Ajoneuvot | Koeajo | 13.8.2014

Koeajo: Volkswagen Touran

1.4 TGI DSG

Pieni tila-auto kulkee edullisesti kaasulla. Hyvää: hyvät tilat ja monikäyttöisyys, edulliset kilometrit. Huonoa: pieni bensiinisäiliö.

Jaa artikkeli

Volkswagenin kaasu-Touran nielee saumattomasti kaasua ja bensiiniä. 1,4 litrainen moottori on 110 kilowatin huipputehollaan mainio voimanlähde. Kaasuautoksi Tourania ei päältäpäin erota muuten kuin mittariston kahdesta polttoainemittarista ja täyttöaukon kaasuventtiilistä.

Touranin hyvät tila-ominaisuudet säilyvät, sillä kaasusäiliöt eivät verota lainkaan 695 litran tavaratilan tilavuutta.

Ajossa ei kaasua huomaa

Touran liikkuu ja kulkee aivan kuin mikä tahansa bensiinimoottorinen auto. Käyttövoiman vaihtumista kaasulta bensiinille ei huomaa ajossa lainkaan. Kaasusäiliöiden tilavuus on 24 kiloa ja Volkswagen ilmoittaa keskikulutukseksi 4,6 kg/100 km. Koeajon aikana kaasu loppui tasan 525 kilometrin kohdalla, joten valmistajan ilmoittama kulutus vastaa todellisuutta.

Kaasun loputtua bensiinin voimin ei voi ajaa pitkiä taipaleita, sillä tankin koko on vain 11 litraa. Maksimissaan autolla pääsee tankkaamatta noin 750 kilometriä.

Pieni bensiinitankki ei himmennä koejaetun kaasu-Touranin viehätystä, etenkin kun alkaa laskeskella autoilun polttoainekustannuksia.

Edullisia kilometrejä

Jos kaasutankin täyttää Gasumin asemalla tuontikaasulla Venäjältä eli maakaasulla, on sen kilohinta 1,405 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,899 euroa litralta.

Jos tankkaa jätteistä Suomessa valmistettua biokaasua, on sen kilohinta 1,505 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,963 euroa litralta.

Kaasulla ajaa siis lähes puolta edullisemmin kuin bensiinillä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat