29.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Touareg – ylellinen vetojuhta avustaa peräkärrynkin parkkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kunnon vetokyky, reilut tilat ja ennätyksellinen määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä varmistavat, että uusi Volkswagen Touareg on muutakin kuin kallis autotekniikan taidonnäyte. Uusi Volkswagen Touareg auttaa kuljettajaansa enemmän kuin mikään aikaisempi Volkswagen. Apujärjestelmiä on niin auton käsittelyyn kuin ajomukavuuteenkin. Touaregissa on eimerkiksi uusi pimeänäköavustin Night Vision, joka havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä lämpökameran avulla. Kaistalla pysymisessä avustaa puoliautomaattinen avustin, Roadwork Lane Assist, joka kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti aina 60 km/h nopeuteen saakka. Risteysavustin, Front Cross Traffic Assist, puolestaan reagoi auton edessä olevaan risteävään liikenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kädet rattiin tai... Koeajotaipaleella kaista-avustin mukautui kuljettajan haluamaan ajolinjaan kulumisurien ulkopuolelle hyvin. Ruuhkassa avustin haisteli edellä kulkevaa liikennettä ja sopeutti nopeuden sen mukaiseksi. Risteysalueella käännyttäessä avustus suorastaan yllätti: niin jouheasti ajoneuvo kääntyi risteyksen ruuhkassa muiden ajoneuvojen mukana ilman, että kuljettajan tarvitsi koskea jarruun tai kaasupolkimeen lainkaan. Ilman käsiä Volkswagen Touareg ei kuitenkaan suostu liikkumaan. Jos kuljettaja irrottaa molemmat kädet ratista, Touareg huomauttaa asiasta ensin hillitysti. Jos kuljettaja ei tottele ja tartu rattiin, varoitukset tiukkenevat ja hyvin pian kuljettajaa muistutetaan hyvin äänekkäällä varoitusäänellä, auto jarruttaa voimakkaasti ja pysähtyy kaistalle, ellei kuljettaja vielä tässäkään vaiheessa havahdu. Samalla lähtee automaatti ilmoitus hätäkeskukseen ja takana tulevia varoitetaan hätävilkuin. Helppoutta peräkärryn käsittelyyn Volkswagen Touareg on muhkea maasturi, jossa kuitenkaan ei enää ole alennusvaihteita. Tehtävän hoitavat nyt moninaiset kuljettajan apujärjestelmät. Jotta totuus ei unohtuisi, Touareg on ehdottomasti paljon enemmän kuin vain kaunis ja edistyksellinen lippulaivatuote valmistajalleen. Kuljettaja saa Touarigista oivan vetoauton tosi tarpeisiin. Perään voi laittaa jopa 3 500 kilon painoisen perävaunun. Perävaunun käsittelyyn tulee kuljettajan tueksi avustin, joka tekee pysäköinnistä huolettomampaa. Perävaunuavustin tunnistaa perään kytketyn peräkärryn lyhyen liikuttelun jälkeen. Koeajossa perävaunun kanssa ajettiin vain yksi kaarre, muutaman kymmenen metrin matka, ja järjestelmä oli valmis palvelemaan. Peruuttaminen suoraan taakse sujuu kuin itsestään: kädet irti ratista, lukitaan haluttu suunta ja sitten vain kevyesti kaasua ja katse peiliin – ratin liikkeet kertovat kuljettajalle siitä työstä, mitä avustin tekee kuljettajan puolesta. Peräkärryn peruuttaminen parkkiin kulman taakse on mutkikkaampi tehtävä. Peräkärryn käsittelyyn tottuneen kuljettajan on nyt ajateltava tehtävä ihan uusiksi. Tähän asti vetoautoa ohjailemalla on saatu peräkärry toivottuun asentoon. Kun käyttöön otetaan avustin, on autolle kerrottava se, missä asennossa peräkärryä halutaan liikuttaa. Kuljettaja tarkkailee tilannetta peileistä ja antaa joystick-ohjeita autolle peräkärryn asennosta. Avustin hoitaa tehtävän näillä ohjeilla, kunhan kuljettaja ei koske rattiin kesken parkkeerauksen. Avustimen käyttö tällaista tarvetta varten vaatii opettelua, mutta kun sen toimintatapa ja sivupeilien käyttö tulee muutaman harjoituksen jälkeen tutuksi, niin peräkärryn parkkeeraus kyllä helpottuu. Iso, muttei kömpelö Uusi Touareg on lähes kahdeksan senttiä edeltäjäänsä pidempi ja yli neljä senttiä leveämpi. Tavaratila on kasvanut reilusti 697 litran kokoiseksi. Takaistuimia kallistamalla ja pituussuunnassa siirtämällä ruuma kasvaa 810 litraan ilman, että takaistuimia tarvitsisi kaataa. Iso koko ei silti tee Touaregista kömpelöä. Nelipyöräohjaus pienentää ison auton kääntösäteen ja käytännössä Touareg kääntyy lähes yhtä pienessä tilassa kuin Volswagen Golf. Myös peräkärryn käsittelyssä nelipyöräohjaus pienentää tilantarvetta. Peräkärryavustin hyödyntää nelipyöräohjauksen parhaalla mahdollisella tavalla, kunhan kuljettaja ei keskeytä toimintoa jarrua painamalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hinta karsii asiakaskuntaa Halvimmillaan Volkswagen Touareg maksaa 89 833 euroa. Kyseessä on tällöin kolmilitrainen 231-hevosvoimainen (170 kW) V6-turbodieselmoottori. Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi peruutuskamera, pysäköintiavustin, radio ja navigointi 9,2-tuumaisella kosketusvärinäytöllä, mukautuva vakionopeussäädin sekä sähkötoiminen takaluukku, joka on avattavissa potkaisemalla. Nykyaikaiseksi vetojuhdaksi Touareg muuttuu vasta lisävarustelistan ruksailun jälkeen. Lisähintaa alkaakin kertyä helposti. Sähköinen vetokoukku yhdistelmän vakautuksella ja perävaunun peruutusavustin maksavat 2 200 euroa. Ilmajousitus ja nelipyöräohjaus maksavat 4 600 euroa. Hintaan sisältyy aktiivinen iskunvaimennuksensäätö ja lastausasento. Pimeänäköavustimen saa 3 000 eurolla. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on koottu 1 600 euron Plus-paketiksi, johon sisältyvät ruuhka-avustin, risteysavustin, ennakoiva turvajärjestelmä, hätätilanneavustin ja kaistanvaihtoavustin. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku