökäyttöinen katumaasturi, joka esitellään konseptimuodossa ensi kuussa Shanghain autonäyttelyssä. Kolmantena 2020-mallina nähdään tammikuussa esitelty I.D. Buzz, eli uusversio Typ 2 Kleinbussista.

Diess kertoi, että Volkswagenin sähköautosuunnitelmien kannalta Kiina on avainasemassa. Saksalaismerkki on jo sitoutunut siihen, että se myy 2020 peräti 400 000 niin sanottua NEV-ajoneuvoa (New Energy Vehicles, Uuden energian ajoneuvoa), jotka käsittävät sähköautojen lisäksi ladattavat hybridit.

Volkswagen I.D. Buzz

Kleinbussia retroileva I.D. Buzz on mukana Volkswagenin 2020-sähkömallistossa.

– Meidän täytyy myydä siellä [Kiinassa] lähemmäs miljoona sähköautoa vuoteen 2025 mennessä pelkästään Volkswagenina, ja tämä on se volyymipohja, josta voimme tehdä jotain merkittävää muualla maailmassa, Diess linjasi.

Volkswagen odottaa sähköautojen tuovan hurjista kehityskuluista huolimatta voittoa taloon, sillä Seatin, Audin ja Škodan myötä MEB-rakenteen sarjatuotanto painaa kulut alas.

– Olen luottavainen, että jo ensimmäiset mallit ovat voitollisia. Eivät valtavan kannattavia, mutta kannattavia, ja myöhemmin saapuvat katumaasturipohjaiset isot autot tuovat investoinneille vastinetta ja hyvän voittomarginaalin, Diess kommentoi.

Lähde: Automotive News Kuvat: Volkswagen, Aake Kinnunen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen